کد خبر 1532772
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
حسن رشوند

آنچه برای منطقه قره‌باغ و جنگ آن پیش بینی می‌شد یکی یکی در حال وقوع است. اتفاقاتی که در یک ماه گذشته برای ساکنان منطقه کوهستانی قره‌باغ رخ داده، بی‌شباهت با کوچ اجباری مردم سوریه به دست عناصر داعش با کمک امریکا به ویژه در مناطق شمال و شرق این کشور نیست.

به گزارش مشرق، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: آنچه برای منطقه قره‌باغ و جنگ آن پیش بینی می‌شد یکی یکی در حال وقوع است. اتفاقاتی که در یک ماه گذشته برای ساکنان منطقه کوهستانی قره‌باغ رخ داده، بی‌شباهت با کوچ اجباری مردم سوریه به دست عناصر داعش با کمک امریکا به ویژه در مناطق شمال و شرق این کشور نیست.

هرچند مقامات باکو به دروغ، هدف از عملیات نظامی خود را زدودن قره‌باغ از گروه‌های تروریستی اعلام کرده‌اند، اما در پس این اقدام، خواسته یا ناخواسته حضور تروریست‌ها را در این منطقه دنبال می‌کنند.

به این جمله رئیس سابق سرویس ویژه «ناتیو» اسرائیل و کارشناس علوم سیاسی توجه کنید: «الان چند نفر ارمنی در باکو زندگی می‌کنند؟ هیچ کس. در آرتساخ، یعنی دهمین استان ارمنستان و غنی‌ترین منطقه از لحاظ بناهای تاریخی و مذهبی هم همین اتفاق خواهد افتاد. ارمنی‌ها در آینده نمی‌خواهند در آنجا زندگی کنند و برای اولین بار پس از هزاران سال، هیچ ارمنی‌ای در آرتساخ زندگی نخواهد کرد».

این جمله یعنی صهیونیست‌ها پازل‌های خود را از خیلی وقت پیش در این منطقه چیده‌اند و دولت علی‌اف و اردوغان فقط پیاده کننده‌های آن هستند.

همان گونه که پیش بینی می‌شد منطقه قره‌باغ خالی از سکنه شد و دفتر نخست‌وزیری ارمنستان شنبه‌ای که گذشت از ورود ۱۰۰ هزار ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی به خاک ارمنستان خبر داد تا جمعیت ارامنه قره‌باغ در کمتر از ۱۰ روز تقریباً به صفر برسد. هرچند وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای آمیخته به تعارفات قومی- نژادی از ارامنه خواست که قره‌باغ کوهستانی را ترک نکنند ولی پیش‌تر با اعلام اینکه آماده ایجاد «یک گذرگاه امن برای ارمنی‌هایی است که درصدد ترک قره‌باغ هستند»، عملاً راه را برای پاکسازی نژادی این منطقه باز کرد. در حالی که بر اساس آمارها، جمعیت ارمنی‌های ساکن قره‌باغ پیش از کنترل و تسلط جمهوری آذربایجان بر این منطقه، حدود ۱۲۰هزار نفر بوده، معنی ورود بیش از ۱۰۰هزار آواره ارمنی قره‌باغ به ارمنستان، این است که «تقریباً هیچ ارمنی‌ای در قره‌باغ نمانده است.» این جمله آرتاک بیگلریان، وزیر داخلی پیشین قره‌باغ که در کانال تلگرامی خود نوشته بود «طبق اطلاعات غیررسمی من، آخرین گروه از مردم آرتساخ (ناگورنو- قره‌باغ) در حال حاضر در راه ارمنستان هستند و در آرتساخ، حداکثر چندصد نفر باقی مانده‌اند که اکثر آن‌ها مقامات، کارکنان خدمات اورژانس، داوطلبان و برخی افراد با نیازهای ویژه هستند وآن‌ها نیز در حال آماده شدن برای رفتن هستند»، کار تخلیه قره‌باغ از سکنه را باید تمام شده دانست و از این پس باید شاهد اجرای سناریوهایی بود که از خیلی پیش‌تر برای این منطقه طراحی شده است.

سؤال این است که چه کسانی و از کدام ملیت‌ها قرار است جایگزین کوچ کننده‌ها و به تعبیر درست آن اخراج شده‌های ارمنی این منطقه شوند. در این خصوص سه احتمال وجود دارد:

الف) سکونت شهروندان جمهوری آذربایجان: همزمان با خروج ارامنه از قره‌باغ، دولت آذربایجان روند جایگزینی نژادی در قره‌باغ کوهستانی را مطرح کرده است. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان چند روز پیش گفته بود تعداد ساکنان آذربایجانی که به خانه‌های خود در قره‌باغ بازمی‌گردند تا پایان سال ۲۰۲۳ یعنی حدود سه ماه دیگر به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر خواهد رسید. وی گفت: «تا امروز ۲ هزار و ۳۰۰ نفر که مجبور به جابه‌جایی شده بودند، بازگشته‌اند.» این عدد سکونت در مقابل خروج ۱۲۰ هزار ارمنی که این منطقه را ترک کرده‌اند بسیار ناچیز است و نشان از آن دارد که شهروندان آذربایجانی علاقه‌ای به بازگشت به منطقه‌ای ندارند که در سال ۱۹۹۳ با فشار ارمنستان خانه و کاشانه خود را ترک کرده بودند. این شهروندان حتماً از خودشان این سؤال را می‌کنند که چرا باید آرامش فعلی خود را یک بار دیگر به خطر بیندازند و با جنگی دیگر در آینده آواره شوند! اما دو احتمال دیگر در کنار اندک شهروندان آذربایجانی که در این منطقه ساکن خواهند شد، وجود دارد.

ب) سکونت آفریقایی‌تبارهای معترض رژیم صهیونیستی: این روزها رژیم صهیونیستی یک پای ماجرای درگیری‌های جمهوری آذربایجان با ارمنستان است. این رژیم با یک مشکل اساسی در سرزمین‌های اشغالی مواجه است و آن شهروندان آفریقایی‌تبار ساکن در سرزمین‌های اشغالی است که تحمل آن‌ها اکنون برای مقامات صهیونیستی غیر ممکن شده است و در پی راه حلی برای کنترل آن‌ها است. بنابراین، چه بسا با تخلیه قره‌باغ از سکنه، این رژیم در آینده تلاش کند بخشی از این افراد را در توافق با دولت علی اف در این منطقه سکونت دهد. طبیعی است که با این اقدام، از حجم اعتراضات داخلی به این رژیم کاسته خواهد شد. از سوی دیگر با نفوذ و اسکان شهروندان خود در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی به گمان باطل خود می‌خواهد تهدید خود علیه جمهوری اسلامی ایران را معتبر جلوه دهد.

ج) اسکان تروریست‌ها و تکفیری‌های داعشی:، اما مهم‌تر از این موارد، علایمی است که برای سکونت تروریست‌ها و تکفیری‌ها در این منطقه وجود دارد. امریکا، رژیم صهیونیستی، برخی دولت‌های مرتجع عرب منطقه که از سال ۲۰۱۱ همواره پشتیبانی مالی و لجستیکی تروریست‌ها را برعهده داشتند و حتی دولت‌های اروپایی که نگران بازگشت شهروندان تروریست خود از سوریه به کشورشان هستند، در یک سناریوی از پیش طراحی شده، به دنبال آن هستند پس از تخلیه قره‌باغ، تروریست هاو تکفیری‌های ساکن در اردوگاه «الهول» در شمال شرق سوریه را که تحت کنترل ائتلاف امریکا و کردهای متحد امریکاست و عدد آن‌ها با خانواده هایشان اکنون به ۲۰ هزار نفر می‌رسد در این منطقه سکونت دهند. اتفاقی این روزها در این اردوگاه افتاده که نشان از تحقق سناریوی انتقال تروریست‌های این اردوگاه به منطقه قره‌باغ را قریب به ذهن کرده است و آن ناپدید شدن ۵۰۰ داعشی از اردوگاه «الهول» است. این سناریو در صورت اجرا وضعیت منطقه را به روزهای سال‌های پس از سال ۲۰۱۱ برمی گرداند. روزهایی که هم تهدیدی بر جمهوری اسلامی خواهد بود و هم کشورهایی که بی‌محابا زمین بازی در این منطقه را برای تروریست‌ها هموار می‌کنند. حتی جمهوری آذربایجان و علی اف که به خاطر خوشحالی کودکانه کوچ ارامنه از قره‌باغ، خود را پیروز بلامنازع فرض می‌کند، نباید نسبت به سناریویی که امریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه و تحولات آینده آن با حضور تروریست‌ها چیده‌اند، بی‌توجه باشند که در صورت عدم درک شرایط حساس منطقه، هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر از جنگ را خواهند پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    33 12
    این تحلیل بود؟خیلی مضحک و بچگانه بود سطح هوشی مخاطب رو اینقدر پایین فرض نکنید
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      0 2
      طاهرا سطح هوشی جنابعالی پایین نیست بلکه خیلی پایینه و نزدیک صفره که متوجه وقایع نمیشی
  • GB ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    8 15
    ایران نماینده دو تمدن ترکی و فارسی است. اربابی ایران بر جهان، حق طبیعی ایرانیان است.
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
      2 0
      شما هروقت تونستی از پس قیمت گوجه و تخم مرغ بر بیای بعدش برو برای دنیا نسخه بپیچ
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      3 0
      خوش به حالت تاجیک تبار
    • امید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
      0 3
      تمدن ترکی؟!! لابد منظورت دستاوردهای تاریخی و افتخارات و شخصیت های معروفیه که در اویغور چین دارن!
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    8 15
    اسراییل غاصب همه جا دنبال زمین خریدنه
  • سلطان العلما IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 20
    قره باغ = جمهوری خود مختار اسرائیل کنار نخجوان بلای جان ایران.
  • محمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    10 11
    علیف نفهم نیست هوشمندانه داره کار میکنه، به نظرم دارای برنامه بلند مدت، همون اقامت آذربایجانی ها با دادن امتیازات زیاد از جمله خانه رایگان که از ارمنی ها به جامانده باشه.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    10 15
    خوشحالان مغز فندقی پان ترکیزم داخلی و خارجی الان با دمشان گردو میشکنند غافل از اینکه نهایتا دو سال دیگه ترور و انفجار و انتحار و... داعشی های وحشی دامانشان را خواهد گرفت
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    8 16
    100هزار ارمنی کوچ کرده از قره باغ می تواند بالاترین انگیزه برای ایجاد یک ارتش و قوای مسلح برای شروع دوباره درگیری و انتقام مجدد-آذربایجان بجای پاکسازی قومی بایددرصد زیادی از ارامنه را داخل قره باغ نگه می داشت
  • یوسف از همدان IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    26 20
    یک مشت چرندیات رو به اسم تحلیلی و یادداشت منتشر کرده اید. از 120هزار ارمنی 100هزار نفر رفته اند و تقریبا 100نفر مانده اند والله ماشاء الله به این ریاضیات. چرا باید آزربایجان خاک خود را به یهودیان آنهم آفریقایی ها بدهد؟ چطور وقتی 800هزار نفر اهالی قراباغ و شهرهای اطراف 30سال قبل آواره شدند کسی صدایش در نیامد؟ ارامنه اگر پشت گوش خود را دیدند قراباغ را هم خواهند دید فقط در صورت اینکه شهرندی آزربایجان را قبول کنند مجاز به بازگشت هستند . راستی تسلیت به شما و ارمنی پرستان ضد تورک
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    25 5
    این ایرانسهریها عجب ذهن متوهم و مالیخولیایی دارند
  • ناصر IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    17 7
    بالاتر از دست شیطان دست خداست پس نترسید و نهراسید که خداوند نقشه همه شیطاتین عالم را همانند آبی ساکن بخار خواهد نمود.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    17 9
    داعشی نمیاد چون زمینش شیعه نشینه هرکی هم بیاد ازتحریکات ایران بهتره
  • سید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    23 9
    تحلیل برگرتفه از معده شریف
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    14 1
    عجت تحلیلی ، کمرم شکست
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    12 1
    حالا حالا ها وقت دارین واسه سوزش
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    9 1
    لا یجرمنکم شنئان قوم علی الا تعدلوا ... آفریقایی تبار آخه؟؟ اینا رو از کجاتون در میارین؟؟ با همین تحلیلتون یه عالم از چشم من یکی که افتادین. تو آذربایجان اینقدر مخالف ایران و طرفدار اسراییل هست برای برخورداری از امتیاز زمین مجانی توی قره باغ که نوبت به آفریقایی تبارهای اسراییل نرسه.
  • من IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 0
    این تحلیل را بدهید یک دانش اموز بخواند انوقت نمره مردودی میدهد.یکی ازهزاران مشکل ج.ا اینه که ادم حسابی ندارد.یک کارشناس حسابی ندارد چون ازیک اقلیت 3 درصدی تشکیل شده.
  • ایرانی مسلمان IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    14 1
    تحلیل وندها بهتر از این نمی شود.
  • بهنام IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 0
    قره باغ که توسظ ارامنه اشغال شده بود به سرزمین اصلی خود بازگشت و مردم رانده شده از وطن به خانه های خود بر می گردند مردم آذربایجان صاحبان این منطقه هستند
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 5
    اسکان طالبان
  • بهزاد LU ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    3 0
    آذربایجانیها از سراسر کره زمین میان قره باغ. هم جمعیت آذربایجان افزایش پیدا میکنه هم اتحاد آذربایجانیهای جهان بیشتر میشه.
  • علی از تبریز IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    4 0
    تحلیل نبود بلکه بیشتر شبیه هذیان ناشی از سوزش و تب بود
  • رضا ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    3 0
    آقای رشوند! کاش کمی سطح سوادت رو ببری بالا . پدر آمرزیده آخه این چه تحلیل آبکیه اسم خودت رو گذاشتی مثلا کارشناس!! جای تاسف واقعاً

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس