کد خبر 1536724
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
خاستگاری

نپرسیدن نظر طرف‌مقابل درباره بعضی مسائل مهم در جلسه خواستگاری که معمولا مورد غفلت دختر و پسرهای دم‌بخت واقع می‌شود، آینده زندگی‌مشترک‌شان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش مشرق، نپرسیدن نظر طرف‌مقابل درباره بعضی مسائل مهم در جلسه خواستگاری که معمولا مورد غفلت دختر و پسرهای دم‌بخت واقع می‌شود، آینده زندگی‌مشترک‌شان را به خطر می‌اندازد.

واقعیت این است که هیچ دختر و پسری با هم ازدواج نمی‌کنند مگر این که خوشبختی دایمی و شادکامی تا آخر عمرشان را بخواهند؛ اما چه می‌شود که عمر خوشی‌ها در زندگی‌ها، گاهی آن‌قدر کوتاه می‌شود؟ باید گفت بخشی به دلیل ناهمسان بودن آن‌ها با یکدیگر است و بخش دیگر هم یاد نداشتن مهارت‌های صحیح ارتباطی.

در زمان آشنایی و حتی خواستگاری تعداد اندکی سوالات تکراری و کلیشه‌ای پرسیده می‌شود که طرفین ممکن است خود را قانع کنند که مناسب هستیم و این‌که اگر سوالات دیگری به ذهن‌شان خطور کرده یا خجالت می‌کشند بپرسند یا این‌که نگران می‌شوند مورد را از دست بدهند.

در ادامه تلاش می کنیم به اساسی‌ترین سوالاتی که باید در جلسه خواستگاری مطرح شود، اشاره کنیم؛ سوالاتی که نپرسیدن‌شان یک اشتباه به حساب می‌آید و زندگی‌مشترک را با چالش‌های متعدد روبه‌رو خواهد کرد.

-برای آینده‌تان چه برنامه‌ای دارید؟

رویاهای هر فردی می‌تواند نشان‌دهنده افکار و نظرات او در زندگی باشد. به طور مثال، از طرف مقابل‌تان بپرسید که خودت را تا ۲۰ سال آینده چگونه تصور می‌کنی و در چه شرایطی خواهی بود؟ ممکن است عده‌ای همین جایی را که الان هستند کافی بدانند و در واقع نیازی برای رشد و تلاش بیشتر نبینند. همچنین آرزوهای یک شخص ممکن است با تلقی شریک زندگی‌اش از خوشبختی هماهنگ نباشد.

۲-چه چیزهایی در زندگی برای‌تان غیرقابل‌تحمل است؟

در واقع با این سوال می‌توان از حساسیت‌های طرف‌مقابل آگاه شد. مثلا کسی از زندگی نامرتب خوشش نمی‌آید و نظم و سکوت، بی‌نهایت برایش مهم است. برای همه‌ آدم‌ها چیزهای غیرقابل تحملی وجود دارد که باید درباره آن‌ها با یکدیگر صحبت کنند تا زندگی‌مشترک‌شان با مشکل رو به رو نشود. اگر از قبل درباره این مسائل با یکدیگر صحبت کنید، باهم به یک توافق خواهید رسید.

۳-پول‌های‌مان را چطور خرج کنیم؟

برنامه‌ریزی درباره نحوه مدیریت درآمد هر دو نفر پس از ازدواج مهم است. ممکن است مردی شاغل باشد و خود به تنهایی بخواهد مدیریت کند.

شاید خانم شاغلی بخواهد تمام درآمد خود را صرف امور شخصی خودش کند. ممکن است یک نفر واقعا ولخرجی سرلوحه زندگی‌اش بوده و دیگری صرفه‌جو باشد. باید درباره این مسئله هم به‌طور جدی صحبت کنند تا بعدا دچار مشکل نشوند.

۴- کارهای خانه را چطور تقسیم کنیم؟

شاید طرح این سوال بی‌اهمیت به نظر برسد اما می‌تواند در زندگی مشترک یک جروبحث مفصل به راه بیندازد.

دلیلش این است که ممکن است خانمی از انجام کارهای خانه واقعا درمانده شود و نیازی به کارگر حس کند یا شاید مردی تصور کند مرد که کار خانه قرار نیست انجام دهد. باید در این باره صحبت شود و برای هم شفاف‌سازی کنند.

۵- بعد از ازدواج چقدر به والدین‌تان سر می‌زنید؟

عده‌ای پس از ازدواج تمام مهمانی‌ها و گردش‌ها را همچنان باید با والدین خود بروند یعنی به‌عنوانی همسرشان را وادار می‌کنند که تو هم باید لذت ببری مثل خودم یا قانون خانوادگی ما این است.

همچنین بعضی افراد باید هر روز به والدین‌شان سر بزنند. بهتر است دختر و پسر قبل از ازدواج در این باره هم با یکدیگر به توافق دست یابند.

۶- سابقه پزشکی جسمی یا روانی‌تان چیست؟

سابقه بیماری جسمی و روانی زوجین کاملا به یکدیگر مربوط است و در نهایت صداقت باید درباره آن گفت‌وگو کنند. همچنین اگر بیماری خاصی در خانواده دارند، باید دیگری را مطلع کنند.

همچنین زوج‌ها باید به لحاظ بیولوژیکی هم با یکدیگر سازگار باشند چون قصد بچه‌دار شدن هم خواهند داشت. با این کار و آگاهی از بیماری‌های جسمی و روانی طرف‌مقابل، می‌توانید برای چیزهایی که ممکن است در آینده رخ دهد، آمادگی روانی پیدا کنید.

۷- سندها قرار است به نام کدام‌مان باشد و چرا؟

شرایط خانوادگی و فرهنگی هر خانواده‌ای با دیگری متفاوت است.

در این بین، ممکن است زوجین در ادامه زندگی‌مشترک، خانه‌ای بخرند یا زمین یا هر چیز دیگر. این‌ها قرار است به نام چه کسی باشد؟ به نام زن یا شوهر یا نصف نصف؟ اگر هماهنگی نباشد و قبل از آن در این باره صحبتی نشده باشد، می‌تواند آشوب جدی ایجاد کند.

۸- کجا می‌خواهیم زندگی کنیم؟

ممکن است یکی از زوجین بخواهد در آینده، شهر یا کشور دیگری را برای زندگی انتخاب کند که اگر دیگری بداند، واقعا مخالف باشد. پس بهتر است خیلی راحت و صادقانه در این باره با هم حرف بزنند تا در آینده، شوکه نشوند.

۹-چقدر می‌خواهیم با هم وقت بگذرانیم؟

واقعیت این است که معنی ازدواج این نیست که زوجین تمام اوقات شبانه روز را با هم وقت بگذرانند. هر کدام نیازها و علایق شخصی خود را دارند و بهتر است در این مورد گفت‌وگویی داشته باشند که بعدا درگیر چالش نشوند. مثلا نظر همسر آینده‌اش درباره سفر مجردی یا کوهنوردی با رفقا و مهمانی‌ها و دورهمی با دوستان و ... چیست؟

منبع:خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    27 2
    نمیگم پسرها نقصی ندارن ولی با دختران امروزی نمیشه ازدواج کرد...چون تربیت اکثریت دختران توسط خانواده انجام نمیشه ،ملاک ارزش های خودشون رو از اینیستاگرام و فضای مجازی میگیرن...هر چقدر هم که تو خانواده خوبی دنیا اومده و بزرگ شده باشه باز نمیتونه با جهان پیرامون بجنگه، متأسفانه شوهر رو به چشم عابربانک میبینن...و مسائلی مثل غیرت و ناموس رو هم به مسخره میگیرن،شوربختی یک سری هم درکنار شوهر پارتنر هم نیاز دارن، ... (لطفاً جو نگیره یه عده رو که جواب غرض ورزی بدن)
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      3 1
      من که دنبال زن خارجی میگردم. نه دیگه لازمه با خانوادش و طایفش سر و کله بزنم.نه این مشکلات دخترای وطنی رو دارن
  • مجید IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 1
    باور کنید هیچکدام از این سوالات در خواستگاری من مطرح نشد و اصلا بعضی از اینها تا امروز هم برایمان اهمیتی ندارد مثل اینکه سند خانه و ماشین به نام کداممان است و اینکه چقدر به والدین سر بزنیم اصلا سوال نشد و نیازی به سوال نبود ما در هر حال ۱۶ سال است هر هفته به خانه هر دو دفته‌ایم و خواهیم رفت بدون اینکه در مورد آن حرفی بزنیم و مساله‌ای باشد اینکه پول ها را چگونه خرج کنیم هم مهم نبوده و نیست پولی هست و نیازها هم مشخص اند و خیلی ساده معلوم است چه نیازی اولویت دارد به اندازه پول موجود به ترتیب ضرورت خرج میکنیم و میریم جلو واقعا با این چیزها بخواهید زندگی را شروع کنید از همین حالا کج رفته‌اید سوالات اصلی مربوط به خصوصیات اخلاقی رفتاری دیدگاههای مذهبی و مناسبات اجتماعی همینطور نگاه به مقوله فرزند و اصول تربیتی مد نظر طرفین و از این جنس مسائل است
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    1 1
    دخترهای امروزی خیلی هاشون توی خونه باباشون بهترین غذایی که میخورن سیب زمینی با نان تست است ولی تا میرن خونه شوهر واویلا واویلا واویلا.... اصلا ولش کن! همون مجرد بمونی خیلی بهتره
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    1 0
    خواستگاری دیگه چیه؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    2 0
    فکرمیکنی اگه این سؤالات مطرح شود طرفین صادقانه جواب میدن؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس