کد خبر 1527613
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
مقام ارشد اطلاعاتی روسیه تماس‌های سیا را فاش کرد

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه واشنگتن را همچنان خطرناک‌ترین دشمن مسکو دانست.

به گزارش مشرق، «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR)، در مصاحبه با نشریه دفاع ملی این کشور گفت که واشنگتن همچنان «خطرناک‌ترین و سازش ناپذیرترین» دشمن مسکو است.

ناریشکین با بیان آنکه ارتباطات به کاهش تنش‌های غیرضروری کمک می‌کند، حتی اگر عدم اطمینان در مورد نتیجه بن‌بست ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب در حال افزایش است، در پاسخ به این سوال که آیا ارتباط مستقیم بین دو سرویس اطلاعاتی هنوز وجود دارد و آیا می‌توان از آن دوباره استفاده کرد، گفت: «رایزنی‌ها میان سرویس اطلاعات خارجی روسیه و سیا ماهیت نادر، اما منظمی دارد.»

این مقام ارشد اطلاعاتی روسیه درادامه افزود: «گفت‌وگوی حرفه‌ای به خودی خود مفید است، به‌ویژه برای کاهش تنش‌های بین‌المللی و سوء تفاهم‌ها بین کشورها»؛ اما او از میزان ارتباط میان دو سرویس صحبتی نکرد.

ناریشکین در نوامبر ۲۰۲۲ با «ویلیام برنز» همتای آمریکایی خود، رو در رو صحبت کرد. در آن زمان، این دو رئیس اطلاعات در آنکارا، پایتخت ترکیه با یکدیگر دیدار کردند و کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحث بر عواقب استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای متمرکز شده است. یکی از مقامات کاخ سفید در آن زمان تاکید کرد که برنز «درباره حل و فصل جنگ در اوکراین بحث نمی‌کند.»

در ماه فوریه، برنز گفتگوهایی که با مقامات روسی انجام داد را «ناراحت‌کننده» توصیف کرد و سرگئی ناریشکین را به داشتن «نگرش بسیار سرکش» و «احساس خودخواهی و غرور» متهم دانست.

ناریشکین اکنون در واکنش به این ادعا در مصاحبه با مجله دفاع ملی گفت که او فقط منافع ژئوپلیتیک روسیه در اوکراین را برای همتای آمریکایی خود توضیح داده است و افزود: «هیچ چیز بیشتر نگفتم. ویلیام برنز ممکن است عزم روسیه برای دستیابی به اهداف کمپین نظامی خود در اوکراین را سرکشی تلقی کند. مقام‌های آمریکا هنوز از استفاده از کلیشه‌های ایدئولوژیک حتی در مذاکرات تجاری خودداری می‌کنند. روسیه همچنان آمریکا را خطرناک‌ترین و سازش ناپذیرترین حریف ژئوپلیتیکی خود می‌داند.»

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه همچنین واشنگتن را متهم کرد که قصد دارد روسیه را در اوکراین «شکست نظامی» دهد و گفت: «این یک اشتباه محاسباتی بود. ایده اعمال انزوای بین‌المللی روسیه در جهانی چندقطبی فزاینده چیزی جز یک نابهنگاری (آناکرونیسم/ anachronism) نیست.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس