کد خبر 1528569
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
تغییر موضع عجیب ترامپ در موضوع سقط جنین

ترامپ از جمهوری‌خواهان می خواهد که در مورد حق سقط جنین واقع‌بین باشند و با دقت بیشتری در مورد آن صحبت کنند. به اعتقاد وی این موضوع می‌تواند زمینه شکست در انتخابات ۲۰۲۴ را برای جمهوری‌خواهان فراهم کند.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه به جمهوری‌خواهان این هشدار را داد که یا مواضع خود در مورد سقط جنین را تغییر دهند یا آماده شکست در انتخابات ۲۰۲۴ در این کشور شوند.

نشریه آمریکایی نیوزویک در این رابطه می نویسد: ترامپ اکنون بیشترین شانس پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در حزب جمهوری‌خواه را دارد و با وجود ۹۱ مورد اتهامی که به وی وارد شده است(از جمله تلاش برای توطئه و به چالش‌کشیدن نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰) همچنان محبوب‌ترین نامزد حزب جمهوری‌خواه محسوب می شود.

جایگاه ترامپ نسبت به رقیب جمهوری‌خواهش یعنی "ران دیسانتیس"، در نظرسنجی‌های مختلف همواره بالاتر بوده و وی در این نظر سنجی‌ها ۱۴ درصد محبوب‌تر از فرماندار فلوریدا معرفی شده است، ضمن اینکه میزان محبوبیت کلی وی هم بالای ۵۵ درصد عنوان می‌شود.

به گفته نیوزویک، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری ترامپ برای جمهوری‌خواهان این کشور، انتصاب سه محافظه‌کار در دادگاه عالی آمریکا بود که در نهایت زمینه لغو قانون "رو در برابر وید" که مربوط به حق سقط جنین در ایالت‌های مختلف آمریکا می‌شد را در تابستان گذشته فراهم کردند.

تحت تاثیر این اقدام حق آزادی سقط جنین برای ایالت‌های مختلف آمریکا برداشته شده و ممنوعیت‌های سنگینی بر پیروی از این طرح وارد شد. به این ترتیب پایان دوران حمایت دولت فدرال آمریکا از حق سقط جنین اتفاق افتاد. موضوعی که مخالفت‌های بسیاری را از سوی ایالت‌های مختلف آمریکا به همراه داشت.

در پی این تصمیم بسیاری از ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان در آمریکا قوانین سخت‌گیرانه شدیدی علیه حقوق سقط جنین وضع کرده و حتی برخی از آنها این اقدام را به کلی ممنوع اعلام کردند.

این نشریه آمریکایی می گوید: اکنون مواضع ترامپ در مورد ممنوعیت این قانون و حق سقط جنین تغییر کرده است چرا که وی متوجه این موضوع شده است که طرح رو در برابر وید می تواند حکم شمشیر دولبه ای را برای وی در جریان نتایج انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۴ به همراه داشته باشد.

این موضوع از آنجایی مشخص می شود که در اکثر نظرسنجی‌های انجام گرفته شده دسترسی به حق سقط جنین مورد تایید اکثر رای‌دهندگان بوده و از آن حمایت می‌شود. این موضوع حتی در ایالت‌های کانزاس و آیووا به عنوان ایالت‌های حامی سرسخت جمهوری‌خواهان با سخت‌گیری‌های شدید در باب سقط جنین دیده شده است.

بر این اساس بسیاری از ناظران هشدار می‌دهند که اگر حزب جمهوری‌خواه آمریکا مواضع خود در مورد سقط جنین را تعدیل نکنند و در مواردی خاص از استثنائات برای لغو ممنوعیت‌ها استفاده نکنند، این امکان برایشان وجود دارد که چشم انداز انتخاباتی آنها در آینده به خطر بیفتد.

در این راستا، ترامپ نیز اخیرا در مواردی، در قالب پلتفرم شبکه اجتماعی خود از جمهوری‌خواهان خواسته تا تاکتیک‌ها و مواضع خود در برابر این موضوع را پیش از انتخابات سال ۲۰۲۴ تغییر دهند.

به گفته نیوزویک، در این رابطه ترامپ با به اشتراک گذاشتن پستی مربوط به ایجاد استثنا برای امکان سقط جنین اینطور نوشت: مانند رونالد ریگان من هم به سقط جنین در سه مورد تجاوز جنسی، زنانی با محارم و مواقعی که زندگی مادر در خطر است، اعتقاد دارم. ترامپ در پست دیگری خطاب به جمهوری خواهان این هشدار را داده است که اگر تغییری در مواضع خود ایجاد نکنند، شانس پیروزی برای آنها به کمترین میزان خواهد رسید. او در این رابطه گفته است: جمهوری‌خواهان باید یاد بگیرند چطور در مورد سقط جنین صحبت کنند. این موضوع در جریان انتخابات میان‌دوره برای ما هزینه‌های بسیاری ایجاد کرد».

حتی ترامپ در چندین پست دیگری که در شبکه اجتماعی واقعیت خود منتشر کرده است، مواضع دموکرات‌ها در باب دفاع از سقط جنین در ماه‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم بارداری را هم تکرار کرده است. موضع‌گیری که شاید بتواند بر روند افزایشی محبوبیت وی در برابر ران دی سانتیس و در نهایت اراده ترامپ جهت شکست وی بیفزاید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس