واکنش فرانسه به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره «نور 3»

وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای به موفقیت ایران در هفته گذشته در خصوص قرار دادن ماهواره تصویربرداری نور ۳ در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه فرانسه امروز پنجشنبه به موفقیت ایران در هفته گذشته در خصوص قراردادن ماهواره تصویربرداری «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه ادعا شده است: «فرانسه، پرتاب یک ماهواره در هفته گذشته که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطابقت ندارد را محکوم می‌کند. با توجه به قرابت فراوان موجود در فناوری‌های مورد استفاده برای پرتاب‌های فضایی و پرتاب‌ موشک‌های بالیستیک، پرتاب این ماهواره تأثیر مستقیمی در پیشرفت‌های نگران‌کننده ایران در زمینه برنامه موشک‌های بالیستیک دارد.»

هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که واشنگتن «بی سر و صدا اذعان می‌کند که ماهواره ایران با موفقیت به مدار زمین رسیده است.»

در گزارش این رسانه آمده است: «ایران روز چهارشنبه ادعا کرد که با موفقیت یک ماهواره تصویربرداری را به فضا پرتاب کرده است، اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را با کشورهای غربی که نگران استفاده از فناوری فضایی آن برای تولید سلاح‌های اتمی هستند، بیشتر کند».

این خبرگزاری آمریکایی ادامه داد: «ایالات متحده بی سر و صدا اذعان کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موفقیت یک ماهواره تصویربرداری را این هفته در مدار قرار داد؛ ماهواره‌ای که شبیه به ماهواره‌هایی بود که قبلا توسط واشنگتن به دلیل کمک به برنامه موشکی بالستیک تهران مورد انتقاد قرار گرفته بود».

ماهواره «نور ۳» که یک ماهواره‌ سنجشی و شناسایی است، چهارشنبه پنجم مهر ماه با موفقیت پرتاب شد. این ماهواره با سرعت ۷.۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است.

برای اولین بار ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد نیروی هوافضای سپاه، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ با محموله ماهواره نور۱ به مدار ۴۳۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. این ماهواره در ثانیه ۴۸۰ پس از پرتاب و در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری با سرعت ۷۶۵۰ متر بر ثانیه توسط مرحله سوم ماهواره‌بر قاصد-۱ با موفقیت در مدار تزریق شد.

دومین پرتاب فضایی سپاه با هدف توانایی تثبیت و نمایش تکرارپذیری توان پرتاب ماهواره با ماهواره‌بر بومی قاصد در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ انجام و ماهواره نور۲ با موفقیت کامل در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران را صاحب دو ماهواره در حال کار همزمان در مدار کرد.

تزریق ماهواره نور ۲ در پرتاب دوم به مداری با ۷۰ کیلومتر ارتفاع بالاتر یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتری نشان داد که در پرتاب اول قاصد ۱ از تمام توان این حامل استفاده نشده و حد نهایی توان آن بالاتر از تخمین‌های مطرح شده بر اساس پرتاب اول بوده است. سپاه با پرتاب نور ۲ به مدار ۵۰۰ کیلومتری توانست ارتفاع مداری ماهواره‌های ایرانی که با موفقیت در مدار تزریق شده‌اند را نسبت به عملکرد ماهواره‌بر سفیر۱ به دو برابر ارتقاء دهد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود مدعی شده است که پرتاب این ماهواره «بخشی از موارد مکرر نقض قطعنامه ۲۲۳۱» توسط ایران است. پاریس ادعا کرده است: «این مسئله بار دیگر نشان می‌دهد برنامه موشک‌های بالیستیک ایران تا چه اندازه منشا نگرانی برای جامعه بین‌المللی است.»

فرانسه در پایان این بیانیه ادعا کرده است: «فرانسه بر همین اساس از ایران می‌خواهد به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در زمینه موشک‌های بالیستیک پایان دهد. فرانسه با همراهی شریکانش کاملاً آماده است از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حدود هشت سال پیش برای تآیید توافق هسته‌ای برجام به تأیید این شورا رسید. در این قطعنامه با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» از کار بر روی موشک‌هایی که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند، خودداری کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده هیچ‌یک از موشک‌های این کشور برای داشتن قابلیت حمل کلاهک طراحی نشده و بنابراین فعالیت‌های موشکی این کشور ممنوعیتی از نظر قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. با وجود این، همین محدودیت‌های توصیه‌ای علیه برنامه موشکی ایران هم طبق مفاد قطعنامه بایستی از اکتبر ۲۰۲۳ به طور کامل لغو شود.

مطابق مفاد این قطعنامه، محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی شورای امنیت در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به اتمام خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    2 0
    فراربه جلو
  • محمود IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    10 0
    فرانسه خبیث حقوق بشری فکر کرده ایران یکی از کشورهای مستعمره خودش هست که به آن امر و نهی می کند.تا کور شود آنکه نتواند ببینید پیشرفتهای ایران اسلامی عزیز را.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    10 0
    فقط مونده بود مستعمره خاکبرسر آمریکا (فرانسه) بیانیه بده.خخخخخخ
  • یکی همینجوری IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    16 0
    اینکه فرانسه در کل کشورهای کره زمین دخالت میکند فعالیت بی ثبات کننده نیست ولی اینکه ایران یه موشک پرتاب کرده فعالیت بی ثبات کننده است تشکر از وزارت خارجه فرانسه به خاطر وقاحت و بیشرمی بی حد و مرزش
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 6
    منظور فرانسه پیوست این بند موشکی هست نه خودش! در پیوست اون هر گونه خرید و فروش و کار بر روی هر گونه موشک بالستیک و کروز و پهپاد با برد بالای 300 کیلومتر رو ممنوع کرده
  • دانشجو DE ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    6 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید. آفرین بر سپاه، آفرین بر ایران و ایرانی، آفرین بر شیعیان مرتضی علی (ع).
  • ایرانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    1 0
    همتون دعوتید به برنامه کک خوری، حرومزاده های تروریست
  • US ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    11 0
    نگرانی مصنوعی و مغرضانه شما پشیزی ارزش ندارد
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    5 0
    این اروپاییها یکی یکی موسوزن چرا؟ خخخخ
  • حمید رضا ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    8 0
    فرانسه گ.. خورده.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    تعجب بود که زودتر بصدا در نومد لابد اتصالش پارازیت داشته امل مکر و ح
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    اینکه فرانسه میسوزه برای اینکه میدونه اگه روی این بجای ماهواره کلاهک ببندن تا پاریس میره
  • ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 0
    با عرض معذرت ولی اون نسناسهای سرتاپا جنایت و نجاست و پلیدی و پلشتی و خیانت و رذالت غلط میخورن با اون سوابق جنایتکاریشون در چهارگوشه عالم راجع به فعالیتهای علمی و نظامی و تحقیقاتی و هسته ایه ایران بزرگ و کهن اظهار نظر میکنن، چه ربطی به اونها داره، بهتره سرشون تو آخورشون باشه و تامیتونن نشخوارکنن و هرجاشونم که میسوزه آب خنک بریزن همونجا تا حالشون سر جاش بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس