به گزارش مشرق، امیرعلی ابوالفتح، نویسنده و تحلیلگر روابط بین الملل با تمرکز بر مطالعات امریکا در رشته توئیتی درباره م وضوع تبادل زندانیان آمریکایی – ایرانی نوشت:

زندانیان آمریکایی – ایرانی در ایران، زندانی هایی بر اساس احکام قضایی دادگاه های ایران بودند و نه گروگان هایی در دست ایرانی ها؛ همان طور که ایرانی های زندانی در زندان های آمریکا، زندانی هایی بودند بر اساس احکام قضایی دادگاه های آمریکا و نه گروگان هایی در دست آمریکایی ها بلوکه شدن پول های ایران در بانک های کره جنوبی اقدامی مغایر با مقررات جهانی بود که با فشار و ارعاب آمریکایی ها بر کره ای ها حاصل شده بود.

پول های آزاد شده از بانک های کره جنوبی، اموال ملت ایران بود که قرار است به ملت ایران بازگردد و در تبادل زندانیان، هیچ پولی از اموال ملت آمریکا به ایران داده نشده است.

گرچه در جریان تبادل زندانیان، دولت آمریکا در نرمشی آشکار، با آزاد سازی اموال ایران در کره جنوبی موافق کرد، اما این اقدام، با توجه به نکته اخیرالذکر در بند سوم، نمی تواند «باج دهی به ایران» قلمداد شود.

آزاد سازی چند میلیارد دلار از اموال ملت ایران در بانک های کره جنوبی حتی اگر فقط صرف خریدهای غیر تحریمی شود، در نهایت بخشی از مشکلات اقتصادی مردم ایران ناشی از تحریم های آمریکا را کاهش می دهد.

فارغ از این که زندانیان ایرانی آزاد شده از سوی آمریکا به ایران بازگردند یا خیر، دولت ایران موظف است به گرفتار آمدگان به دلیل دور زدن تحریم های آمریکا در هر جای جهان از جمله در داخل آمریکا کمک کند.

موفقیت در روند مذاکراتی تبادل زندانیان نشان داد که ایران فارغ از هر دولتی، آماده توافق با آمریکا است اگر آمریکا، منافع و مطالبات ایران را نیز در نظر بگیرد.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا نشان داد، برگزاری مذاکرات مستقیم میان نمایندگان دو کشور شرط لازم برای توافق نیست و می توان با مذاکرات غیر مستقیم به نتیجه مطلوب رسید حتی اگر مذاکرات غیر مستقیم، طولانی مدت باشد.

توافق بر سر تبادل زندانیان و آزاد سازی اموال ملت ایران در بانک های کره جنوبی، فرصت جدیدی را در اختیار آمریکا قرار می دهد تا به اعتماد سازی حاکمیت سیاسی ایران در قبال آمریکا کمک کند.

متاسفانه نشانه ای از تعدیل مواضع آمریکایی ها در قبال موضوع بازگشت به برجام با توجه به موفقیت در مذاکرات تبادل زندانیان، دیده نمی شود.

نشانه ای از تعدیل مواضع آمریکایی ها در قبال بازگشت به برجام وجود ندارد

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    خیلی برجام دوست دارینا اون موقه که براجام رو میکشتین و هی تخریبش میکردین باید فکر امروز رو میکردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس