کد خبر 1538332
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
مرضیه برومند

وقتی بکتاش آبتین، شاعر عضو کانون نویسندگان- که در زندان مرحوم شده بود- تشییع می‌شد و خانواده‌اش هنگام بلند کردن جنازه «یا حسین» می‌گفتند، عده‌ای همزمان با ادا شدن عبارت یا حسین، سوت و کف می‌کشیدند.

به گزارش مشرق، مرضیه برومند فیلمساز خوبی است اما خطیب و سخنور قهاری نیست؛ گرچه کسی که بنشیند و با او گپ بزند، از هم‌صحبتی‌اش به‌شدت لذت خواهد برد. چندسال پیش احمد طالبی‌نژاد روبه‌روی مرضیه برومند نشست و با او گپ مبسوطی زد. در آخر این گفت‌وگو طالبی‌نژاد از مرضیه برومند پرسید که فیلمسازان مورد علاقه‌اش چه کسانی هستند؟ او در صدر فهرست نام‌هایی که به زبان آورد به داریوش مهرجویی اشاره کرد و با لذت و شور از علاقه‌اش به سینمای او گفت.

دست تقدیر چنان گردونه روزگار را گرداند که در مقطع مرگ دلخراش مهرجویی و همسرش، مرضیه برومند رئیس خانه‌سینما باشد و در مراسم تشییع‌جنازه او حرف بزند. تصادف زمانی دیگری که رخ داد، همزمانی قتل و خاکسپاری مهرجویی و همسرش با جنگ اکتبر ۲۰۲۳ در غزه و جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غیرنظامی بود که روز تشییع این کارگردان پیشکسوت و همسر نویسنده‌اش را با حمله موشکی به بیمارستان المعمدانی و بهت و عصبانیت افکار عمومی دنیا یکی کرد؛ مرضیه برومند در مراسم وداع با پیکر داریوش مهرجویی به جایگاه سخنرانان رفت و جملاتی گفت که خطابش با مسئولان کشور بود. او گفت: «ما همه مانده‌ایم در این سرزمین. برای اینکه سرزمین‌مان و خاک‌مان و مردم‌مان را دوست داریم. با ما خوب باشید، ما کنار شما با اسرائیل و رژیم‌صهیونیستی هم می‌جنگیم، ولی دل ما خون است. شما...» ب

رومند همچنان داشت به حرف‌هایش ادامه می‌داد که صدای هو کردن و جنجال عده‌ای از میان جماعت نگذاشت باقی آن حرف‌ها شنیده شود. این درحالی است که وقتی او می‌گفت: «ما اینجا مانده‌ایم، چون سرزمین و خاک و مردم‌مان را دوست داریم»، عده‌ای دیگر داشتند تشویقش می‌کردند.

مرضیه برومند در واکنش به این اتفاقات، متنی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در آن بخشی از واکنش‌ها به اظهاراتش را «مغرضانه و جعلی» دانست و همچنان «فجایع و کشتار مردان و زنان و کودکان بی‌گناه» فلسطین را محکوم کرد. او اما گفت: «هنگام سخنرانی ناگهان به یاد فجایع غزه افتادم، می‌خواستم بگویم اگر رفتار مسئولان با هنرمندان و آثارشان جز این بود که متاسفانه هست، بدون‌شک آنها هم آنچه را که در دل داشتند به زبان می‌آوردند، حوادث غمبار غزه و آنچه را که سال‌هاست بر ملت بی‌پناه فلسطین می‌گذرد محکوم و در آثارشان ثبت می‌کردند، اما متاسفانه به اشتباه واژه جنگ را به کار بردم

این هو کردن و جنجال‌ها چیزی نیست که لااقل در یکی، دو سال اخیر برای اولین‌بار نمونه‌هایش را دیده باشیم. رفتار گروه‌های فشار در این مدت تقریبا همیشه همین بوده و آنها سعی می‌کردند با ایجاد جو سنگین حول و حوش اظهارنظر افراد یا رفتارهای آنها باعث شوند که جو عمومی، شبیه جو داخل محافل خودشان به‌نظر برسد، مثلا کسی جرات نکند از خدا و پیغمبر و دین دم بزند تا به‌نظر برسد که اکثریت جامعه مثل همین محفل کوچک گروه فشار، نه‌تنها بی‌دین، بلکه ضددین هستند.


هنگام دفن مرحوم محمدرضا شجریان وقتی قرار شد به سنت مسلمانی در گوش او تلقین بگویند، عده‌ای جیغ و سوت می‌کشند تا صدا به صدا نرسد. وقتی بکتاش آبتین، شاعر عضو کانون نویسندگان- که در زندان مرحوم شده بود- تشییع می‌شد و خانواده‌اش هنگام بلند کردن جنازه «یا حسین» می‌گفتند، عده‌ای همزمان با ادا شدن عبارت یا حسین، سوت و کف می‌کشیدند یا اگر به فضای عمومی کشور در چندسال اخیر توجه کنیم، می‌بینیم که یک جماعت محدود و مشخص، فشار می‌آوردند تا همه ناچار شوند علیه هر کشوری که به‌لحاظ سیاسی خارج از بلوک غرب است، حرف بزنند یا لااقل در دفاع از این کشورها حرف نزنند.


برخورد دوگانه جامعه هنری کشور با موضع برجام از یکسو و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از سوی دیگر، نمونه‌ای قابل بررسی برای فهم این قضیه است. همچنین آنها فشار می‌آورند تا هیچ‌کس جرات نکند راجع‌به هر موضوعی حرفی بزند که همراستا با گفتمان حاکمیت باشد، حتی اگر آن موضع، سوای از اینکه حاکمیت درباره‌اش موافق است یا مخالف، حق و حقیقت محض به‌نظر برسد. آنها حتی با جنجال بقیه را از کار کردن با نهادهایی که به‌طور رسمی بودجه دولتی دارند، چنان شرمنده می‌کنند که خیلی‌ها مجبور می‌شوند برخلاف منافع خودشان رفتار کنند و از این نوع پروژه‌ها یا همکاری‌ها انصراف بدهند.

بازنده‌ها زیر میز بازی می‌زنند

شاید مرضیه برومند می‌توانست در انتخاب واژگان و نوع بیان آنها ظرافت بیشتری به خرج بدهد تا گزک دست این جماعت هوچی نیفتد اما اولا او خطیب نیست و اساسا چنین ادعایی ندارد و ثانیا هرقدر هم که یک‌نفر در بیان این دست موارد ظرافت به خرج دهد، گروه فشار باز هم می‌گردد و راه‌هایی برای حمله به این و آن و اجبارشان به رفتار یا موضع‌گیری‌های همسو با خودش پیدا می‌کند. یک مورد از واکنش‌های پسینی به این اتفاق را بررسی کنیم تا موضوع بهتر روشن شود.

پس از جنجالی که برای برومند در مراسم تشییع داریوش مهرجویی پیش آمد، همایون غنی‌زاده خطاب به او نوشت: «ما از گوشه خانه‌هایمان! از کنج سلول‌های زندان‌مان! از پنجره‌ای بیرون از وطن‌مان! و از میان گورهایمان! به شما خیره شده‌ایم و گلویمان دریده می‌شود وقتی برای نرم‌تر شدن چماق تحقیر و سرکوب یا اعتباری تقلبی یا برای پول التماس می‌کنید و چنگ به صورت مردمی که هزینه می‌دهند می‌اندازید و این سد را طوری می‌شکنید که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. این خیانت است.» غنی‌زاده را با نام تنها فیلمش «مسخره‌باز» می‌شناسیم و بازی عجیبی که در اختتامیه فجر سی‌وهفتم به‌راه انداخت. هنگامی که نام فیلمش به‌عنوان برنده جایزه بخش نگاه نو اعلام شد، یک مهاجر افغانستانی را به‌جای خود روی صحنه فرستاد تا از فرصت به‌دست‌آمده برای صحبت درباره مشکلات مهاجران استفاده کند و بعد اعلام کرد سیمرغ بلورین این بخش را نمی‌پذیرد، چون «کارگردان برگزیده باید موفق شده باشد که نگاه نو و جدیدی را در جشنواره تزریق کند. حال آنکه آنچه می‌بینیم حکایت از عدم موفقیت اینجانب، کارگردان «مسخره‌باز» در تزریق نگاه نو به جشنواره است.» او به‌طور واضحی ادای مارلون براندو را درآورد که یک مهاجر سرخپوست برای دریافت اسکار بازیگری‌اش روی صحنه رفته بود. اما بی‌ربطی این موقعیت با موقعیت براندو در جایی به اوج رسید که نام غنی‌زاده در بخش هنر و تجربه هم به‌عنوان برنده اعلام شد و او که از قبل برنامه‌ای برای این وضعیت نداشت، با اینکه جایزه قبلی را نگرفته بود، این بار خودش روی سکو آمد و جایزه را گرفت. شاید نوشته همایون غنی‌زاده چندان اهمیتی نداشته باشد- که ندارد- اما توجه به این مورد خاص از آن جهت برای فهم موضوع مفید است که ببینیم چه کسانی، در چه جایگاهی و دارای چه چشم‌اندازهایی به‌لحاظ کاری، به مرضیه برومند واکنش نشان می‌دهند.


کسی که در سال ۹۷ اولین و آخرین فیلمش تا به اینجای کار را ساخته و به‌رغم موقعیتی که در فجر برایش فراهم کردند، نتوانست در ادامه به‌عنوان فیلمساز جایگاهی پیدا کند، چیزی برای از دست دادن ندارد و حالا با این جنجال‌سازی می‌خواهد لااقل چیز دیگری به‌دست بیاورد که همان ژست مبارزه و استقلال است. فرو رفتن چنین کسی در فیگور گروه فشار کاملا قابل‌فهم است و نمونه‌های دیگری که آن روز در کف خیابان برومند را هو کردند، تا همین حدی هم بالا نیامده بود که غنی‌زاده آمده بود، بنابراین رفتارشان سبک‌تر و دون شأن بود. اگر با دقتی بیشتر به ساختار گروه‌های فشار نگاه کنیم، خواهیم دید که غالب آنها یا آدم‌هایی تمام‌شده هستند یا کسانی که -حتی به‌رغم برخورداری از رانت یا بخت و اقبال خوب- دیگر برایشان مسجل شده به‌جایی نخواهند رسید و چیز چندانی هم برای از دست دادن ندارند.

قضیه درست مثل این است که وقتی کسانی فهمیده‌اند هیچ شانسی برای برنده شدن در بازی ندارند، زیر میز بزنند و بخواهند بازی بقیه نیز به‌هم بخورد. سلبریتی‌هایی که محبوبیت اجتماعی‌شان را پس از اعتراضات دی‌ سال ۹۶ از دست رفته دیدند و هر روز این موضوع بیشتر برایشان روشن شد، در سال ۱۴۰۱ تبدیل به بخشی اصلی از گروه‌های فشار اجتماعی شدند و همین افراد، جو عمومی را برای سایر هنرمندان یا چهره‌های مشهور که ضمن یکسری دلخوری‌ها و اعتراض‌ها همچنان می‌خواستند فعالیت کنند، به‌شدت سنگین کرده بودند. اصولا از ۱۴۰۱ به این سو، جامعه ایران با فعالیت ستیزه‌جویانه و شدید گروه‌های فشاری مواجه شد که سوخت موتور آن را احساسات مغموم بازنده‌ها و تمام‌شده‌ها تامین می‌کرد.

علم درباره پایان لجبازی جمعی چه می‌گوید؟


بیایید نگاهی بیندازیم به فرآیندی که گروه‌های فشار با استفاده از آن بقیه را ابتدا در وضعیت انفعال یا فلج ذهنی قرار می‌دهند و در مرحله بعد باعث می‌شوند که همان فرد برای فرار از تیررس اتهامات، مطابق با خواست آن گروه‌ها موضع بگیرد. چنین فرآیندی با اصطلاح روانشناختی «فشار همتا» (Peer pressure) معرفی شده و اولین‌بار در گروه‌های نوجوانان که فشار همسالان باعث می‌شد یک نفر موضعی مغایر با خواست خودش بگیرد، دیده شد. بعد از گسترش فضای مجازی، فرآیند فشار همتا به‌شدت در جوامع گسترش پیدا کرد و حتی روی بازار هم تاثیر گذاشت. گروه‌های فشار برای تحت‌تاثیر قرار دادن جامعه، طی یک‌سال اخیر از این فرآیند حداکثر استفاده را کرده‌اند. جامعه‌ای که در مرحله اول مواجهه با این وضع، چون بابت یک سری مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی از حاکمیت گله‌مند بود، با این جو منفی همساز و هم‌داستان شد، در ادامه صرفا ناچار بود به‌دلیل فرار از اتهام مزدوری و همراهی با حکومت و چیزهایی از این دست، همراهی‌اش با آن را ادامه بدهد. بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۱، عموما به بخشی از جامعه که سر لج افتاده و حتی بدیهیات منطقی را نمی‌پذیرد اشاره می‌شود. اما باید به بخش دیگری هم توجه کنیم که اینقدر لجباز نیست اما جرات اظهارنظر و ابراز وجود ندارد و این جرات را گروه‌های فشار با فرآیند فشار همتا از او گرفته‌اند.


«فشار نظیر» یا «فشار همتا» به تاثیراتی گفته می‌شود که توسط یک گروه همتا بر فرد وارد می‌شود تا او را به تغییر رفتارها، ارزش‌ها یا اخلاقش تشویق کند. فشار همتای جوانان بر همدیگر معمولا شناخته‌ترین نوع این فشار است و این عبارت عموما بار منفی دارد، حتی مکانیسم‌های عصبی که این فرآیند را راهبری می‌کنند، شناخته‌شده هستند. از منظر عصب‌شناختی، قشر جلوی پیشانی در مغز (mPFC) نقش مهمی در تعیین ارزش اعمال خاص دارند. در mPFC مغز، هنگام تعین اشیا، «برچسب اجتماعی» آن اشیا فعال است. اینها اشیایی هستند که همتایان فرد درباره آنها نظر داده‌اند. در همین بخش مغز، برای تعیین ارزش این اشیا «برچسب اجتماعی» و به‌طورکلی پاداش مهم است. به عبارت ساده وقتی که هر شیئی را نیکو بدانیم یا شر، زیبا بدانیم یا زشت، ترسناک بدانیم یا آرامبخش و از این دست تقسیم‌بندی‌ها، همه می‌تواند توسط گروه همتایان اجتماعی ما شرطی‌سازی شده باشند و این نظرات، تصمیم و سلیقه خالص خود ما نباشند.


توضیحی درمورد نحوه عملکرد فرآیند فشار همسالان به نام «اثر تغییر هویت» توسط روانشناس اجتماعی وندی ترینر ارائه شد که دو نظریه روانشناختی اجتماعی قبل از خود را به یک کل واحد رساند. براساس فرضیه اصلی «اثر تغییر هویت» ترینر، فرآیند فشار همسالان به روش زیر عمل می‌کند: وضعیت هماهنگی فرد هنگام مواجهه با تهدید تعارض خارجی (رد اجتماعی) به‌دلیل عدم انطباق با استانداردهای گروهی مختل می‌شود. بنابراین فرد با استاندارد گروه منطبق می‌شود، اما به‌محض حذف این تضاد بیرونی، تعارض درونی ایجاد می‌شود (چون استانداردهای خودش را زیرپا گذاشته است). برای خلاص شدن از شر این تضاد درونی، یک «تغییر هویت» انجام می‌شود که در آن فرد استانداردهای گروه را به‌عنوان استانداردهای خود می‌پذیرد و درنتیجه تضاد درونی را حذف می‌کند. (علاوه‌بر تضاد بیرونی که قبلا حذف شده)، بنابراین درنتیجه تعارض و فرآیند حل تعارض، فرد با یک هویت جدید -که مجموعه‌ای جدید از استانداردهای درونی شده است- روبه‌رو می‌شود و هویت قبلی را ترک می‌کند.

این وضعیت حتی می‌تواند جامعه را در دام آنچه به‌عنوان «پارادوکس ابیلن» (The Abilene paradox) شناخته می‌شود، بیندازد. پارادوکس ابیلن یک مغالطه جمعی است که در آن گروهی از مردم، به‌طور جمعی درمورد روشی تصمیم می‌گیرند که با ترجیحات اکثر یا همه افراد حاضر در گروه مخالف است، اما آنها این تصمیم جمعی مغایر با خواست یا منافع خودشان را می‌گیرند، چون هر فرد معتقد است که این تصمیم او را با ترجیحات اکثر افراد همسو می‌کند. تعبیر خیلی ساده و ایرانی‌شده‌اش این می‌شود که همه در رودربایستی با بقیه دارند یک کار را می‌کنند یا یک موضع را می‌گیرند. درحالی‌که خواسته یا منفعت خودشان هم این نیست. چنین وضعی طبیعتا تا ابد ادامه نخواهد یافت و دیواره‌اش بالاخره از یک جایی ترک می‌خورد. این لجبازی جمعی که حتی با بدیهیات به بهانه مخالفت با حکومت می‌شود هم چنین وضعی خواهد یافت و وضع دگرگون‌شده اجتماعی، کسانی را که امروز به‌عنوان لیدر لجبازی به اوج رسانده بود، با شدت تمام به زمین می‌کوبد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    20 1
    جمهوری اسلامی ۴۵ سال است با شما جماعت همراهی می‌کند یه نگاه به وضعیت رابطه جماعت سلبریتی با حاکمان غربی بیاندازید بعد مدعی باشید .نمک نشناس نباشید
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 9
    پرستو
  • ایرانی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    10 7
    گروههای فشار به کجا؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      10 1
      ارازل و اوباش زن زندگی آزادی گروه فشار نیستند
    • FR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      2 1
      فشار به عقل و منطق و انصاف و هر آنچه برای منافع عمومی و همبستگی جامعه لازم است …
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      13 2
      برخی سلبریتی نماهای هنرمند نمای نان به نرخ آرزوی گرین کارت خور شعار میدادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران !!!! کاملا برای مردم ایران معلوم شد جانفدای صهیونیسم جهانی هستند نه ایران. یک کم از مل گیبسون یاد بگیرید . اگر تمام عمر فیلم بازی کنید انگشت کوچه او نمیشوید اما آنقدر شرف دارد که از حق حمایت کند ، بی هنرهای ادا اطواری!!!!!
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      0 2
      خودت را درگیر نکن! چون گروه های فشار یکبار مصرف هستند
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      0 0
      به چند جا..
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    11 1
    باباهای این تفاله های ضد دین خرداد 1360 همه زورشون رو زدن ولی ظرف یکماه از تو خونه های تیمی کشیدنشون بیرون. پارسال هم همه زورشون رو زدن و همه جور سلاخی و جنایت کردن. تهش چی شد؟ این تفاله ها اوح هنرشون هو کردنه.اینقدر هو کنن تا جونشون از ...شون درآد. « مه فشاند نور و سگ عوعو کند»
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    8 1
    همایون غنی‌زاده دیگه چه حمالی یه؟ نکنه بقول اوریانا فالاچی یه مبارز!! کیوی یه؟!! شیپور رو از سر گشادش باد کردی شازده مشنگ.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    10 1
    همین ها هستن که پشت پرده بازیگرها رو تهدید میکنن بر علیه کشور باشد الان علنی شدن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    7 2
    خیلی باید آدم شخصیت و رو حیه و ایمان قوی داشته باشه که تحت تاثیر این نوع از فشار قرار نگیره. البته پادزهرش هم وجود داره. میتونیم ما هم فشار مشابهی بیاریم
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    7 2
    شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر میدن در حالیکه نه توی زلزله کرمانشاه،نه توی سیل لرستان و خوزستان کمکی به مردم نکردن،تو زلزله کرمانشاه یه سلبریتی شماره حساب خودش رو داده بود مردم پول بریزن برای کمک به زلزله زدگان، پول رو نمیداد ،قوه قضاییه با زور گرفتش،این جماعت جونشون برای گرین کارت امریکا در میره،نه وطنشون
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    5 2
    باعث افتخار هستی خانم برومند... حرفه ای، صادق و کاردرست...
  • FR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 2
    چقدر مطلب جالب و دقیقی بود حیف که کسانی که باید انرا بخوانند نه سوادشان به این چیزها قد می‌دهد و نه شعور و حوصله شان … کلا مسحور فضای همتایان خود شده و چشم و گوش و عقلشان را برای دیدن واقعیت ها بسته اند و جرات حفظ نظر خود را ندارند
  • ایرانی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 0
    کارگردان های غربی هرگز در باره کشور خود فیلم سیاسی که سیاست کشورشان را زیر سوال ببرد تولید نمی‌کنند و اگر تولید کردند به حاشیه می‌روند دها جنگ آمریکا انجام داده اما دریغ از فیلمی که از ارتش آمریکا بدگویی کند هنرپیشه جین فوندا مخالف جنگ ویتنام بود او را از صحنه هنری حدف کردند و اعتراض او پایان زندگی هنری او بود و زندان وجریمه همراه او بود اما کارگردان‌های ایرانی فقط برای رضایت غرب کشور وملت خود را زیر سوال می‌برند سینمای ترکیه فقط تجارت می‌کند و کاری به سیاست ندارد هند و کره وچین وروسیه فقط فیلم می‌سازند و از کشور خود بدگویی نمی‌کنند واقعا برای سینمای ایران باید تاسف خورد
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 0
    دقیقا فشارهمتا درجوجامعه حاکم شده و خواست خودشان روبه دیگران تلقین میکنند شایدهنرمندان زیادی باشندکه عقاید دینی سیاسی و اجتماعی اونها مغایرهمین جماعت باشد ولی ناچارندبرای جلوگیری ازتوهین وتحقیروازدست دادن فرصتهای کاری به یا این اراذل شبه هنری تن بدهند متاسفانه غالب این افراد هم جهت با منافع سفارت خانه های دولتهای مخالف ما عمل میکنند وازانها خط می‌گیرند
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    5 0
    انها فشار اوردند شما برای مقابله با این همه فشار چه کردید ؟ کسانی که هوکردند را شناسایی کردید تا متوجه شوید اولین کسی که اینکار را کرد یک بهایی جاسوس بوده که مردم را تحریک کرده است؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 1
    دورود بر بانو برومند
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    7 1
    نخست وزیر کانادا «جاستین ترودو» توسط مردم کانادا هوووو میشه به خاطر حمایتش از کودکش صهیونیستی، توی اینجا خانم برومند «هو» میشه به خاطر تهدید اسرائیل. روزگار غریبی است نازنین
  • ایران من IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    گروه فشار ک مشخصه آقای نویسنده،خودت به خ.‌‌‌‌.....نزن
  • امیر IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 0
    سرکار خانم مرضیه برومند با ادب و احترام فراوان به شما ، باید یادآوری کنم که موش‌های طاعونی و کثیف همیشه بوده اند . شما نگران نباشید چرا که کسی یا کسانی که در درجه نخست خود و سپس سرزمین و شرافته نداشته شان را می‌فروشند چه انتظاری میتوان از اینها داشت ؟؟؟ پس ، از جرثومه های فاسد و سرگردان بیش از این کار بر نیاید .
  • 54267431 IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 0
    گروههای فشار به دین و اعتقادات مردم من را به یاد اتفاقات 1327می اندازد که هم رضا خان وهم مارکسیست‌ها وهم کمونیست ها وهم لیبرال های غرب زده با مسخره کردن اعتقادات مذهبی و دینی مردم آنها را از اعتقادات دینی و مذهبی منصرف کنند ولی در دل همین فشارها ،متدینین رشد کرده و انقلاب اسلامی را رقم زدند .الان هم غربزده ها شاید با فشار وهیاهو ظاهراً صدای حقی را موقتا قطع کنند ولی نور خداوند را نمی توانند در دلهای مردم با ایمان خاموش کنند چون خداوند در قرآن فرموده نور خدا هرگز به وسیله فوت آنها خاموش نخواهد شد .درود خداوند بر مجاهدان راه خدا در تمام پهنه گیتی
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    6 0
    اصلا برای حرفهای بازیگرها و فیلم سازها تره هم خرد نکنید اکثرشان انسانهای پوچ یا معمولی اند
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 1
    این خانومم یاد بگیره درست صحبت کنه نه با متلک و کنایه. در ابتدای صحبتش باید حمله به بیمارستان را محکوم میکرد.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 4
    متاسفانه مسئولین تماما نفوذی هستند مردم از دین و همه چیز زده کردن همانطور در ظاهر مقید و در دل چیز دیگری دارند.
  • غلامرضا IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    شماها سالیان درازی است که تو بغل غربیها و زیر سایه اونا مشغول جنگید . این رو برا ملت ثابت کردید . ( دشمن دانا بلندت میکند برزمینت میزند نادان دوست )
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 0
    اینا اصلا کین کسی که حرمت مرده رو نگه نداره اصلا مرده تراز اون جسد مرده هست چون وقتی اخلاقی نباشه آدمیتی نیست انسانیتی نیست پس از مرده هم مرده تری
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    2 1
    این بازیکن ها (چه روی سن تئاتر و سینما چه در زمین ورزش)، آدم‌های خوبی هستند که برای سرگرم کردن مردم هرکاری می‌کنند و صحبت‌های عامه پسند دارند. ولی اغلب آنها با مشکلات شدید خانوادگی و مالی و حتی اخلاقی، مواجه هستند. لذا مواضع آنها بیشتر با شور توام است و نباید مانند یک استاد دانشگاه از آنها انتظار داشت.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    2 0
    خیلی تیترش خوب بود
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 1
    آزادی بیان به سبک براندازان دیکتاتور
  • فرهاد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    5 0
    واقعا موشند.هم در فاضلاب زندگی میکنند -هم کثیفند- هم نون به نرخ روز می خورند- هم در همه مواقع ترسو و بزدلند-هم در نوع نان خوردنشان مشکل اساسی دارند....کلا در اوهام خودشان با یک فنجان قهوه در کثافت خودشان غرقند.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 0
    این اراذل و اوباش هوچی و اغتشاش طلب بیشتر گله هستند تا گروه آنهم گروه فشار! اینها توسط گله بانهای غربیشان به هر طرف که بخواهند کوچانده میشوند خخخخ
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      0 0
      دمت گرم
  • محمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    0 0
    نون شب این جماعت از این راه تهیه میشه،این اوباش تو هر لباسی هم هستن،ادعای آزادی بیان و هزار تا کوفت زهر مار دیگه رو هم دارن بذاش یقه پاره میکنن اما به وقتش که برسه باید این جماعت پست رو ببینی.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    نگفتید اون هنرمند چرا در زندان مرحوم شد و چرا الان فقط مهران رجبی اجازه کار دارد و چرا آثار مهرجویی یکی پس از دیگری توقیف میشد و چرا از هستی ساقط شدن توسط حکومت فشار نیست اما دست و جیغ و هورای اعتراضی اسمش میشود گروه فشار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس