آمریکا در نگاه دهه هشتادی‌ها/ رصد «نوجهان» چرا تکلیف شد

تعدادی از دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در گفت‌وگو با مهر از نظم جدید جهانی و تصویرشان از آینده ایران گفتند.

به گزارش مشرق، «خب، حالا در این دنیای جدید، ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار می‌گیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجا است؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی می‌تواند انجام بدهد. ما می‌توانیم در این نظم جدید یک جایگاه برجسته‌ای داشته باشیم؛ می‌توانیم.»

این بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان در آبان سال گذشته است. ایشان برای چندمین بار در آن دیدار به شکل گیری نظم جدید جهانی اشاره کردند و از دانش آموزان در یک مأموریت مهم خواستند با توجه به ویژگی‌ها و توانمندی‌های کشورمان، نقش و جایگاه ایران در نظم جدید جهانی را ترسیم کنند.

به دنبال این مأموریت، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، خود را موظف دانست در راستای عمل به فرمایشات رهبر انقلاب، به دانش آموزان شکل گیری تدریجی نظم جدید جهانی و جایگاه فعلی ایران را نشان داده و از آن‌ها بخواهد جایگاه مطلوب ایران و راه‌های رسیدن به آن را ترسیم کنند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با راه‌اندازی رویداد نوجهان در تلاش است تا با تقویت این گفتمان در مدارس به این موضوع بپردازد.

با دعوت از چند دانش آموز علاقه مند به این موضوع و چند تن از دانش آموزان فعال در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، نظرآن‌ها را در خصوص نظم جدید جهان پرسیدیم.

نظم جدید جهانی چیست؟

از این دانش آموزان در ابتدا پرسیدیم نظم جدید جهانی چیست؟

علی اسکندری راد دانش آموز یازدهمی از نیشابور گفت: نظم جدید جهان انتقال قدرت از آمریکا و اروپا به آسیا است. بحث افول آمریکا و ظهور قدرت‌های آسیایی است. جایگاه ایران هم باید در این انتقال قدرت مشخص شود و سعی کنیم جایگاه ایران را هم بالاتر ببریم.

از او پرسیدیم نقش دانش آموزان در این تحولات چیست و اگر چنین تحولاتی قرار است رخ دهد؛ دانش آموز چه کاری می‌تواند بکند؟

اسکندری راد گفت: نقش ما تحقیق و مطالعه است. اینکه در خصوص جایگاه ایران فکر کنیم و به این موضوع بیاندیشیم که چگونه می‌توانیم ایران را در فردای جهان قوی‌تر از امروز داشته باشیم. با کتب مختلف و مقالات علمی که نشان دهنده جایگاه فعلی و جایگاه واقعی ایران در جهان است؛ ما باید جایگاه ایران در جهان را بشناسیم و تلاش کنیم ایران را به آن جایگاه برسانیم.

ورزی دانش آموز دیگر از استان سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدار دانش آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی با رهبری در یازده آبان سال گذشته گفت: رهبری در آن جلسه به ما گفتند که جهان در حال حرکت به سمت یک نظم جدید است.

شاخصه‌های نظم نوین جهانی چیست

ورزی با طرح این سوال که شاخصه‌های نظم نوین جهانی چیست؛ خودش ادامه داد: یکی اینکه آمریکا به سمت افول پیش می‌رود و انتقال قدرت از غرب به آسیا است؛ فرهنگ مقاومت گسترش پیدا کرده است، در مقابل استکبار دیگر ضعیف نیستیم و باور به شکست آنان داریم. قبلاً شباهت به غرب برای خیلی‌ها ارزش بود ولی دیگر این‌طور نیست.

او با بیان اینکه ایران سرشار از منابع است و به موفقیت خود باور دارد، گفت: ما دانش آموزان وظیفه خود دانستیم که مأموریتی را که حضرت آقا به ما دادند را به درستی انجام دهیم.

از ورزی پرسیدیم رهبری به شما چه مأموریتی دادند که گفت: رهبری از ما خواستند جایگاه ایران را در آینده جهان بشناسیم و ببینیم برای رسیدن به جایگاهی که ایران شایسته آن است باید چه کار کنیم. باید ببینیم که چرا رهبری چنین مأموریتی به ما داده‌اند.

آمریکا در نگاه دهه هشتادی‌ها/ رصد «نوجهان» چرا تکلیف شد

چرا رهبری مأموریت رصد نظم جدید جهان را به دانش آموزان دادند

وقتی از این دانش آموز پرسیدیم چرا رهبری چنین مأموریتی به دانش آموزان داده اند، گفت: دانش آموزان فرصت دارند و می‌توانند جایگاه ایران را به خوبی رصد کنند و در ارتقای آن بکوشند. دانش آموزان در ابتدای زندگی هستند و فرصت دارند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند دانش آموزان می‌توانند روی هر یک از ابعاد نظم جدید جهانی کار کنند و افول نهایی آمریکا را هم ببینند.

مهدیار نوروزی از خراسان رضوی هم در خصوص نظم جدید جهان گفت: تصور همیشگی جهان از نظم جهانی همواره این بوده است که یکی ارباب و دیگری برده باشد؛ غرب حرف اول را می‌زد و دیگر کشورهای جهان قبول می‌کردند. تاکنون هم همین‌طور بوده است. اما در نظم جدید جهانی قدرت از غرب به آسیا منتقل می‌شود و کل آسیا هم دارای قدرت می‌شود و این گونه نیست که فقط چند کشور مثل چین یا روسیه قوی شوند.

دانش آموزان باید برای آینده ایران تلاش کنند. رصد موفقیت‌ها و بررسی پیشرفت‌های ایران هم یک کار تحقیقاتی است که از عهده ما دانش‌آموزان بر می‌آید و رهبری هم به همین خاطر رصد نظم جدید جهانی را به ما سپردند. نوروزی با بیان اینکه این انتقال قدرت در همه ابعادش خواهد بود؛ گفت: انتقال قدرت به لحاظ فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی از غرب به آسیا خواهد بود. رهبری به این موضوع هم اشاره داشتند که نیروی انسانی قدرتمند و منابع طبیعی سرشار در ایران و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که ایران دارد از دلایلی است که ایران را در نظم جدید جهانی قدرتمند خواهد کرد.

نوروزی با طرح این سوال که چرا همایش نوجهان برگزار شده است گفت: این همایش به خاطر مأموریتی است که رهبری یازده آبان سال گذشته به ما دادند تا جایگاه ایران در نظم جدید را شناسایی کنیم.

این همایش نقطه شروع اقدامات ماست تا دانش آموزان از این پس مشتاق شوند جایگاه ایران در نظم جدید جهان را درک کنند. سیزده آبان به مناسبت روز دانش آموز در مدارس انقلاب نمایشگاهی را با همین عنوان نظم جدید جهانی و تحت عنوان نوجهان راه اندازی خواهیم کرد.

این دانش آموز عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: حضور دانش آموزان در نمایشگاه‌های مدرسه خود در سراسر کشور باعث می‌شود هم خودشان اطلاعاتشان از نظم جدید را کامل کنند و هم بتوانند اطرافیان خود را از نظم جدید جهان و خصوصیات آن آگاه کنند. همایش نوجهان نقطه شروع ما بود و در انتها به مدارس انقلاب در مدارس سراسر کشور خواهد رسید.

چرا فکر می‌کنید که افول آمریکا را خواهید دید

وقتی پرسیدیم چرا فک می‌کنید که افول آمریکا را خواهید دید؛ یکی دیگر از دانش آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در پاسخ به ما گفت: زمانی آمریکا قدرت اول جهان بود و کشورهای دیگر حق صحبت کردن مخالف نظر آمریکا را نداشتند اما امروز کشوری مثل یمن حرف خودش را می‌زند و یا گروه‌های فلسطینی مبارزه می‌کنند. به نظر من این نشانه آغاز افول تدریجی آمریکاست. البته شکست کامل آمریکا زمان بر خواهد بود اما معلوم است که شکست آمریکا و دوران فرمانروایی اش آغاز شده است.

یکی دیگر از دانش آموزان افول آمریکا و پیشرفت ایران را دو موضوع مرتبط با یکدیگر دانست و گفت: ما نباید همیشه منتظر افول آمریکا باشیم. ما هم باید با پیشرفت و تلاش موقعیت ایران در جهان را ارتقا دهیم. نیمی از مسیر انتقال قدرت از غرب به شرق دست خود ماست و نیمی دیگر مربوط به آمریکا است.

او ادامه داد: ما باید در بخشی که مربوط به خودمان است باید هوشیار بوده و به فکر پیشرفت ایران باشیم. شعارهایی هم که رهبری در سال‌های اخیر به عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند همین را به ما می‌گوید که ما باید به فکر قوی شدن خودمان باشیم. ایشان از سال ۹۷ و قبل از آن به فکر حمایت از تولید داخلی بودند و به مهار تورم پرداختند.

آمریکا در نگاه دهه هشتادی‌ها/ رصد «نوجهان» چرا تکلیف شد

اسکندری راد از نیشابور هم گفت: خروج آمریکا از منطقه تا حد زیادی به وقوع پیوسته است و خروج کامل این کشور از غرب آسیا اصلاً عجیب نیست. امروز خیلی از کشورها مبادلات خود را بدون دلار انجام می‌دهند و دلار از بسیاری از معاملات جهانی حذف شده است. به نظر من تا ۵ سال آینده افول سریع آمریکا را می‌بینیم. رشد ایران هم سرعت گرفته و امیدوارم تا ۵ سال آینده، ایران بسیار پیشرفته‌ای را ببینیم. وقتی این دو عامل با سرعت روی بدهد به این معناست که انتقال قدرت از غرب به شرق رخ داده است.

ده‌ها سال قبل آمریکا سیاست‌هایش را در جهان اجرایی می‌کرد و کشورهای دیگر بدون چون و چرا این سیاست‌ها را پذیرفتند بدین معنا که آمریکا قدرت برتر جهان است اما در سال‌های اخیر خیلی راحت ضد سیاست‌های آمریکا می‌ایستند

اسکندری راد گفت: پیشرفت ایران در خیلی از زمینه‌ها مربوط به مهندسان یا در برخی بخش‌ها دست دانشجویان است. به نظرم دانش آموزان باید برای آینده ایران تلاش کنند. ضمن اینکه رصد موفقیت‌ها و بررسی پیشرفت‌های ایران هم یک کار تحقیقاتی است که از عهده ما دانش‌آموزان بر می‌آید و رهبری هم به همین خاطر رصد نظم جدید جهانی را به ما سپردند.

علی محمدی از استان قزوین هم در خصوص افول آمریکا گفت: روند تضعیف آمریکا و سیاست‌های این دولت استعمارگر آغاز شده و این روند مشخص است. ده‌ها سال قبل آمریکا سیاست‌هایش را در جهان اجرایی می‌کرد و کشورهای دیگر بدون چون و چرا این سیاست‌ها را اجرایی می‌کردند. کشورها در دهه‌های قبل می‌پذیرفتند که آمریکا قدرت برتر جهان است و نفعشان را هم حتی در پیروی از آمریکا می‌دیدند اما در سال‌های اخیر خیلی راحت ضد سیاست‌های آمریکا می‌ایستند و خلاف آن عمل می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه آمریکا هیچ گاه از جهان محو نمی‌شود؛ گفت: موضوع نابودی آمریکا نیست؛ موضوع این است که در عصر حاضر ضعف آمریکا برای همه کشورها دیگر مشخص شده است. کشورهای جهان از خود می‌پرسند که آمریکا چه برتری نسبت به ما دارد که همیشه بخواهد در جهان حرف اول را بزند.

روند تضعیف آمریکا آغاز شده است. شاید هیچ کشوری مثل آمریکا کلاً از جهان محو و نابود نشود و آمریکا هم همچنان تا سال‌ها یکی از کشورهای قوی بماند ولی روند حکومت کردن آمریکا در جهان به سر آمده و این شکست آمریکا مشخص است.

آمریکا در نگاه دهه هشتادی‌ها/ رصد «نوجهان» چرا تکلیف شد

ما مطیع هیچ کشوری نیستیم

یکی دیگر از دانش آموزان گفت: غرب استعمارگری خود را در قرن‌های گذشته اثبات کرده است اما روابطی که با چین و روسیه داریم تاکنون این‌گونه نبوده است و هیچ کدام از این کشورها زورگویی نداشتند و دیگر کشورها را مجبور نمی‌کنند که حتماً حرفشان را قبول کنند.

به همین خاطر فعلاً روابط ما با دو کشور خوب است اما اگر قرار باشد این دو کشور هم جا پای غرب بگذارند قطعاً ایران همان‌گونه که با آمریکا برخورد کرد با هر کشور زورگویی برخورد خواهد کرد.

اسکندری راد از نیشابور هم در این خصوص گفت: هیچ وقت این طور نبوده است که هرچه که کشورهای شرق آسیا به ما گفته‌اند ما انجام دهیم. ما مطیع هیچ کشوری نیستیم. هر کشوری بنا به مصالح خود با کشورهای دیگر ارتباط دارد.

هر کشوری به دنبال پیشرفت خودش است. اگر چین و روسیه و عربستان با ایران امروز در ارتباط هستند به این خاطر است که از ایران نفع می‌برند و ما هم این رابطه را با آنها ادامه می‌دهیم زیرا برای ما هم این روابط منفعت دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس