1

۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ با درگذشت مهسا امینی، بلافاصله رسانه‌های معاند در یک فضای احساسی و هیجانی وارد میدان شدند و بر آتش ناآرامی‌ها دمیدند.

به گزارش مشرق، با مقایسه رفتار سلبریتی‌های داخلی و خارجی در ماجرای درگذشت مهسا امینی با ناآرامی‌هایی که در فرانسه به وقوع پیوست و نیز هولناک‌ترین فجایعی که در فلسطین، یمن و دیگر نقاط جهان اتفاق می‌افتد، استاندارد دوگانه سلبریتی‌ها نمایان می‌شود.

فرا رسیدن نخستین سالروز فوت مهسا امینی بار دیگر خاطرات تلخ نیمه دوم پارسال و جولان سلبریتی‌های داخلی و خارجی را با هدف دامن‌زدن به ناآرامی‌ها در اذهان عمومی زنده کرد.

۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ با درگذشت مهسا امینی، بلافاصله رسانه‌های معاند در یک فضای احساسی و هیجانی وارد میدان شدند و بر آتش ناآرامی‌ها دمیدند.

وقتی اعتراض‌ها شکل اغتشاش به خود گرفت و لیدرهای آموزش دیده برای خرابکاری به میدان آمدند، شمار قابل توجهی از سلبریتی‌های داخلی و خارجی از هنرمند گرفته تا ورزشکار، کارزاری را به راه انداختند که تا چند ماه شرایط کشور ناآرام و ملتهب بود.

به عنوان نمونه «جاستین بیبر» خواننده آمریکایی که آن زمان ۲۵۰ میلیون فالوور در اینستاگرام داشت، به درگذشت امینی واکنش نشان داد و تصویری از او را استوری کرد.

همچنین «آنجلینا جولی» بازیگر آمریکایی در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکس‌هایی از امینی، از زنان ایرانی حمایت کرد و نوشت: «به زنان ایران می‌گویم که ما شما را می‌بینیم.»

«شارون استون» دیگر هنرپیشه آمریکایی با انتشار یک استوری، به حادثه فوت امینی واکنش نشان داد و سلبریتی‌های کشورهای دیگر نیز به تدریج یکی پس از دیگری به این کارزار پیوستند.

رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در ایران و جهان؛ سکوت در برابر خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها

به شمار سلبریتی‌های غیرایرانی در آن روزها مرتب افزوده می‌شد. از «پائولو مالدینی» بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایتالیا تا «ریچارد برنسون» سرمایه‌دار بریتانیایی و «برنیس کینگ» وکیل و فرزند «مارتین لوتر کینگ» از رهبران جنبش مدنی آمریکا؛ از «عمر مومنی» کارتونیست اردنی تا «جیک پل» بوکسور آمریکایی.

برخی سلبریتی‌های کشورهای همسایه نیز به این موج اضافه شدند؛ به عنوان نمونه «نورگل یشیلچای»، «اجه دیزدار» و «دنیز بایسال» از ترکیه به این رخداد واکنش نشان دادند.

این پرسش به ذهن می‌رسد که چرا سلبریتی‌های داخلی و خارجی چشمان خود را به بزرگترین خشونت‌ها و کشتار از فرانسه در قلب اروپا گرفته تا نقاط مختلف جهان مانند فلسطین و یمن بسته‌اند؟

مردم فرانسه زیر چکمه خشن‌ترین پلیس اروپا

اوایل دی‌ماه پارسال پس از یک تیراندازی مرگ‌بار که به کشته‌شدن سه کُرد در پاریس منجر شد، کردهای ساکن پایتخت فرانسه که سال‌هاست دولت این کشور را به بی‌توجهی و ناتوانی در دفاع از آن‌ها متهم می‌کنند، به خیابان‌ها ریختند. اعتراض‌ها که ابتدا در ناحیه‌ ۱۰ پاریس شروع شده‌ بود، کمی بعد به بیشتر شهرهای این کشور تسری یافت.

سکوت سلبریتی‌ها درباره کشته‌شدن شماری از کردهای مقیم فرانسه مورد توجه مردم جهان به ویژه ایرانی‌ها قرار گرفت و این پرسش مطرح شد که چرا سلبریتی‌ها نسبت به اتفاق‌های مرگبار در اروپا سکوت اختیار کرده اما درباره ایران فعال بودند؟

رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در ایران و جهان؛ سکوت در برابر خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها

همان زمان کانال تلگرامی «فارس پلاس» با انتشار تصاویری از این ناآرامی‌ها نوشت: ۳ کُرد تو فرانسه کشته‌شدن، تعدادی از معترضان زخمی و دستگیرشدن، حتی برخی خیابان‌های پاریس به تسخیر انقلابی‌ها در آمده اما نه خبری از استوری گذاشتن سلبریتی‌های معروف دنیا هست و نه هشتگی ترند شده!

رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در ایران و جهان؛ سکوت در برابر خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها

برخی کاربران فضای مجازی نیز در واکنش‌های خود به دخالت‌های «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در التهابات ایران اشاره کردند زیرا از نگاه آنان، فرانسه از کشورهایی به شمار می‌رفت که هم از لحاظ سیاسی و هم از دید رسانه‌ای، کمک‌های زیادی به آشوبگران و سرشبکه‌های رسانه‌ای اغتشاش‌ها در ایران کرده‌ بود.

پلیس فرانسه به عنوان یکی از مسلح‌ترین پلیس‌های اروپا، انواع وسایل همچون نارنجک‌ها، گاز اشک‌آور و سلاح‌های دستی غیرمرگبار مانند اسلحه «فلش بال» را در اختیار داردنگاهی به عملکرد خشونت‌بار پلیس فرانسه، این سکوت سلبریتی‌ها را بیشتر زیرسؤال می‌برد. پلیس فرانسه به عنوان یکی از مسلح‌ترین پلیس‌های اروپا، انواع وسایل همچون انواع نارنجک‌ها، گاز اشک‌آور و سلاح‌های دستی غیرمرگبار مانند اسلحه «فلش بال» در اختیار دارد؛ حتی گاه ابزاری که در زمره تجهیزات جنگی طبقه‌بندی می‌شوند.

اگرچه پلیس بهره‌گیری از این ابزار را برای حفظ نظم ضروری می‌داند اما منتقدان معتقدند میزان استفاده ماموران قانون از این ابزار بیش از حد است و به تشدید خشونت نیروهای پلیس در مقابل معترضان منجر می‌شود.

از نگاه ناظران، تجهیزات پلیس فرانسه از جمله نارنجک، ماشین‌های آب‌پاش، گاز اشک‌آور، باتوم، تونفا و اسلحه گرم، تقریبا عامل همه صدمه‌های وارد شده به معترضان در جریان اعتراض‌های اخیر در این کشور بوده‌ است.

رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در ایران و جهان؛ سکوت در برابر خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها

گزارش‌ها نشان می‌دهد از نوامبر ۲۰۱۸ میلادی (آبان ۱۳۹۷) و آغاز جنبش جلیقه‌زردها، استفاده از اسلحه‌های «فلش بال» به زخمی‌شدن ۶۲۰ نفر و قطع عضو دائمی در ۲۹ نفر منجر شده‌ و ۲۸ درصد قربانیان خشونت پلیس در این اعتراض‌ها نیز از ناحیه سر هدف قرار گرفته‌ بودند.

در جریان اعتراض‌های جلیقه‌زردها در فرانسه نیز ۱۱ نفر کشته و ۲ هزار و ۴۹۵ تن زخمی، پنج نفر دچار قطع دست شدند، ۲۴ نفر چشم خود را از دست دادند و ۲۶۸ نفر جمجمه‌شان آسیب دید. ضمن اینکه هزینه خسارت‌های وارده تا ۱.۵ میلیون یورو برآورد شد.

در جریان اعتراض‌های جلیقه‌زردها در فرانسه هم ۱۱ نفر کشته و ۲ هزار و ۴۹۵ تن زخمی شدند. پنج نفر دچار قطع دست شدند، ۲۴ نفر چشم خود را از دست دادند و ۲۶۸ نفر جمجمه‌شان آسیب دید

رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در ایران و جهان؛ سکوت در برابر خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها

سلبریتی‌هایی که مدعی حمایت از حقوق بشرند نه تنها در قضیه فرانسه سکوت کرده‌اند، بلکه سال‌هاست چشمان خود را روی بزرگترین فجایع و بحران انسانی که در برخی نقاط خاورمیانه همچون فلسطین اشغالی و یمن در حال وقوع است، بسته‌اند.

کشتار مردم فلسطین و یمن در غیاب سلبریتی‌ها

پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حالی روز به روز قطورتر می‌شود که سلبریتی‌ها در ایران و جهان به آن بی‌توجه‌اند. سلبریتی‌ها که همواره خود را حامی حقوق بشر نشان می‌دهند، چشمان خود را روی شهدای حمله‌های صهیونیست‌ها که بیشتر آنها را کودکان و زنان بی‌دفاع تشکیل می‌دهند، بسته‌اند.

با نگاهی آماری به شمار کودکان به شهادت رسیده در دو دهه اخیر، عمق این جنایت‌ها آشکار می‌شود. شمار کودکان شهید در فلسطین از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) تا پایان سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) به ۲ هزار و ۲۳۰ نفر می‌رسد که ۳۱۵ نفر از آنها در جریان تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) به شهادت رسیدند. ۵۴۶ کودک نیز در جریان تجاوزگری سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

رفتارهای دوگانه سلبریتی‌ها در ایران و جهان؛ سکوت در برابر خشونت‌ها و کودک‌کشی‌ها

بخشی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در گزارش تیرماه ارسال «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به چشم می‌خورد. وی در یک گزارش سالانه با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» به کودک‌کشی رژیم صهیونیستی پرداخت و در بخشی از این گزارش سالیانه ۴۵ صفحه‌ای خود آورد: اسرائیل مسئول کشتار ۷۸ کودک فلسطینی و معلولیت ۹۸۲ کودک دیگر در اراضی اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۱ هستند.

شمار کودکان شهید در فلسطین از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) تا پایان سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) به ۲ هزار و ۲۳۰ نفر می‌رسدبنا بر گزارش دبیرکل سازمان ملل، ۸۵ کودک فلسطینی هنگام بازداشت توسط نیروهای اسرائیلی مورد بدرفتاری قرار گرفتند و ۷۵ درصد گزارش کردند که خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند. در مجموع یک هزار و ۱۲۸ کودک معلول شدند که از این تعداد ۶۶۱ کودک در غزه، ۴۶۴ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و سه کودک در اسرائیل معلول بودند.

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد بیشترین شهادت کودکان فلسطینی به سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ مربوط است.

در جریان تجاوز ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اواخر سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) تعداد ۳۱۵ کودک به شهادت رسیدند؛ ضمن اینکه رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) به نوار غزه نیز ۵۴۶ کودک فلسطینی را به شهادت رساند.

بر اثر تجاوز ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) هم ۷۲ کودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

بحران هشت ساله یمن از زمان آغاز حمله‌های ائتلاف سعودی تا به امروز بیش از ۱۱ هزار کودک کشته، معلول یا زخمی بر جای گذاشته‌ استسلبریتی‌هایی که از کشتار زنان و کودکان فلسطینی بی‌خبرند، در برابر بحران انسانی یمن نیز بی‌اعتنا هستند؛ بحرانی هشت ساله که از زمان آغاز حمله‌های ائتلاف سعودی تا به امروز بیش از ۱۱ هزار کودک کشته، معلول یا زخمی برجای گذاشته‌ است.

استاندارد دوگانه وقتی مطرح می‌شود که رفتار دوگانه‌ای را از سوی سلبریتی‌ها شاهد باشیم؛ آنها باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا نیمه دوم سال گذشته بر مسائل داخلی ایران تمرکز داشتند اما در وقایعی که چند ماه بعد از آن در فرانسه رخ داد و نیز بحران‌های همزمان در فلسطین، یمن و دیگر نقاط جهان بی‌اعتنا بوده‌اند؟

منابع:


https://www.freepressjournal.in/hollywood/angelina-jolie-says-women-of-iran-need-freedom-to-live-and-breathe-as-protests-continue-after-mahsa-aminis-death

https://www.republicworld.com/entertainment-news/music/justin-bieber-bella-hadid-and-others-express-outrage-over-۲۲-yr-olds-death-in-iran-articleshow.html

https://www.paksahafat.com/en/world/why-is-the-french-police-the-most-violent-police-in-europe/

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران قوی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    این اعوان دجال بویی از انسانیت نبرده اند سرشون در اخور دنیای مجازی و هر علوفه ای که جلوشون بریزند و نشخوار میکنند.تو میخوای از ای یابو علفی ها احساس همدردی بکنند اینا فقط اسیر اب و علفند!!!
  • هاتف IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    دنیا فقط و فقط دنیای زور و قدرت هست نه گفتمان و دیپلماسی
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    یکی از فالورهای جاستین بیبر نعیما طاهری است که با اوملاقات و عکس دو نفره چسبیده به هم دارند.
  • میثم IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    خواهشاً با تکرار کلمه ی مشمئز کننده سلبریتی این کثافتا رو گنده نکنین که احساس آدم بودن بهشون دست بده بنویسید بی بندوبار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس