کد خبر 1536272
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کرونا

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: امروز با حجم زیاد مراجعه بیماران سرپایی روبه‌رو هستیم، به‌نظرم با درنظر گرفتن علائم و سیر جهانی تحول ویروس‌ها این مراجعه‌ها به مراکز درمانی نشانه‌های ابتلا به کووید است.

به گزارش مشرق، مرتضی ایزدی، متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص روند افزایشی بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزا در کشور توضیح داد: امروز با حجم زیاد مراجعه بیماران سرپایی روبه‌رو هستیم، به‌نظرم با درنظر گرفتن علائم و سیر جهانی تحول ویروس‌ها این مراجعه‌های اخیر به مراکز درمانی نشانه‌های ابتلا به کووید است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده و با توجه کاهش ابتلا به ویروس RSV، آنفلوآنزا و ویروس‌هایی که سبب سرماخوردگی می‌شوند، احتمالاً ابتلاهای اخیر مربوط به کرونا است، تقریبا یک سال می‌شود که ما درگیر اومیکرون هستیم و در این روزها زیرسویه‌های زیادی از اومیکرون وجود دارند که با سرعت بالا در حال تغییرات هستند، تغییرات آن‌ها هم به معنای سبک شدن بیماری و ضعیف شدن ویروس نیست، طوری‌که در مواجهه‌های اخیر شاهدیم علائم و دوره بیماری ماندگارتر است، همین‌طور ابتلای مجدد و چندباره بیشتر شده و سرعت انتقال عامل بیماری‌زا زیاد است.

ایزدی افزود: به‌هرصورت شواهد و مطالعات نشان داده که افرادی که واکسن تزریق کردند در مقایسه با آن‌هایی که واکسن تزریق نکردند مرگ و میر کمتر و عوارض کمتری را تجربه می‌کنند و حتی گاهی طول دوره بیماری در آن‌ها کوتاه‌تر است.

به گفته این متخصص عفونی، تعداد مراجعان مبتلا به آنفلوآنزا در کشور نیر طی روزهای اخیر افزایش داشته است. آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است، بنابراین داروهای ضد میکروبی (آنتی‌بیوتیک‌ها) بر آن تأثیری ندارند. تجویز آنتی‌بیوتیک با نظر پزشک و در موارد خاص (ازجمله همراه شدن یک بیماری میکروبی با بیماری آنفلوانزا) مفید است. در بیشتر موارد آنفلوانزا، میکروبی اضافه نمی‌شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.

وی ادامه داد: علائم بیماری آنفلوانزا معمولاً با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضد دردهای عضلانی بهبود می‌یابد. داروهای ضدویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوانزا زیر نظر پزشک و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌گردد و به‌هیچ‌عنوان نباید به‌عنوان خوددرمانی مورداستفاده قرار گیرند.

افراد پرخطر واکسن کرونا تزریق کنند

روز گذشته نیز وزیر بهداشت درباره افزایش موارد بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی گفت: موارد جدیدی که حالت سرماخوردگی دارند، یا آنفلوآنزاست یا کرونا. بارها تاکید کرده‌ام که کرونا به هیچ وجه از بین نمی‌رود بلکه از حالت همه‌گیری به حالت آندمی یا حالت تک‌گیری تبدیل می‌شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کرونای فعلی از موارد بیماری در سه سال گذشته متفاوت است، ادامه داد: هرچند که موارد بیماری در حال حاضر نیز مرگ و میر دارد اما اغلب در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی اتفاق می‌افتد و راهکارش آن است که این افراد پرخطر سالانه واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی همچنین درباره پوشش ماسک نیز گفت: ماسک بویژه در افراد دارای علایم سرماخوردگی توصیه می‌شود. این افراد بویژه در اماکن تجمعی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها و ... حتما از ماسک استفاده کنند. افراد دارای علایم سرماخوردگی لازم است با رعایت موارد بهداشتی مراعات سالمندان، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و بیماران زمینه‌ای را داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • س IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 0
    اماکن عمومی را تعطیل نمایید
  • ر م IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 0
    چرا مدارس انلاین نمیشه حتما باید یه عده بمیرن تا شما جدیش بگیرین
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 0
    واکسن کرونا خدا را شکر نزدم و از واکسن زده ها سالم تر و سرحال تر هستم خدا را شکر. فامیلامون که واکسن زده اند اکثرا مبتلا شدند خدایا بیماران را سلامت عطا کن
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    یه مشت واکسن که معلوم نیست چی هست توسط یه عده رانت خوار وارد مملکت شده که 80 درصد قلابی هست و میخوان قالب کنن به مردم وسود کلان ببرن. عمرا واکسن بزنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس