رئیسی: وطن‌دوستی از شاخص‌های مهم نخبگی است

رییس جمهور تاکید کرد: وجود جمع نخبگانی در کنار مسئولان دولتی الزامی است، حتی اگر این جمع نخبگان با نظر و تصمیم مسئولان مخالفت کنند. حرف نو و جدید را باید در کشور شنید.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در آیین روز ملی نخبگان در سیزدهمین همایش ملی نخبگان، طی سخنانی گفت: اگر کسی وطن دوست و مردم دوست نباشد و صرفاً فکر کند که من نخبگی دارم و کسب درآمد می‌کنم و کاری به مردم و مشکلات آنها و مسائل وطن ندارم به نظرم در این نخبگی باید تردید کرد.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های نخبگی این است که بداند نخبگی او مرهون هدایت خدا است و باید در راستای وطن دوستی، مردم دوستی و رفع مسائل مردم به کار گرفته شود.

رییسی با بیان اینکه باید زمینه برای رشد و تعالی پیشرفت برای نخبگان فراهم شود تا خود او بتواند در شرکت‌های دانش بنیان فعالیت خوبی داشته باشد، گفت: سرمایه‌های کشور باید ارتقا یابد نه آنکه سرمایه در جای خود محفوظ بمانند و رشد نکنند؛ لذا پاسداشت سرمایه‌های خدادادی آن است که ارتقا یابند.

رییسی اظهار داشت: ما باید مسائل کشور را بشناسیم و برای حل آنها گام برداریم.

رییس جمهور گفت: بنیاد نخبگان در این خصوص باید طرح‌های نو بیندازند و با نگاهی جدید به دنبال حل مشکلات کشور باشد.

رییس قوه اجرایی کشور اظهار داشت: مردمی سازی و شناسایی استعدادها و هدایت آنها موضوعی مهم است و باید معلوم شود که مردمی‌سازی حوزه نخبگان چگونه است.

وی ادامه داد: باید کانون‌هایی در سراسر کشور، استعدادها را بشناسند و آنها را هدایت کنند.

رییس جمهور تاکید کرد: آغاز فعالیت شناسایی نخبگان نباید در دانشگاه باشد بلکه باید از مدرسه شروع شود و مدرسه‌ها باید محل شناسایی استعدادهای برتر باشند..

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: نکته مهم دیگر حقوق متقابل جامعه نخبگی و خود جامعه است، زیرا یک نخبه مسائل کشور را به خوبی فهمیده و درک می‌کند و حتی بیش از دیگران این کار را انجام می‌دهد چون یک رصد کننده با اطلاع است. به عبارتی دیگر یک نخبه یک روشنفکر ملی است. چون بیش از دیگران متوجه مسائل کشور است.

وی با بیان اینکه نخبگان سرمایه بزرگ کشور هستند و این سرمایه باید ارتقا پیدا کند، گفت: بنیاد ملی نخبگان مجموعه‌ای است که رهبر انقلاب با هدف شناسایی، هدایت و حمایت از نخبگان ایجاد کردند و در این مدت هم کارهای خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.

رییسی تصریح کرد: در جایگاهی که قرار گرفتیم قله نیست. باید تلاش کرد با استعدادهای برتر به جایگاه‌های برتری دست پیدا کنیم. نخبگان سرمایه بزرگ و ثروت ملی هستند.

رییس جمهور تاکید کرد: باید به خاطر نخبگان و استعدادهای برتری که وجود دارند، سر بر آستان ربوبی بساییم.

وی افزود: تلاش نخبگان، پدران و مادران و مربیان و استادان و زمینه‌های رشد و پیشرفت در خانه، خانواده، مدرسه و دانشگاه بسترهایی برای رشد و تعالی به شمار می‌روند و هر کدام در نقش خود مثال زدنی هستند.

رییس جمهور با اشاره به آنکه سرمایه بزرگ کشور وجود نخبگان است، ادامه داد: در جایگاهی که قرار گرفتیم قله نیست لذا باید تلاش کرد با استعدادهای برتر به جایگاه‌های برتری دست پیدا کنیم چون ما سرمایه بزرگی در اختیار داریم و آن نخبگان هستند.

حجت الاسلام رییسی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع سقط جنین گفت: باید اقدامات لازم صورت گیرد تا مساله سقط جنین به غیر از دستور پزشکی جلوگیری شود و این موضوع باید در جامعه به صورت فرهنگی تبیین شود.

رییس جمهور ادامه داد: موضوع سقط جنین یکی از اولویت‌های مهم برای کشور است و همگان باید تلاش کنند تا این قتل نفس در کشور ما انجام نشود.

وی افزود: آثار وضعی این کار بسیار زیاد است چنانچه در قرآن نسبت به قتل نفس و اینکه انسان‌های زنده را زنده به گور کردن آمده است.

رییس جمهور با اشاره به موضوع مهم زنجیره ارزش تاکید کرد: زنجیره ارزش با نگاه به عرضه و تقاضا مهم است. در اقتصاد ما تأمین و تولید کالاها و نیز استفاده مناسب از منابع اولیه که در کشور آن را داریم و نیز موضوع جلوگیری از خام فروشی، ضرورت تولید و ایجاد اشتغال همه در گرو این است که زنجیره ارزش را کامل کنیم.

وی ادامه داد: اگر پایین دستی‌های یک بخش صنعتی مهم تأمین نشود مجدداً با موضوع خام فروشی مواجه می‌شویم لذا این نگاه مهم است که به آن اشاره شد و در دستگاه‌های دولتی به دنبال آن هستیم که زنجیره ارزش را نسبت به محصولات مختلف تأمین کنیم. اینگونه تولید کشور، ارزش افزوده و ثروت ملی افزایش می‌یابد.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به نخبگان کشور، تصریح کرد: نخبگان کشور ثروت ملی هستند که باید برای ارتقای آنها تلاش کرد. این ثروتی که خداوند به عنوان استعداد به آنان داده است می‌تواند موجب تولید دانش و افزایش ثروت در کشور شود.

وی ادامه داد: البته لازم است نخبگان کشور از مشکلات و برخی بروکراسی طولانی اداری خسته نشوند و زود جا نخوردند و اگر مشکلی در اداره‌ای ایجاد شد، عقب ننشینند.

رییس قوه اجرایی کشور با اشاره به لزوم ایجاد زمینه رشد همه افراد جامعه اظهار داشت: باید زمینه رشد برای همه افراد جامعه فراهم شود و همه بتوانند در دانشگاه‌های مناسب تحصیل کنند، در غیر این صورت ما با بی‌عدالتی آموزشی مواجه می‌شویم لذا اگر کسی دارای استعداد است باید زمینه برای رشد او فراهم باشد.

رییسی تاکید کرد: موضوع نخبه شناسی و نخبه پروری و هسته‌های نخبگانی باید مورد توجه واقع شود. یکی از شاخص‌هایی که باید اعضای دولت و مسئولین و کارگزاران را با آن مورد سنجش قرار دهیم، توجه به جریان نخبگی و استفاده از جمع نخبگانی در جهت پیشرفت کشور است که به عنوان یک شاخص مهم برای کارگزاران کشور باید لحاظ شود.

وی ادامه داد: در هیأت دولت و سفرهای استانی بارها بر این موضوع تاکید کردم و مجدداً می گویم که باید همه سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها در کنار خود یک جمع نخبگانی صاحب نظر داشته باشند. در آنجا یک نخبه می‌تواند با استدلال نظرات و دلایل مخالفت‌های خود را مطرح کند و باید از نظرات آنها بهره برد.

رییس جمهور تاکید کرد: وجود جمع نخبگانی در کنار مسئولان دولتی الزامی است حتی اگر این جمع نخبگان با نظر و تصمیم مسئولان مخالفت کنند. حرف نو و جدید را باید در کشور شنید.

رییسی با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان باید از مدارس آغاز شود، ادامه داد: اینکه آغاز این قضیه از دانشگاه نباشد و از مدرسه باشد سخن درستی است.

رییس جمهور بیان داشت: نکته دیگر اینکه نخبگان باید آمادگی خطرکردن و نقش‌آفرینی هم داشته باشند و صرف نسخه نویسی نباشد، بلکه در عرصه اجتماع هم ورود کند، اینکه خودش هم آماده باشد و به این عرصه بیاید، بسیار ارزشمند است.

تصریح کرد: یک نکته به نام نخبگی و نکته دیگر به نام عشق به مردم و عشق به وطن دارد. به عبارت دیگر وطن دوستی امروز یکی از شاخص‌های مهم نخبگی در جامعه ما است.

وی درباره ضرورت مشارکت در مساله‌شناسی و حل مساله نیز گفت: نخبگان ما در شناخت مسائل و حل مساله باید حس داشته باشند و این موضوع بسیار مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    4 0
    تحقیر نکردن نخبگان هم از شاخص های مهم حکومت اسلامی است. بنده در سازمان دولتی با آزمون استخدامی سنجش وارد شدم و تحقیر شدم هم مالی هم شخصیتی و فرار کردم. (مشرق وجدان بخرج بده و منتشر کن)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس