‌

استوار جوان را به بیمارستان منتقل کردند. هرچه سریع‌تر باید بستری می‌شد، اوضاع خوبی نداشت. چهره‌اش در خون گم شده بود.

به گزارش مشرق، دهه‌هشتادی بود و استوار؛ مادرش می‌گفت «خودش عاشق شهادت بود، دین را دوست داشت به قرآن». شاید هیچکسی باور نمی‌کرد در این سن و سال آسمانی شود اما در جریان یک حادثه جگرسوز پر کشید.

بخش اول: پسرم

این روزها بحث جوانان دهه هشتادی داغ داغ است. خیلی‌ها به آن‌ها می‌گویند نسل «زِد». می‌گویند این نسل که بچه‌های عصر تکنولوژی و تلفن‌های همراه و اینترنت پرسرعت هستند آدم‌های به شدت خودمحور و منفعت‌گرایی‌اند و هیچ تعهدی به سازمان و گروه و جمع و جامعه خود ندارند. اما ...

فرید هم یکی از همین جوان‌هاست. بیست ساله است. جوانی دهه‌هشتادی با کلی رویا در سر. هنوز حتی ازدواج هم نکرده. احتمالاً مثل خیلی از جوان‌ها بارها به دلش افتاده زودتر آستین بالا بزند، سروسامانی بگیرد و صاحب زن و زندگی و بچه شود. مادرش می‌گوید به عشق دین و جان و ناموس رفته «پرند». می‌گوید اصلاً پایش بخیه داشت. حتی فرمانده‌یشان هم زنگ زد و گفت فرید سر کار نیا، بمان خوب که شدی برگرد.

مادرش می‌گوید اما فرید نتوانست. گفت باید بروم. گفت آنجا اغتشاشات است. احتمالاً با خودش فکر کرده است آدم که نباید رفیق نیمه راه باشد. پیش خودش گفته دوستانم را که نمی‌توانم تنها بگذارم‌. اگر فردا خطی افتاد روی تن یکیشان بعد من چطور خودم را ببخشم. منی که آن لحظه توی خانه بیکار نشسته‌ام. اصلا امنیت مردم چه؟

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس

شهید فرید کرم‌پور حسنوند

گرد پیری، یا شاید گرد غم ریش‌های پدرش را سفید کرده. چهره‌اش شکسته و مظلوم است. آینه تمام نمای مردان روستاست. همان‌هایی که کف دستانشان از پینه هیچوقت پاک نمی‌شود. و زحمت، هر روز چینی بر پیشانی پرچینشان اضافه می‌کند. مادرش صاف و ساده است. زنی روستایی و زلال مثل آب چشمه. می‌گوید «ما اهل روستاهای لرستان هستیم. فرید یک سال و شش ماه است لباس پلیس به تن کرده». لباسی که حین اینکه پسر جوانشان تن کرده احتمالا مادر کلی قربان صدقه‌اش رفته. و کلی پیشانیش را بوسیده و عین تمام زنان لر گفته «روله سقت بام. عروسیت بینم» که اینقدر این لباس بهت می‌آید.

لباسی که از مهر سال گذشته دیگر تن فریدش نیست و حتماً حالا شده مونس گریه‌هایش. لباسی که شاید هنوز خون فرید دهه هشتادی رویش باشد. خون قرمزی که وقتی بهش فکر می‌کند خواب از سرش می‌پرد. مادرش می‌گوید سه پسر دارد که فرید دومیشان است و «پلیس» شغلی‌ست که فرید عاشقش بوده. «خودش عاشق شهادت بود. دین را دوست داشت به قرآن» قسم قرآن قسم سنگین بین لرهاست. مادر می‌گوید به قرآن فرید عاشق شهادت بود. «خودش خیلی این دین و انقلاب را دوست داشت».

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس


مادر در کمتر از ده ثانیه چهار بار شهید را «پسرم» خطاب می‌کند. گویی در زیر لایه‌های این حرف یک غم بزرگ پنهان شده. غمی حاصل از این که می‌دانی دیگر هیچ‌وقت قرار نیست پسرت زنگ بزند و بگوید «دا» دارم از پرند برمی‌گردم، برایم فلان غذا را بپز. غمی حاصل از نگاه کردن به چیزهایی که دوست داشته. غمی حاصل از فکر به رنگی که عاشق است یا درختی که خودش در حیاط کاشته یا عکس‌های دوران بچگی‌اش. مادر چهار بار می‌گوید پسرم، مادر بعد شهادت می‌گوید پسرم، شاید هم می‌خواهد بگوید پسرم درست است که شهید شده، ولی هنوز زنده است پسرم، ای روزگار نامرد.

پدر کارگر معدن است. می‌گوید معدن کار سنگینی است.کاری که فکر نمی‌کنم سنگین‌تر از تحمل داغ جوان باشد. پدر می‌گوید سرمایه من همین بچه‌ بود که تقدیمش کردم. «من این بچه‌ها را با نان کارگری بزرگ کردم».

مادر بالای سر پیکر پسر چنباتمه زده است. مثل همان روزها که تازه فرید به دنیا آمده بود و تا می‌دیدش گل از گلش می‌شکفت. و انگار دنیا را به نام او زده بودند. چهره پسر عین ماه می‌تابد. مادر بالا سر سَروی «روله روله» می‌کند که جان به تن ندارد. مادر می‌گوید «مادر ادب داشتی، دین داشتی، هدیه‌ت کردم به امام رضا». چشم‌های این چشمه خشک شده‌اند دیگر.

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس


بخش دوم: شهید دهه‌هشتادی

بامداد ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ است. پای اغتشاشات از برخی کوچه پس کوچه‌های تهران فراتر رفته. دوباره جنگ شده؛ مردم زیر بمباران رسانه‌ای هستند. تلاش رسانه‌ها پای آشوب‌ها را حالا به «پرند» رسانده. مسأله اغتشاشگران اصلا مهسا نیست! آن‌ها دنبال چیز دیگری هستند. برخی اغتشاشگران حتی به جان و مال مردم هم رحم نمی‌کنند. کسی حتی نمی‌داند مساله اغتشاشگران چیست. نیروی انتظامی باید کاری کند. یگان موتوری پلیس شهر پرند در محل اغتشاشات حضور پیدا می‌کند.

چند ساعتی می‌گذرد. یگان، آرامش را به منطقه باز گردانده. سروصداهای اغتشاشگران خوابیده و حالا مردم می‌توانند در سایه امنیت به خواب خوش فرو روند. بچه‌های یگان اوضاع را بررسی می‌کنند؛ نظرشان این است که می‌توانند برگردند. فرمانده اجازه برگشت به مقرشان در پارک فدک را صادر می‌کند. چراغ راهنمایی و رانندگی اما قرمز می‌شود. شش دستگاه موتور سیکلت یگان چند دقیقه‌ای باید توقف کنند.

بچه‌ها مشغول صحبت با هم هستند. هر کدام منتظرند برگردند و احتمالا زنگ بزنند به زن و بچه و خانواده‌یشان و بگویند حالشان خوب است. صدای شتاب گرفتن خودرویی از پشت سر به گوش می‌رسد. صدای خودرو آرامش خیابان را لگدمال می‌کند. سرنشین این پیکان سفید کسی نیست جز «محمد قبادلو».

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس

محمد قبادلو

قبادلو بعدها می‌گوید در این موقعیت صد کیلومتر بر ساعت سرعت داشته. در چشم بهم‌زدنی صدای خودرو نزدیک و نزدیکتر شده و به پشت سر یگان می‌رسد. او با این سرعت اجازه هرگونه واکنشی را از ‌بچه‌های یگان گرفته است. آن‌ها حتی اگر متوجه این کار هم شده باشند تا بخواهند تغییر موقعیت بدهند کلی زمان نیاز است. قبادلو یگان را زیر می‌گیرد. یکی از موتورها زیر ماشین کشیده می‌شود. سرنشین این موتور «استوار فرید کرم‌پور حسنوند» است. فرید فقط بیست سال سن دارد. خودرو قصد ایستادن ندارد. یکی از شاهدان این حادثه می‌گوید «فرید در این حادثه حدود چهار متر به بالا پرتاب شد و بقیه موتورها بهم خوردند».

قبادلو قصد فرار دارد. موتور کرم‌پور زیر خودرو گیر کرده است. قبادلو خودش هم می‌داند چه کرده. اما با این ماشین که نمی‌شود فرار کرد. از ماشین پیاده می‌شود. یکی از شاهدان می‌گوید «قبادلو در حال فرار به سمت جمعیت بود. می‌خواست بین جمعیت مخفی شود».

فرار اما جواب نمی‌دهد. رفقای فرید حاضرند جانشان را هم بدهند اما نگذارند قبادلو فرار کند. یکی از بچه‌های یگان می‌گوید «وقتی دیدم راننده خودرو در حال فرار است اقدام به دستگیری او کردم. صد متر به دنبال او حرکت کردم. سه‌چهار نفر از همکاران هم به ما رسیدند و با هم متهم را دستگیر کردیم».

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس

موتور شهید کرم‌پور پس از حادثه

بچه‌های یگان هرکدام پی این هستند که به فرید کمک کنند. فرید نباید شهید شود. فرید به قول خودشان «رفیق و داداش»شان است. یکی از این بچه‌ها می‌گوید «فرید بچه سر به زیر و باادبی بود. هرکی هر مشکلی داشت اول به او می‌گفت». اما در این حادثه چهارپنج نفر دیگر مجروح شده‌اند. برخی دستشان مجروح شده، برخی پایشان. برخی دیگر هم بیشتر صدمه دیده‌اند. یکی از این افراد می‌گوید «بر روی زمین افتاده بودیم، فرید نفس‌نفس می‌زد، خواستم به سمتش بروم که دیدم پای راستم دچار آسیب جدی شده است». و چه حس بدی‌ست که جان دادن دوستت را ببینی اما کاری از دستت بر نیاید.

دوستان فرید می‌گویند «همکارانمان که افتاده بودند یکهو مردم ریختند روی سرمان. اولش فکر کردیم می‌خواهند ما را بزنند. اما کُمَکمان کردند. و بعد موتورها، وسایل، اسلحه‌ها و تجهیزاتمان را جمع کردند». استوار جوان را به بیمارستان منتقل می‌کنند. فرید هرچه سریعتر باید بستری شود. اوضاع خوبی ندارد. چهره‌اش در خون گم شده است.

قبادلو هم پس از دستگیری توسط افسر کشیک تفهیم اتهام می‌شود. بعد هم او را به زندان منتقل می‌کنند. پرونده او را به بازپرس ارجاع می‌دهند. خود قبادلو در جریان این انتقال، ماجرا را برای افسر کشیک توضیح می‌دهد. می‌گوید که در برخورد با یگان موتور سوار یکی از ماموران به روی ماشین پرت شده و به زمین خورده. او حتی می‌گوید که برای این کار قبلا برنامه‌ریزی کرده.

فرید کرم‌پور تا این لحظه هنوز شهید نشده است. قاتل در مسیر انتقال به محل وقوع جنایت برای بازسازی صحنه جرم، در ماشین اعلام می‌کند که اصلا پشیمان نیست و اگر برگردد باز هم این کار را تکرار می‌کند!

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس

پزشکان فرید چند روز تلاششان را به کار می‌گیرند. اما کاری از دست کسی بر نمی‌آید. قبادلو طوری او را زیر گرفته که امیدی به بازگشت او نیست. بعد از چند روز خبر شهادت این استوار دهه‌هشتادی را در پنجم مهرماه به مادرش می‌دهند. پزشکان علت شهادت فرید را صدمات بدنی، شکستگی استخوان سر و به موجب آن له شدگی بافت مغز عنوان می‌کنند.

بعد از شهادت کرم‌پور ورق برمی‌گردد. موکلانش در جلسه دادگاه می‌گویند قاتل درگیر بیماری دو قطبیست و تعادل روانی ندارد و در مسیر حرکت به سمت ماموران از خود اراده‌ای نداشته است.

قبادلو اما در همین جلسه می‌گوید که آخرین درگیری یا نزاع او بر می‌گردد به دوران دبیرستان. بازپرس از او می‌پرسد که آیا در جریان روزهای شغل آرایشگری‌ و اصلاح سر و صورت مشتریان، به فکر حمله به مشتریان افتاده؟ که قبادلو اعلام می‌کند اگر یک جام شراب و یک جام زهر را جلوی او بگذارند آن‌قدری قوه تشخیصش کار می‌کند که جام شراب را سر بکشد. قبادلو حتی در ادامه نسبت به حرف وکیل خودش که می‌گوید او دچار دوقطبی است، شاکی می‌شود. می‌گوید چرا دائما می‌گویید دو قطبی دو قطبی؟ قبادلو در همین جلسه هم رسماً می‌گوید اگر باز هم ماموران انتظامی و امنیتی را در خیابان‌ها ببیند آن‌ها را زیر خواهد گرفت.

پای متخصصان و روانشناسان پزشکی قانونی هم به پرونده باز می‌شود. روانشناسان تحقیقات و آزمایشگاه‌های خود را شروع می‌کنند. آن‌ها با هر کنکاشی در قبادلو نمی‌توانند به این نتیجه برسند که او بدلیل بیماری آن جنایت را انجام داده. آن‌ها معتقدند «متهم از ماهیت اقدام خود آگاهی داشته و مسؤول رفتار و اعمال خودش است».

محمد قبادلو نهایتا با اتهاماتی از جمله قتل عمد، ایراد صدمه عمدی منجر به شکستگی و اقدام قتل نسبت به سایر شکات، تخریب اموال بیت المال و افساد فی‌الارض محکوم به اعدام می‌شود. او علت این عمل خود را اثرپذیری از فیلم‌های فضای مجازی می‌داند. فیلم‌ها، اخبار، روایت‌ها و دروغ‌هایی که تنها در این ماجرا استواری جوان، رشید و دهه‌هشتادی به‌نام فرید کرم‌پور حسنوند را از ایران می‌گیرد.

ماجرای جوان دهه هشتادی که جان فدای ایران شد +عکس

گفتنی است تنها در 45 روز پس از ماجرای مهسا، بیش از 38 هزار دروغ فقط از طریق «پنج» رسانه‌ی ضدایرانی روانه اذهان مردم ایران شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    عاقبت چماق به دستی
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    41 21
    برای تعجیل در #ظهور مولایمان وهدیـــــــه به ارواح مطهر همه اهل #ایمان،بخصوص #علما و #شهدا،از ازل تا ابد، #صلوات. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
    • باران کوثری IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      6 20
      هر چه سریعتر آزادش کنید وگرنه چنان جیغ بزنم دنیا بلرزه
    • محمدقزل IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      17 4
      باران کوثری اونقدر جیغ بکش تا جیغدانت پاره بشه...عوضی وطن فروش خائن به کشور
    • بشار عبدالواحد IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      8 1
      باران کوثری شما ساکت شو
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    34 13
    چراقبادلوی بیشرف رواعدام نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      6 2
      احتمالا پارتی قوی در قوه قضاییه داره!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      5 1
      احتمالا پارتی قوی در قوه قضاییه داره!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 2
      به تو چه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 27
      پارتی نداره و اینکه پرونده اش مشکل داره و باید نقص برطرف شود
  • عادل IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    جواب بدین چرا قاتلش به بهانه مشکل روانی از اعدام تبرئه شد؟! جوان های پاک و متدین برن جلوی این وحوش و حضرات جمهوری اسلامی قاتلین رو تبرئه کنن. پوستتون تو فتنه بعدی کنده است.
  • ... IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    باید خسارت هارو هم از مادر عفریته اش بگیرین
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    چشتون کور اینهمه گرونی برای مردم درست نکنید
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    سوار همان موتور کنید و با خودرو خودش با همان سرعت بکوبید . زنده ماند رهایش کنید . مرد به درک . به این میگویند قصاص.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    زرنگی دایم از میوه فروشی دزدی میکرد. صاحب مغازه میگیردش. پدرش میگوید عقلش نمیرسد. میوه فروش میگوید اگر عقلش نمیرسد چرا همیشه سیب و پرتقال برمیدارد نه کدو بادمجان ؟
  • حامد IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    15 7
    راننده این پیکان سفید رنگ کسی نیست جزء محمد قبادلو بی ن.....
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    یکی از پر رو ترین هایش که به جای انکار یا تقاضای بخشش تهدید هم میکند. حتما نباید کرونا باشد. با کاری که کرده روغن بنفشه و دسته بیل لازم دارد.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    27 6
    دو قطبی دو تابعیتی همه شگرد های فرار از مجازات.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    3 0
    عاملان قتل فجیع ارمان علی وردی را اگر اعدام نمیکنید رسوایشان کنید. تصویر و مصاحبه مانند منافقین دهه شصت. مردم ببینند . بلایی که سر ارمان امد از عجمیان هم بدتر بود چون او را با چاقو زدند فورا شهید شد ولی این را انقدر زدند تا زجر کش شد. ان زن که صدایش هست اکثرا در اکباتان ولگردی میکند. سیگار میکشد و سگ کوچک سفیدی هم دارد. به شدت فحاش و دریده است. چند بادی گارد هم دارد که از دور مراقبش هستند و به محض احساس خطر مداخله میکنند. دور چشمانش اکثرا رنگ سیاه غلیظ میمالد.
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام علیکم این قاتل جنایتکار را با جرثقیل بیاورید در همان محل انجام جنایت و با طناب کلفت و محکم تر اعدام بکنید تا به نتیجه اعمال ننگینش برسد محمد قباد لو را اعدام بکنید هر چه زودتر بهتر
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    بزنی میخوری این یک قانون است نمیشه بزنی نخوری
  • ابراهیم IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    7 20
    38000 دروغو کدوم مسئول انقلابی انقدر دقیق شمرده اونوقت؟
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 0
      کامپیوتر
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      دروغ هر چی بزرگ تر باورش راحت تر شما که از خون بچهای شهید شده در جنگ گذشتید از خون این شهید هم بگذرید بازم این قاتل ایرانی هست هرچند که آدم نمیتونه به این راحتی بگذره
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    نیروی سرکوب بوده
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    6 23
    چقدر دروغ سرهم کردید
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      دروغ که راست کار شما فواحشه بزودی قبادلو رو هم میفرستیم ور دست اون کموله کثیف و جواد روحی سقط شده
  • وطن پرست DE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    19 0
    جانش رو فدای شیعه خوانی حضرت امیر کرد نه فدای ایران.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    آدم کشی برای اینها افتخار است. چون ایرانی اصیل نیستند. از نوادگان مغول و ... هستند که با نیت قبلی انسانی را از بین می برند.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    همه این قصه ها را تعریف کردید که یه جوان بیگناه را بکشید بالای دار خجالت بکشید جوان مردم را ازاد کنید
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 1
    من هم اگر ماشین داشتم همین کار ذا میکردم
  • سهراب IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    16 0
    یه بار گفتین دهه هشتادی فهمیدیم،دیگه لازم نیست از هر دو تا کلمه یکیش دهه هشتادی باشع،شور هر چیزی رو درنیارین
  • محمدگنج بخش IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    مرگ برمنافق
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    چه عزیزانی که بخاطر نقشه ها و برنامه های وطن فروشان داغشان بر دل ما مانده ... امیدوارم زودتر احکام مجرمان آنها اجرا شود
  • ابراهیم IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 16
    من سرباز یگان ویزه بودم ودر شورش‌ها بودیم ولی به خودم اجازه ندادم به یک نفر شلیک کنم چون مردم حقشون رو میخوان اون بچه شهرستانی که میاد تهران اسلحه دست میگیره ومردم رو به رگبار میبنده باید یک ذره شرف داشته باشه کسی که تیر میخوره مادر نداره!!! فقط گروهبان مادر داره!!
  • رضا IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    میدانیم دشمنان این ملت چه میکنند درضمن میدانیم که مسئولان خیانتکاربه خون شهدا چه کسانی هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس