کد خبر 1532547
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰
پزشک

یکی از مشکلات والدین برای نگهداری از فرزندان، ترس کودکان از پزشک، مطب و حتی آوردن اسمشان است. در اینجا به برسی علل این ترس کودکانه و توصیه‌هایی برای آشتی دادن کودکان با دکتر و دارو می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، دکتر رفتن و دارو خوردن حتی برای بزرگسالان هم یک تجربه تلخ و نامطبوع است چه برسد به بچه‌ها. در شرایطی که کودک مریض است و باید دارو بخورد والدین بدجوری به دردسر می‌افتند که داروهایش را به مقدار کافی و به موقع به او بخورانند. ناراحتی و مشکلات مریض شدن بچه یک طرف دردسرهای دارو دادن و معاینه توسط پزشک هم طرف دیگر. دکتر منصور بهرامی، روان‌شناس و عضو ارشد انجمن بین‌المللی تحلیل رفتار متقابل، درباره دلایل ترس بچه‌ها از دکتر و دارو و راه‌حل‌های این مشکل می‌گوید.

کودک را از آمپول و پزشک نترسانید

وقتی درباره دارو خوردن کودکان صبحت می‌کنیم باید سن کودک را در نظر بگیریم. اصولا کودکان نسبت به چیزی که به آن عادت ندارند و جزو برنامه‌هایشان نیست، مقاومت نشان می‌دهند. آنها واکنش‌های تندی هنگام تزریقات و خوردن داروها اعم شربت، قرص و قطره از خود نشان می‌دهند. گاهی اوقات دلیل دارو نخوردن کودکان، تهدیدهای والدین و ترساندن او از پزشک و آمپول است؛ مثلا جملاتی مانند «اگر این کار را انجام دهی می‌بریمت پیش دکتر تا بهت آمپول بزنه» نتایج سویی دارد.

این نوع رفتارها باعث واکنش منفی از سوی بچه‌ها می‌شود. به هر حال دارو خوشمزه نیست و حتی اگر هم خوشمزه باشد چون کودک این مزه را حس نکرده، نسبت به آن احساس خوشایندی ندارد و واکنش نشان می‌دهد. به‌خصوص اگر دارو تلخ باشد این واکنش‌ها شدیدتر می‌شود. زمانی که کودک دارو می‌خورد باید دید در چه شرایطی است. به احتمال زیاد، بیمار است که نیاز به خوردن دارو پیدا کرده است. هر فرد بزرگسالی هم که بیمار باشد، بیقرار می‌شود و این بیقراری روی روح و روان او تاثیر می‌گذارد.

معمولا کسی که بیمار است بی‌اشتها می‌شود و علاقه‌ای به دارو، غذا یا نوشیدنی ندارد. چه برسد به اینکه کودک هم باشد. در این شرایط قرار است کودک یک ماده تلخی مانند قرص یا شربت هم بخورد، طبیعی است که واکنش منفی از خود نشان دهد.

چگونه به کودکی که از دکتر می ترسد کمک کنیم؟

برایِ مقابله با ترسِ کودکان، والدین باید توضیح دهند که هنگامِ ملاقات با دکتر چه چیزی رخ می دهد. توضیح جزئیات، بسیار کمک کننده است؛ مثلاً:گوشی ای که دکتر برایِ شنیدنِ صدایِ قلبِ کودک از آن استفاده می‌کند ممکن است سرد باشد، چوبی که دکتر برایِ دیدنِ گلویِ کودک موردِ استفاده قرار می دهد ممکن است زِبر باشد.

والدین همچنین باید الگویی از نگرشی باشند که تمایل دارند کودکانشان آن را بیاموزند. استفن نویسنده کتابِ «کتابخانه ای کامل برای تبادل اطلاعات تربیت فرزند» می‌گوید:«بسیاری از کار هایی که کودکان باید در طولِ زندگیِ خود انجام دهند ترسناکند، اما کودکان به اندازه کافی شجاع هستند که بدونِ آویزان شدن به میزِ غذاخوریِ خانه با ما راه بیایند، ما معمولاً به آن ها دلگرمی داده و می گوییم، کارت را خوب انجام دادی!»

توانایی دریافتِ خدماتِ پزشکی، مهارتِ مهمی در زندگی است که باید کسب شود؛ اما اگر کودکان ترس و اضطرابِ والدینشان را احساس کنند، ملاقات با پزشک را سخت تر از آنچه که واقعاً هست تعبیر و تفسیر می‌کنند.

پس از ملاقات با پزشک باید چه کنید؟ استفن می گوید:«من زیاد طرفدارِ جایزه دادن نیستم، اما شدیداً طرفدارِ داشتنِ یک تفریح به همراهِ یکدیگر هستم.» و این شیوه ای است که می توانید این مطلب را بیان کنید:«بیا شجاعت و هماهنگیِ تو را جشن بگیریم، به این دلیل که در واقع زمانی که من کاری چالش انگیز را انجام می‌دهم، دوست دارم آن را جشن بگیرم.»

کمک به کودک جهتِ آماده شدن برایِ ملاقات با دکتر

آیا به زودی قرار است با دکتری ملاقات داشته باشید؟ شما می توانید از این راهکار ها برایِ کمک به کودکِ خود استفاده کنید.

این رویداد را برای کودک عادی کنید. یک جعبه بازیِ لوازم پزشکان را برای کودکتان خریداری کنید و به او اجازه بدهید تا شما و عروسک هایش را معاینه کند.

بسیاری از کتاب های تصویری به کودکان نشان می دهند که باید در حین ملاقات با دکتر انتظار وقوعِ چه اتفاقاتی را داشته باشند.

دروغ نگویید. بله، تزریقِ آمپول درد دارد، اما دردِ آن بسیار زود خوب می شود و این کار برایِ سلامتی طولانی مدت، مهم و ضروری است. استفن توصیه می کند که هیچگاه دروغ نگویید که آمپول هیچ دری ندارد.

آمادگی ایجاد کنید. کودکانِ کوچک تر را به همراهِ خواهر یا برادرِ بزرگترشان به ملاقات های پزشکی ببرید؛ به این ترتیب آن ها می توانند اعمالی که به طورِ معمول توسطِ پزشک انجام می شوند را مشاهده کنند. حتی در ملاقات های پزشکی خودتان نیز اجازه دهید کودکتان شما را همراهی کند. به آن ها اجازه دهید ببینند چه رخ می دهد و شما چگونه عکس العمل نشان می دهید.

یک عروسک را به همراهِ خود ببرید. دکتر می تواند ابتدا آن عروسک را معاینه کند تا کودک در موردِ آنچه که در مطبِ دکتر رخ خواهد داد، احساسِ آرامش و راحتی بیشتری بکند.

از خود اعتماد به نفس بروز بدهید. به کودکتان بگویید:«من می دانم که در مطبِ دکتر به بهترین نحو رفتار خواهی کرد.»

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    چون ما بزرگترها هم بخاطر زیر میزی و تشخیص نادرست و تبانی با شرکت های دارویی از پزشک میترسیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس