سفر مقام ارشد آمریکا به ارمنستان در بحبوحه تنش ایروان-مسکو

سامانتا پاور رئیس «آژانس توسعه بین‌المللی» آمریکا و نماینده پیشین این کشور در سازمان ملل برای اعلام حمایت واشنگتن از ایروان، وارد ارمنستان شد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که تنش‌ها بین ایروان و مسکو بر سر مسائلی از قبیل وضعیت قره باغ کوهستانی خبرساز شده، یک مقام ارشد آمریکایی به ارمنستان سفر کرده است.

رسانه‌های ارمنستانی از قبیل وبگاه «نیوز اِی اِم» روز دوشنبه (امروز) خبر دادند که سامانتا پاور رئیس «آژانس توسعه بین‌المللی» برای اعلام حمایت واشنگتن از ایروان، وارد ارمنستان شد.

طبق گزارش‌ها، سفارت آمریکا در ارمنستان اعلام کرد که سفر سامانتا پاور برای تاکید دوباره آمریکا بر «حمایت از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و دموکراسی ارمنستان و رسیدگی به نیازهای بشردوستانه ناشی از خشونت اخیر در قره باغ» این سفر را انجام داده است.

«یوری کیم» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا به همراه سامانتا پاور در سفر به ارمنستان حضور دارد.

خانم پاور در دولت دموکرات باراک اوباما که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، منصب سفارت آمریکا در سازمان ملل را در اختیار داشت.

سفارت واشنگتن در ایروان در توضیح این سفر افزود: «ایالات متحده همچنان به حمایت از ارمنستان ادامه می‌دهد تا این کشور به صلحی با عزت و بادوام در منطقه دست یابد. ایالات متحده به شدت نگران گزارش‌های مربوط به شرایط بشردوستانه در قره‌باغ است و خواستار دسترسی بدون مانع سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و مراودات تجاری است».

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا که به «اداره توسعه بین‌المللی» هم شهرت دارد، یک نهاد زیرمجموعه دولت این کشور است و در زمینه ارائه کمک‌های خارجی واشنگتن فعالیت دارد.

سفر مقام‌های ارشد دولت بایدن به ارمنستان در حالی انجام شده که تنش‌های اخیر ایروان با مسکو بر سر وضعیت منطقه قره باغ کوهستانی شدت گرفته است.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته در اظهاراتی که واکنش سخنگوی کاخ کرملین را به دنبال داشت، از مواضع روسیه انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان خواستار تغییر مواضع کشورش در قبال روسیه شد و همکاری نظامی-سیاسی با مسکو را برای حفظ منافع ایروان، «ناکافی» خواند.

سخنگوی کرملین در واکنش به این سخنان پاشینیان تصریح کرد که روسیه همچنان ارمنستان را متحد خود می‌داند و به گفت‌وگو با این کشور در سطوح مختلف ادامه خواهد داد.

پسکوف افزود: «ما شدت احساسی این لحظه را درک می‌کنیم اما قاطعانه با تلاش برای مقصر جلوه دادن طرف روسیه به ویژه حافظان صلح روسیه که مطابق با دستوراتی که به آن‌ها محول شده بود، وظایفشان را انجام می‌دهند، مخالفیم».

تنش‌های اخیر در روابط ایروان و مسکو در شرایطی شدت گرفته که چندی قبل، ارمنستان در یک اقدام خبرساز، میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با نیروهای آمریکایی بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تیتر اصلی بزن اینو IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ریشه همه اغتشاشات اخیر ززآ «آژانس توسعه بین‌المللی» آمریکا یا USAID بود ... مشرق هوشمند باش و تیتر اصلی بزن و مقاله اش کن اینو که مسئولین هواس جمع باشند... اگر این سفر آغاز یک فتنه ای سر زنگزور و آذربایجان با ایران نشد... به احتمال زیاد اومده تا ستاد سازی کننده و فاند و منابع مالی کلان تزریق کنه
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    تامین‌کننده سلاح های باکو و ترکیه وارد شدن
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • alir IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    پاشا کارش کارش درسته! تا دست عمو سام در کار نباشد کارها پیش نمی رود- هم اکنون منافع ایران و امریکا در یک راستا ست - اگر جمهوری اسلامی عاقلی کند!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    اوکراین مدعی است که فرمانده ناوگان روسیه در دریای سیاه را کشته است اوکراین مدعی شده است که فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه را هفته گذشته در حمله موشکی بی سابقه به مقر نیروی دریایی در شبه جزیره کریمه کشته شده است.
  • هادی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سوریه تو چین.آمریکا تو ارمنستان. ترکیه تو نخجوان. جمهوری اسلامی هم ول معطل منطقه.
  • US ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    2 5
    استان باکوبایدادب شود.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      عاظربایجان جعلی.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      0 0
      عاظربایجان جعلی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس