کد خبر 1527676
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۵

فرقی نمی‌کند که صنعت شما تا چه حد بزرگ یا حتی بسیار کوچک و محلی باشد، در هر صورت شما نیاز به سنجش کمیت‌هایی نظیر فشار، دما، سطح، نیرو و غیره را خواهید داشت. در این بین فشار یکی از مهم‌ترین ارکانی است که اگر به دقت سنجیده و کنترل نشود، ممکن است کل فرآیند را دچار اشکال کند و از مسیر اصلی خارج شود و یا حتی زیان به بار بیاورد. برای اندازگیری فشار استفاده از تجهیزات گوناگونی استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی آنها پرداخته خواهد شد...

کاربرد گیج فشار در صنایع و دلیل محبوبیت آن چیست؟

اندازه‌گیری فشار از سال‌ها پیش با ابتدایی‌ترین تجهیزات آغاز شد، مثلا برای هواشناسی از یک مانومتر جیوه‌ای استفاده می‌شد، این سنجش معمولا بر اساس اختلاف فشار با سطح دریا انجام می‌گرفت. اما به مرور زمان و با گسترش صنایع و تجهیزات، استفاده از مانومترهای جیوه‌ای منسوخ و در ابتدای دهه 40 میلادی گیج فشارهای عقربه‌ای روی کار آمدند.

استفاده از این تجهیزات بسیار ساده بود و با کمک اتصالات مختلفی که برای آنها تعریف شده‌بود، امکان نصب بر روی هر خط لوله و فرآیندی را ممکن می‌ساخت. در ابتدای ساخت گیج‌های عقربه‌ای، توجه چندانی به نوع متریال برای ساخت نمی‌شد اما بعد از قرار گرفتن در صنایع مختلف و مواجه با انواع سیالات ویسکوز و خورنده به مرور از متریال و آلیاژهای جدیدتری برای ساخت گیج‌های فشار و اجزای داخلی آنها استفاده شد.

بهترین ابزار دقیق جهت اندازه‌گیری فشار

البته گیج‌فشار یا پرشر گیج تنها وسیله جهت سنجش فشار نیست و می‌توان از ترانسمیتر فشار جهت اندازه‌گیری، ثبت و حتی کنترل کامل فشار نیز استفاده کرد. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا گیج‌های فشار بعد از روی کار آمدن ترانسمیترها با توجه به توانایی‌های فوق‌العاده ترانسمیتر همچنان استفاده می‌شوند و منسوخ نشده‌اند؟

کاربرد گیج فشار در صنایع و دلیل محبوبیت آن چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که شاید بزرگترین ایراد ترانسمیترهای فشار قیمت بسیار زیاد آنها به نسبت گیج‌های فشار است و به همین منظور استفاده از آنها در صنایع کوچک توجیه اقتصادی نداشته و عملا استفاده نمی‌شود. همچنین ممکن است به دلیل حجم بیشتری که به نسبت پرشرگیج اشغال می‌کنند، محدودیت فضا ایجاد کنند. یکی دیگر از مواردی که ممکن است توجیهی نداشته باشد، اندازه‌گیری فشار در چند نقطه است که با پرداخت هزینه خیلی پایینتری اینکار را می‌توان با استفاده از گیج‌ها انجام داد.

با اینکه به ظاهر گیج‌های فشار ساختار بسیار ساده‌ای دارند، اما برای اندازه‌گیری هر سه مدل از فشار گیج، مطلق و اختلاف بین دو فشار می‌توان از مدل مخصوص به اندازه‌گیری آن نوع فشار استفاده کرد.

اینکه برای اندازه‌گیری هر نوع فشار و رنج‌های متفاوت از گیج فشار مناسب همان فرآیند استفاده کنیم، تاثیر به‌سزایی در راندمان کار دارد. از آنجایی که ممکن است هدف سنجش فشارهای بسیار کم و یا فشارهای بسیار بالا باشد، استفاده از گیج یک کمپانی معتبر که توانایی ارائه اطلاعات دقیق دارد، عقلانی‌است.

انتخاب برند گیج فشار

محصولات برندهای اروپایی و آمریکایی در مدل‌ها و رنج‌های متفاوتی در بازار ایران وجود دارند که انتخاب بین آنها همیشه برای مصرف‌کنندگان این دسته از محصولات دشوار بوده‌است. معمولا صنایع محصول خود را با توجه به برندی که قبلا از آن استفاده می‌کردند، انتخاب می‌کنند اما به علت وجود تحریم‌ها و نوسانات بازار ممکن است تمام محصولات یک برند در بازار ایران وجود نداشته باشد و ناچار به انتخاب محصولات مورد نیاز یک پروژه از برندهای گوناگون باشند.

برند روگر، پیشرو در صنایع

این کمپانی سوئیسی که فعالیت خود را از دهه 40 میلادی با ساخت ترمومتر صنعتی آغاز کرد، به مرور بزرگ و بزرگتر شده و در حال حاضر مشغول همکاری با برند معروف Ashcroft است. تاکید این کمپانی بر تولید محصولات بسیار با کیفیت و توانایی سنجش فشارهای بسیار پایین و از طرفی گیج‌های فشار بالا می‌باشد. در ادامه اشاره‌ای به چند مدل معروف این برند خواهیم داشت:

کاربرد گیج فشار در صنایع و دلیل محبوبیت آن چیست؟

گیج فشار saftey روگر

این مدل که به مقاوم‌ترین مدل گیج فشار روگر معروف است از بدنه پلی‌آمید و یا فنولیک ساخته می‌شود و به راحتی امکان استفاده از آن در فضای باز و شرایط محیطی خشن وجود دارد. این گیج به صورت سالید فرانت بوده که یک دیواره سخت بین صفحه رویی گیج و قطعات متحرک ایجاد می‌کند که مانع از آسیب دیدن صفحه و اپراتور می‌شود. یکی دیگر از موادی که باعث توجه ویژه به این مدل شده‌است توانایی سنجش فشار در رنج بسیار گسترده و حتی فشار خلاء است. محدوده فشار قابل اندازه‌گیری این مدل ۰ تا ۰.۶ بار الی ۰ تا ۱۶۰۰ بار در فشار مثبت و ۱- تا ۰ بار الی ۱- تا ۲۴+ بار در فشار منفی است.

گیج‌های فشار پایین

همانطور که مستحضرید هر چه مقدار یک کمیت کمتر باشد، سنجش آن به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد. برای اندازه‌گیری فشارهای بسیار کم و میلی‌باری از گیج‌های فشار کـپـسولی استفاده می‌شود.

یکی از بهترین گیج‌های کپسولی موجود در بازار ایران، گیج فشار کپسولی روگر می‌باشد. ساختار گیج کپسولی به این صورت است که دو دیافراگم روی هم جوش داده شده و توانایی سنجش فشار در رنج 600- تا 600 میلی‌بار را خواهند داشت.

گیج فشار مطلق، دیافراگمی و تمام استیل روگر

همانطور که گفته شد، این کمپانی در طیف وسیعی‌ای و برای کاربردهای گوناگونی محصولات خود را تولید می‌کند. استفاده از گیج‌های تمام استیل برای صنایع بهداشتی و غذایی، استفاده از گیج فشار دیافراگمی برای سیالات خورنده و گیج فشار مطلق برای زمانی که نیاز به اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار جو نباشد استفاده می‌شود.

یکی از دلایلی که روگر را در ساخت نسبت به رقبا متمایز می‌کند، خلاقیت در طراحی برخی از صفحات گیج‌های خود است. یک انحنا در بعضی از صفحات گیج که باعث خوانش بسیار راحت‌تر فشار شده‌است. روگر با به کار بردن یک خلاقیت ساده، یک محصول بسیار کاربردی طراحی کرده و عقربه به درستی بر روی صفحه مدرج نمایش داده می‌شود.

به طور کلی این کمپانی علاوه بر طراحی بسیار دقیق و با کیفیت خود، با در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از شرایط و نیازهای کاربران یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی یا احیای یک خط تولید با تجهیزات بسیار دقیق می‌باشد.

سخن پایانی

در آخر باید اذعان داشت که به جرعت نمی‌توان یک وسیله را به عنوان بهترین گزینه برای سنجش فشار انتخاب و معرفی کرد، این مسئله نه تنها در صنعت سنجش فشار بلکه در دیگر صنایع نیز صادق است.

نکته‌ای که قابل توجه است این است که در چه حوزه‌ای نیاز به ابزار دقیق اندازه‌گیری دارید، بدیهی است که استفاده از گیج فشار طیف بسیار وسیعی از نیازها را پوشش می‌دهد و ممکن است شما را در استفاده از ترانسمیترها بی‌نیاز کند. در انتخاب برند گیج فشار، دقت ویژه‌ای به عمل آورید؛ از مزایای خرید پرشر گیج در دقیق صنعت اوپاتان می‌توان به اطمینان از صحت عملکرد و دریافت گواهی کالیبراسیون از این مجموعه اشاره نمود.


برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس