پنج میلیون مددجو تحت پوشش کمیته‌امداد/ اجرای برنامه تغذیه برای ۵۴ هزار کودک

اکنون تعداد مددجویان معیشت‌بگیر مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) براساس ارزیابی مرکز آمار ایران و آخرین داده‌ها در بهار ۱۴۰۲ از گروه‌های سنی صفر تا چهار سال و تا ۶۰ سال به بالا هستند.

به گزارش مشرق، طبق آمارهای موجود، تعداد مددجویان معیشت‌بگیر تحت پوشش این نهاد در گروه سنی صفر تا چهار سال با کمترین آمار به ۱۲۰ هزار و ۵۴۱ نفر و بیشترین گروه مورد حمایت کمیته امداد مربوط به رده سنی ۶۰ سال و بیشتر با آمار یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۸۸۳ نفر به شمار می‌روند.

از مجموع پنج میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۳۹ نفر فرد مورد حمایت در کمیته امداد سه میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر زن و یک میلیون و ۸۹۴ هزار و ۳۵۷ نفر مرد هستند.

داده‌های آماری در بخش مددجویان معیشت‌بگیر رشد این آمارها را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد زیرا در آن سال کل مددجویان از گروه‌های سنی صفر تا ۶۰ سال بیشتر به چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۸۲۹ نفر می‌رسد که در این زمینه نیز بانوان با آمار سه میلیون و ۸۵ هزار و ۲۳۶ نفر بیشترین مددجویان معیشت‌بگیر را تشکیل می‌دهند.

رسیدگی و حمایت از محرومان و مستضعفان

کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله اولین نهادهایی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش‌بینی برنامه‌های موردنیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای اقشار محروم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت به گونه‌ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه در صدر برنامه‌های نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام با صدور حکمی از سوی امام راحل برای مدت نامحدود و به منظور حمایت و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌ تأسیس شد.

این نهاد حمایتی اکنون تأمین هزینه‌های معیشتی مددجویان، ارائه حمایت‌های اجتماعی، تأمین مسکن، کمک به ازدواج نیازمندان، ‌ پرداخت تسهیلات ضروری، ‌ ارائه خدمات ویژه به نیازمندان، اعطای کمک هزینه‌های تحصیلی به مددجویان، ‌ کمک به امنیت تغذیه و سلامت افراد نیازمند، پرداخت حق بیمه‌های اجتماعی نیازمندان، حمایت از اشتغال و ترویج فرهنگ خیر و احسان، برگزاری دوره‌های آموزشی، تربیتی و زیارتی، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای، ‌نگهداری و ارائه خدمات فرهنگی به دانش‌آموزان، متقاضیان امریه سربازی و ارائه خدمات حقوقی به افراد نیازمند را به عهده دارد.

۵۴ هزار کودک زیر ۶ سال مشمول برنامه امنیت و تغذیه کمیته امداد

۵۴ هزار ۵۱۲ کودک زیر ۶ سال مشمول برنامه امنیت و تغذیه کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند که ۲۹ هزار و ۴۳۶ نفر از آنان دختر و ۲۵ هزار و ۷۶ نفر نیز پسر هستند

براساس داده‌های آمار اکنون ۵۴ هزار ۵۱۲ کودک زیر ۶ سال مشمول برنامه امنیت و تغذیه کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند که ۲۹ هزار و ۴۳۶ نفر از آنان دختر و ۲۵ هزار و ۷۶ نفر نیز پسر هستند که ۳۲ هزار و ۷۰۷ نفر آنان در مناطق شهری و ۲۱ هزارو ۸۰۵ نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

مددجویان سالمند تحت پوشش

براساس داده‌های آماری مرکز آمار ایران برگرفته از آمارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) تاپایان سال ۱۴۰۱ جمع خانوارهای سالمند تحت پوشش این نهاد به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۱۳ خانوار با جمعیت یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۸۸۳ نفر در جامعه سالمندان می‌رسد که ۵۳۲ هزار و ۲۱۴ نفر خانوار شهری و ۷۴۱ هزار و ۷۹۹ خانوار روستایی را شامل می‌شوند.

براساس این اطلاعات، تعداد مددجویان سالمند مورد حمایت در مناطق شهری ۶۶۴ هزار و ۴۴۳ نفر و این داده‌های آماری در مناطق روستایی به ۹۷۷ هزار و ۴۴۰ نفر می‌رسند.

خانوارهای زندانیان تحت پوشش کمیته امداد

تعداد خانوارهای زندانیان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) تا پایان سال ۱۴۰۱ نفر به ۳۷ هزار و ۵۸۷ خانوار می‌رسد که ۲۵ هزار و ۲۶۵ خانوار در مناطق شهری و ۱۲ هزار و ۳۲۲ خانوار در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

دلایل حمایت کمیته امداد از خانوارهای تحت پوشش

با توجه به داده‌های آماری ۲ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۲۴۱ خانوار تحت پوشش کمیته امداد علت حمایت این نهاد از این خانوارها، بی‌سرپرستی به علت فوت سرپرست، ‌ازکارافتادگی سرپرست، بیماری سرپرست، بی‌سرپرستی به علت طلاق، ‌معلولیت سرپرست، ‌ بی‌سرپرستی به علت متارکه یا مفقودی سرپرست، بدسرپرستی و سایر موارد عنوان شده است.

در این آمارهای کمیته امداد، بیشترین علت ۸۱۸ هزار و ۲۸۱ خانوار به دلیل بی‌رپرستی ناشی از فوت سرپرست با بالاترین داده‌های آماری و سه هزار و ۱۷۷ خانوار به دلیل معلولیت سرپرست با کمترین آمار در میان خانوارهای تحت پوشش محسوب می‌شوند.

بیش از ۷۵۹ هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد است

اطلاعات موجود در این داده‌ها و اطلاعات آماری نشان می‌دهد که اکنون ۷۵۹ هزار و ۳۸۸ دانش‌آموز از خدمات کمته امداد امام خمینی (ره) از خدمات این نهاد حمایتی بهره‌مند هستند که نسبت به سال قبل از آن (۱۴۰۰) با رشد مواجه بوده به طوری که تعداد دانش‌آموزان آمار ۶۸۲ هزار و ۷۶۵ نفر را نشان می‌دهد.

طبق این آمارها ۳۷۰ هزار و ۲۸۱ نفر از این دانش‌آموزان در مناطفق شهری و ۳۸۹ هزار و ۱۰۷ نفر در مناطق روستایی مشغول به تحصیلی هستند.

۵۱ هزار دانشجوی مورد حمایت در کمیته امداد

اکنون ۵۱ هزار و ۱۳۸ دانشجو شامل ۳۶ هزار و ۸۵۹ دانشجوی زن و ۱۴ هزار و ۲۷۹ نفر دانشجوی مرد تا پایان سال ۱۴۰۱ از حمایت‌های خاص کمیته امداد امام خمینی (ره) برخوردار هستند.

این درحالی است که تعداد دانشجویان در سال ۱۴۰۰ با داده‌های آماری ۴۹ هزارو ۵۰۹ نفر بودند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس