کد خبر 1526100
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
وزیر صمت

وزیر صمت گفت: دو نرخی شدن قیمت خودروها از جمله اتفاقات غیرکارشناسی بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.

به گزارش مشرق، عباس علی‌آبادی پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.

اعلی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    خدا ازتون نگذره ماشینهای ما ۳ ماهه تحویل نشده . انشاءالله به چه کنم چه کنم بیافتید
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    19 3
    ملت ايران با تصميمات شما بيسوادها به خاك سياه نشسته
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      0 0
      احسنت ، شیر مادر و نون پدر حلالت که حرف دل 85 میلیون رو خلاصه و مفید بیان کردی
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      0 0
      هنوز مونده .اینا فکر کردن میتونن فرار کنن بروند کانادا همون کانادا بلایی بسرتون بیاره که ارزوی زندانهای ایرانو بکنید
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    10 1
    بنزین یارانه ای ظلم آشکار است
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      0 0
      درآمد ریالی و خرج های دلاری ظلم آشکار است.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
      0 0
      همشو حذف کنن نقدی بدن مردم بهتره حتی مترو و اوتوبوس هر چند این مردم از دست تورم همه رو میکنن دلار
  • وطن پرست DE ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    وقتی در مقابل ریس اتاق بازرگانی کوتاه اومدید فهمیدم وزیر بددر نخوری هستی. متاسفم بابت رایی که با ریسی دادم.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    حرف خوبی میزنی ولی در عمل بعیده که واردات رو ازاد کنی بالاخره سود مافیای لگن سازی باید حفظ بشه
  • تک تیرانداز DE ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    از سلاح ورزی چه خبر اقای وزیر؟
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
    0 0
    گوشت دادن دست گربه طمع کرده
  • حسین صابری IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    برو عمو.. همتون یکی هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس