وزیر راه: ایران راه حل بن‌بست‌های ترانزیتی در منطقه است

بذرپاش با بیان اینکه ایران راه حل بن بست‌های ترانزیتی در منطقه است، گفت:اتصال دریای شمال به جنوب یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است که تا ۲ ماه دیگر با افتتاح ریل رشت - کاسپین محقق می‌شود.

به گزارش مشرق، «مهرداد بذرپاش» سه شنبه در مراسم روز جهانی دریانوردی افزود: با وجود همه ظلم‌ها و تحریم‌ها، دریانوردی در ایران رو به گسترش است و همواره به کنوانسیون‌های بین المللی نیز پایبند بودیم.

وی گفت: صنعت دریایی نیازمند بازاریابی و کاهش قیمت تمام شده است، محصول نهایی صنعت هم باید مورد بررسی قرار بگیرد و موشکافانه برای تمام بخش‌های دریایی برنامه ریزی کنیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران کشوری است که از شمال و جنوب به دریا وصل می‌شود و در این شرایط نباید آنقدر کم از ظرفیت دریا استفاده کرده باشیم و درآمد ارزی ما پایین باشد.

وزیر راه و شهرسازی دریا را نعمت خدادادی دانست و ادامه داد: موقعیت جغرافیای سیاسی ایران که از نظر من «ایران - راه» است و من با این عنوان در اجلاس‌های بین المللی صحبت کردم، خاص است، ایران راه حل بن بست‌های ترانزیتی در منطقه است و به عنوان کشوری امن تاکید داریم «ایران - راه» است.

بذرپاش افزود: یکی از اصلی ترین برنامه های ما اتصال دریای شمال و جنوب در ایران از طریق تکمیل کریدورهای شمال به جنوب است. ریل رشت - کاسپین تا ۲ ماه آینده به افتتاح می رسد و اولین بار از خزر به خلیج فارس متصل می‌شویم.

وزیر راه تصریح کرد: اقتصاد دریا رها بود سالها کسی در ترانزیت مسئولیت قبول نمی‌کرد. احکام خوبی اکنون برای اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم نوشته و همزمان در مجمع تشخیص نگاشته شده است تا قدری از این احوال غیرشفاف فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: باید با همه کمبود منابع تکمیل کریدورهای شمال به جنوب را توسعه دهیم و بندر چابهار فورا به شبکه ریلی افتتاح شود، در هیچ جای دنیا تا این حد جابجایی کالا از طریق جاده انجام نمی شود که هم آمار تصادفات را افزایش داده و هم جاده های کشور را خراب می‌کند. این وضعیت البته به دلیل ارزانی گازوییل است که هنوز حمل جاده بر ریلی و دریایی ارجحیت دارد.

وزیر راه گفت: توسعه شهرها و شهرک های ساحلی در دستور کار است و جمعیت پذیری سواحل باید به مرحله اجرایی برسد و صنعت و جمعیت به کنار دریاها بیاید تا بتوانیم ظرفیت بالقوه دریا را بالفعل کنیم.

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر نیز در این مراسم گفت: طی ۲ سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت سند توسعه اقتصاد دریا را در کمیته‌های فرعی بررسی کرد و در صحن علنی مجمع به تصویب رساند که بسیار ارزشمند است.

«علی اکبر صفایی» افزود: دولت و وزارت راه با تلاش فراوان نقش دریا و اقتصاد دریا را در کنار ترانزیت برجسته کردند و نهایتا در برنامه هفتم به موضوع اقتصاد دریا پرداخته شد. کارگروه ویژه ای هم در بخش اقتصاد دریا با حضور وزیر راه برگزار می‌شود.

موضوع جمعیت سازی در کنار ساحل با اختصاص ۲۷ نقطه سکونتی کنار سواحل نیز ذیل برنامه هفتم توسعه در دستور کار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . ارز آوری _ دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    کریدور ریلی چاه بهار بلوچستان به شلمچه خوزستان، شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب است که آسیای جنوب شرقی-هند-پاکستان-ایران-عراق و سوریه را به دریای مدیترانه و با کشتی به ایتالیا متصل می کند.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    شما یه سر آزاد راه تهران ساوه برو اونوقت معنی کریدور رو میفهمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس