کد خبر 1529661
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
رهبر انقلاب چه انتظاری از مداحان دارند؟

یک مداح و پژوهشگر حوزه نوحه گفت: مقام معظم رهبری از نوحه‌سرایان انتظار دارند که زبان و ادبیات فارسی را ارتقا دهند.

به گزارش مشرق، رضا خورشیدی، امروز یکشنبه دوم مهر در نشست نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان با موضوع بررسی نوحه‌های محرم ۱۴۰۲ کشور گفت: مقام معظم رهبری از نوحه‌سرایان انتظار دارند که زبان و ادبیات فارسی را ارتقا دهند.

وی افزود: با زبان فولکور نمی‌توان ادبیات را ارتقا داد و باید از زبان معیار استفاده کرد. در نوحه نمی‌توان از زبان معیار استفاده نکرد، به همین دلیل برخی از شاعران سراغ نوحه سنتی نمی‌روند.

رهبر انقلاب چه انتظاری از مداحان دارند؟

خورشیدی با اشاره به اینکه نغمه پردازان نوحه باید به دستگاه‌های موسیقی مسلط باشند، گفت: کسی که این ویژگی نداشته باشد، نمی‌تواند در حوزه نوحه سنتی وارد شود.

این نوحه‌سرا با بیان اینکه مستمع در هیأت‌های امروزی حذف شدند و گاهی شاید ذکر بگویند، گفت: در نوحه، مستمع باید مشارکت داشته باشد و با حفظ بخشی از شعر او را همراهی کنند.

محمد رسولی مدیر دفتر نوحه سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: هدف راه‌اندازی دفتر نوحه این بود که نوحه‌سرایانی که در جایگاه حاکمیتی دیده نمی‌شدند و در فضای مداحان یا شاعران هم جایگاهی نداشتند، پایگاهی برای خود داشتند.

وی با بیان اینکه در برگزاری کنگره هدف اصلی ما جلب توجه به نوحه در حوزه رسانه و مسوولان است، گفت: زمانی که جلب توجه رخ دهد، بسیاری از مسائل ما مرتبط می‌شود. هدف بعدی ما تجلیل و تقدیر از نوحه‌سرایان بود.

این نوحه‌سرا با اشاره به رشته پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های حوزه نوحه گفت: تلاش کردیم از فعالان این حوزه تقدیر کنیم که موجب رشد این حوزه شود. اگر در این زمینه بتوانیم تولیدات علمی داشته باشیم و در دانشگاه‌ها به آن پرداخته شود، بسیاری از مسائل و مشکلات مرتفع می‌شود.

حمید رمی شاعر آیینی گفت: یکی از هدر رفت‌های نوحه استفاده نکردن از مستمع در جلسه است. در این سال‌ها با ایجاد سبک پیش زمینه می‌بینیم که به مستمع جفا کردیم. در زمینه و واحد و ... هم از گوشواره خوب استفاده نکردیم. از گوشواره می‌توان برای بیان هدف نوحه استفاده کرد.

حمید رمی با اشاره به اینکه بسیاری از منتقدان که همیشه از نوحه‌ها انتقاد می‌کردند، این روزها معتقد هستند که نوحه رشد داشته است، تصریح کرد: این روزها در فضای احساسی نوحه‌ها هم شاهد ارتقای مضامین هستیم. «حسین تو قلبم داره ریشه/ حسین تکراری نمیشه» یا « دنیای منه/ امام حسین بزرگتر از دردهای منه» نوحه‌های احساسی که مضامین بالایی دارند.

بشری صاحبی پژوهشگر حوزه نوحه و از برگزیدگان کنگره نوحه در این مراسم، پژوهش تطبیقی درباره نوحه‌های فارسی و عربی معاصر خود را که در قالب پایان نامه از آن در دانشگاه دفاع کرده بود، ارائه داد.

مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی عصر امروز در سالن همایش‌های برج میلاد درحال برگزاری‌ است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس