پاسخگویی دستگاه‌ها موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: پاسخ‌گویی به رسمیت شناختن حق شهروندی است و موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود.

به گزارش مشرق، حکمتعلی مظفری، شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: پاسخگویی از شاخص‌های مهم حکمرانی خوب است و موجب از بین رفتن شکاف بین مردم و مسئولان و باعث انسجام سیاسی و اجتماعی و تقویت اعتماد عمومی می‌شود.

وی با بیان اینکه پاسخ‌گویی به رسمیت شناختن حق شهروندی است، تصریح کرد: در ارائه خدمات، خدمت باید کامل باشد و در این خدمت بی‌منت ضروری است که همه ظرفیت‌ها سنجیده شود و برای مردم شفاف باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با بیان اینکه بقای حاکمیت در گرو توجه به حقوق شهروندان است، گفت: حکمرانی خوب اقتضائاتی دارد و از لوازم مهم آن توجه به حقوق شهروندان است؛ باید مداوم با مردم ملاقات داشته باشیم و حرف‌ها و خواسته‌های‌شان را با دقت بشنویم تا پاسخ بر حق و به جایی داشته باشیم.

وی به نوآوری‌های مهم بعد از ۴۰ سال در قانون‌گذاری دیوان عدالت اشاره کرد و گفت: تبصره ۴ ماده ۱۶ از خرداد ۱۴۰۲ اضافه شد که طبق این قانون همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به ثبت درخواست و پاسخگویی به امور اداری شهروندان در مهلت زمانی سه ماهه هستند و شهروندان نیز مکلفند ابتدا تقاضای خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند و در صورت امتناع آن دستگاه از پاسخگویی در مهلت مقرر یا راضی نشدن از پاسخ آن دستگاه برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری اقدام کنند.

مظفری با تاکید بر اینکه از مدیران درخواست داریم در پاسخ به شهروندان از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند، یادآور شد: با وجود اینکه این تبصره از خرداد امسال الحالق شده است ولی متاسفانه خیلی از دستگاه‌ها ابتدایی‌ترین کارها را در این خصوص انجام ندادند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی از مولفه‌های مهم مردم سالاری است و ابزار کنترل قدرت نیز محسوب می‌شود، افزود: روح مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن که دو عنصر مهم و دو اصل مهم از اصول قانون اساسی است، بقیه موارد بر این دو شاخصه استوار شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در مورد پرونده‌های وصول شده از استان زنجان بیان کرد: پرونده‌های شکایت شده که به دیوان آمده است اکثراً در حوزه بهداشت و درمان است و شهرداری و آب منطقه‌ای هم پرونده‌های زیادی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    از بورس شروع کنید تا حرفتان را باور کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس