کد خبر 1538627
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹

به گزارش مشرق، احسان کیانی پژوهشگر مطالعات خاورمیانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

روند نظرسنجی‌های «مؤسسه گالوپ» از فلسطینیان که ۲۶ مهر ۱۴۰۲ منتشر شده، نشان می‌دهد که اکثریت فلسطینیان در کرانه باختری، غزه و شرق بیت‌المقدس؛ از تحقق راه‌حل دوکشوری نااُمید هستند. گفتنی است که این نظرسنجی با جامعه آماری ۱۰۰۰ نفر از ۱۲ ژوئیه تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ و اندکی پیش از وقوع عملیات طوفان‌الاقصی، انجام شد.

در سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۶۰ درصد از مردم فلسطین از راه‌حل دوکشوری حمایت می‌کردند ولی این میزان در سپتامبر ۲۰۲۳ به کمتر از ۲۵ درصد رسیده و بیش از ۷۰ درصد جامعه فلسطین مخالف این راه‌حل هستند.

گفتنی است که طبق این نظرسنجی، تنها ۱۳ درصد فلسطینیان به تحقق صلح دائمی میان فلسطین و اسرائیل امیدوار هستند. میزان نااُمیدی از تحقق صلح دائمی میان حکومت اسرائیل و ملت فلسطین، از ۶۸ درصد در ۲۰۱۱ به بیش از ۸۰ درصد در ۲۰۲۳ افزایش یافته که می‌توان رد پای کارنامه راست‌گرایان صهیونیست در تل‌آویو را در آن دید که به تشدید نبردهای غزه و هم‌چنین تقویت مقاومت در کرانه باختری انجامیده است.

میزان مخالفت با راه‌حل دوکشوری، در نوجوانان و جوانان، بیشتر از بزرگ‌سالان است. میزان حمایت از این راه‌حل در بازه‌های سنی متفاوت جامعه فلسطین، به این ترتیب است.

  • ۱۵ تا ۲۵ سال؛ ۱۶ درصد
  • ۲۶ تا ۳۵ سال؛ ۲۳ درصد
  • ۳۶ تا ۴۵ سال؛ ۲۸ درصد
  • ۴۶ ساله به بالا؛ ۳۴ درصد

شکاف نسلی میان جوانان فلسطینی با کهن‌سالان، یادآور پیچیدگی و دشواری تحقق راه‌حل دوکشوری در آینده خواهد بود. این چرخش نسلی نشان‌گر پیامدهای تداوم اشغال‌گری و نژادپرستی رژیم اسرائیل است که با نااُمیدی از راه‌حل دوکشوری، به یارگیری مقاومت فلسطین از جوانان در آینده خواهد انجامید. بنابراین بازیگرانی که درصدد حل دائمی مسأله از طریق دیپلماتیک هستند، می‌بایست به راه‌حل دیگری بیندیشند که در کنار جلوگیری از تشدید نبرد، امکان تشکیل یک کشور واحد در تمامی گستره سرزمینی فلسطین را با حقوق شهروندی برابر میان یهودیان و اعراب، تضمین کند.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    فقط ی کشور اونم فلسطین. پرچمش بالاست
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    صبر و تحمل مردم غزه خلاف این نظر سنجی است. از کجا معلوم موسس گالوپ بنفع اسرائیل نظر سنجی را دست کاری نکرد است.؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس