کد خبر 1527931
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی امریکانا به یادداشت منتشر شده در روزنامه گاردین با طرح این پرسش که آیا دلار سلطه جهانی خود را حفظ خواهد کرد، پرداخت و نوشت:

روزنامه گاردین در یادداشتی به قلم بری آیچنگرین، با مطرح کردن این سوال که آیا دلار در آستانه از دست دادن سلطه خود بر مبادلات اقتصادی و مالی جهانی است؟

تصریح کرد که در حال حاضر ظاهراً بسیاری از مفسران چنین فکر می‌کنند و عجیب‌تر که در این بین به نظر نویسنده یادداشت موضع آمریکا در رابطه با کاهش ارزش دلار، نه تنها به روابط آمریکا با روسیه، چین و کشورهای بریکس، بلکه به رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی خود در داخل بستگی دارد.

طبق این یادداشت، با توجه به اینکه روسیه از سیستم بانکی ایالات متحده خارج شده و از انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) تعلیق شده است، در پی تحقق این رویداد است و ظاهراً چین هم می‌خواهد با تشویق کشورها به انجام معاملات با یوان به این روند کمک کند و از طرفی هم رئیس جمهور برزیل، از کشورهای روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی خواسته است تا یک ارز مشترک را به عنوان جایگزینی برای دلار ایجاد کنند.

اما نکته اساسی نویسنده این یادداشت این است که تاکید می‌کند نکته اساسی این است که صادرکننده یک ارز بین‌المللی متعارف، این قدرت را دارد که از آن موقعیت دفاع کند یا از آن غفلت کند.

بنابراین، اینکه دلار نقش جهانی خود را حفظ کند، صرفاً به روابط ایالات متحده با روسیه، چین یا بریکس بستگی ندارد و در عوض، این بستگی به این دارد که ایالات متحده بدهی‌های فزاینده خود را تحت کنترل درآورد یا از یک رویارویی غیرمولد دیگر در سقف بدهی خود اجتناب کند و اقدامات اقتصادی و سیاسی خود را به طور کلی‌تر با هم ادغام نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس