کد خبر 1526082
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
پاکستان برق بیشتری از ایران می‌خرد

مدیریت هوشمندانه دولت در زمینه تولید و توزیع و مصرف برق موجب شد مردم و صنایع تابستان امسال را با وجود شدت گرمای بی‌سابقه، برخلاف برخی سال‌های گذشته بدون قطعی برق و خاموشی سپری کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این زمینه روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: هر سال بر تعداد مشترکان برق اضافه می‌شود و مصرف بالاتر می‌رود حال آنکه نیروگاه‌ها در اوج ساعت مصرف توان تولید مشخصی دارند و همین داستان باعث شد تا مردم نگران قطع برق در روزهای گرم تابستان باشند و صنایع هم در اضطراب خوابیدن خط تولیدشان بودند. اما این اتفاق در ۲سال اخیر رخ نداد و به‌نظر می‌رسد که در دولت فعلی دیگر قرار نیست برق قطع شود. البته به شرط اینکه برنامه‌ها به دقت اجرا شود و مردم هم همراهی کنند؛ چرا که همچنان بین تولید و مصرف شکاف هست و این شکاف در تابستان بیشتر هم می‌شود.

دولت در ۲سال نخست خود چگونه بر چالش ناترازی برقی فائق آمد تا مردم و اقتصاد ایران، دو تابستان بدون خاموشی را تجربه کنند آن‌هم به‌گونه‌ای که چرخ تولید و تجارت هم بچرخد. آمارها نشان از یک تغییر راهبردی در سیاست‌های عرضه و تقاضای مصرف برق در ایران طی ۲سال اخیر دارد و این تازه نیمی از راهی است که وزارت نیرو طی کرده و آثار سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در ۲سال بعد بهتر نمایان می‌شود.

در ۲سال اخیر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به ۹۱هزارو۲۸۸مگاوات رسیده و به بیان روشن‌تر دولت سیزدهم، ۷هزارو ۷۵۷مگاوات بر ظرفیت تولید برق افزوده است. این تغییر با بهره‌برداری از ۵هزارو۱۹۸مگاوات نیروگاه‌ حرارتی جدید، ۲۲۵مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ۳۳۴مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک، اضافه کردن ۱۴۰۰مگاوات بر تولید نیروگاه‌های موجود و رفع محدودیت ۶۰۰مگاواتی با نوسازی نیروگاه‌ها رخ داده است. ظرفیت تولید برق در سال۱۴۰۱ رشدی ۱۸۵درصدی داشته و امسال هم برآورد شده ۵۷درصد دیگر اضافه شود.

یکی دیگر از اتفاقات مهم ۲سال اخیر صنعت برق کشور علاوه‌بر تلاش جهت افزایش ظرفیت تولید، به اجرای ۱۴۰برنامه در سال‌جاری جهت عبور موفق از اوج مصرف در تابستان امسال برمی‌گردد که باعث شد تا ناترازی برقی فعلی بدون اعمال خاموشی و ایجاد دردسر برای شهروندان مدیریت شود. البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که در روزهای اوج بار مشترکان خانگی یا خانوارهای ایرانی نزدیک ۱۵هزارو۶۰۰مگاوات ساعت از مصرف‌شان را کم کردند تا به دولت کمک کنند و وزارت نیرو هم پاداش نقدی برای این کار درنظر گرفت.

برخی انتقادها این بود که مدیریت مصرف برق در تابستان امسال با محدود کردن مصرف برق صنایع صورت گرفته که باعث ضربه خوردن تولید شده اما وزارت نیرو می‌گوید نه‌تنها از میزان برق تحویلی به صنایع کم نکرده بلکه نسبت به تابستان پارسال ۱۲.۶درصد برق بیشتری به واحدهای صنعتی تحویل شده و شاهد این مدعا کسب رتبه اول رشد تولید فولاد کشور به‌عنوان یک صنعت انرژی‌بر در جهان است. حتی ۵۸۰هزار واحد از ۶۳۰هزار واحد صنعتی در تابستان امسال بدون هیچ‌گونه محدودیت برقی به کارشان ادامه دادند و در شهرک‌های صنعتی مدیریت مصرف با تغییر تعطیلات هفتگی و در حوزه صنایع بزرگ هم با جابه‌جایی بار از ساعت اوج به کم‌باری این اتفاق رخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    وزیر محترم برق انسان دانا و شایسته و لایق حتی با مسئولیت بالاتر میبینم . خدا حفظش کند و برکتش دهد . بدون سر و صدا باتفاق همکاران کارشون را در همه حوزه نیرو میکنند . از چشم مردم دور نیستند و ارزش و قدر میدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس