سایه سردی روابط آلمان و فرانسه بر تصمیمات کلیدی اتحادیه اروپا

عضو پارلمان آلمان می‌گوید رکود در روابط پاریس و برلین، روند اتخاذ تصمیمات کلیدی در اتحادیه اروپا را متوقف کرده است.

به گزارش مشرق، «دیوید مک آلیستر» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اروپا می‌گوید تحت تاثیر تضعیف روابط برلین و پاریس پس از دوران صدراعظمی «آنگلا مرکل» تا به امروز، همکاری‌های دفاعی و تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نحوی منفی تحت تاثیر قرار گرفته است.

رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اروپا همچنین گفت تضعیف روابط بین فرانسه و آلمان تصمیمات کلیدی این اتحادیه در زمینه‌هایی مانند معاملات دفاعی در اوکراین و فعالیت‌های حوزه تجارت را کند کرده است.

دیوید مک آلیستر که یکی از چهره‌های کلیدی در حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز است، می‌گوید نگران آن است که فقدان تماس بین «اولاف شولز» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه موجب تاخیر در تصمیمات کلیدی در مورد تحویل تانک‌ها و جت‌های جنگنده به اوکراین و قراردادهای تجاری آینده با آمریکای لاتین شود.

آلیستر عنوان کرده که در حال حاضر اتحادیه اروپا شاهد نوعی فقدان هماهنگی داخلی بین دو کشور عضو این اتحادیه بوده و این اصلا خوب نیست. به گفته وی بدون همکاری بین دو کشور که برای مدت‌ها از آن به عنوان نیروی محرکه اتحادیه اروپا یاد می‌شد، هیچ کاری در این اتحادیه به خوبی پیش نمی‌رود.

رئیس کمیته امور خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم شکل‌گیری توافق بین پاریس و برلین جهت از سرگیری همکاری‌ها تاکید و از عملکرد دولت آلمان در این زمینه انتقاد کرد و گفت همکاری بسیاری کندی که اکنون بین برلین و پاریس وجود دارد، تاکنون سابقه نداشته است.

آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان در طول ۱۶ سال فعالیت خود روابط بسیار نزدیکی با دولت‌ها و روسای جمهور فرانسه از جمله امانوئل ماکرون برقرار کرد. کارشناسان بر این باور هستند که این بلوک هم اکنون آن رابطه کاری عمیق و قوی خود بین کشورهای عضو را از دست داده است.

مک آلیستر یکی از نمونه‌های برجسته در این رابطه را اختلافات جهت تصمیم‌گیری در مورد تولید نسل بعدی تانک‌های اروپایی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از سیستم سامانه‌های جنگی در اوکراین و یا هر منطقه جنگی دیگر دانست.

ماه گذشته پاریس و برلین پس از دیدار بین «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه و «بوریس پیستوریوس» همتای آلمانی‌اش قول دادند تا پایان سال برای پیشرفت روابطشان وارد عمل شوند. با این حال به اعتقاد بسیاری، تسریع در روند تصمیم‌گیری‌ها به شتاب سیاسی بیشتری نیاز دارد.

کارشناسان بر این باور هستند که جدا از عدم پیشرفت اتحادیه اروپا در زمینه تولید نسل جدید تانک‌ها، این اتحادیه در زمینه تولید نسل بعدی هواپیماهای جنگنده و همچنین توسعه توافق تجاری با بلوک «مرکوسور» کشورهای آمریکای لاتین هم پیشرفتی نکرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس