کد خبر 1541570
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
دعواهای شکلاتی که خوشبخت‌تان می‌کند!

برخی از زوج‌ها از هر نوع بحثی گریزانند. حتی وقتی از موضوعی ناراحت و دلگیر می‌شوند، بیان نمی‌کنند. غافل از آنکه این خوب بودن‌های ظاهری، صمیمت و همدلی رابطه را قربانی می‌کند.

به گزارش مشرق، شاید فکر کنید خوشبختی در زندگی زناشویی یعنی یک رابطه بدون دعوا و جر و بحث، بدون خسته شدن، بدون غر زدن، بدون قهر کردن و درد کشیدن. شاید فکر کنیم فقط زن‌ها و مردهایی خوشبختند که همسرشان مانند پروانه دورشان می‌گردد، جلوی همه قربان صدقه‌شان می‌رود، نمی‌گذارد دست به سیاه و سفید بزنند، هرروز برایشان گل و کادو می‌خرند و شام و ناهارشان بدون کم و کاستی فراهم است.شاید هم وقتی هنوز خودتان ازدواج نکرده بودید، تصور می‌کردید پدر و مادرتان خوشبخت نیستند، چون زیاد خسته می‌شوند. زیاد غر می‌زند. زیاد عصبانی می‌شوند. قهر و دعوایشان را دیده بودید، اما ندیده بودید مثلا پدر و مادرتان به هم بگویند: دوستت دارم یا بگویند تو زیبایی.

اما وقتی خودتان وارد زندگی مشترک می‌شوید و پستی بلندی‌های عاشقی را تجربه می‌کنید. خسته می‌شوید، قهر می‌کنید و ناراحت می‌شوید. یا صدایتان را بالا می‌برید و اخم قهر طرف مقابل‌تان را می‌بینید و با همه این‌ها باز هم او را دوست دارید. پس متوجه می‌شوید که هیچکدام از اینها باعث نمی‌شود که بگویید من خوشبخت نیستم!

شما در کنار مرد یا زنی که نسبت به شما، بود و نبودتان، روح و روان‌تان، شادی و غمتان، موافقت و مخالفت‌تان بی‌تفاوت نیست و برایش مهم هستید، خوشبختید. نه در کنار فردی که سعی می‌کند در مقابل همه رفتار و کردارتان بی تفاوت باشد و برای آرامش ظاهری در رابطه قید بحث کردن و حل کردن را بزند. همه‌ ما این ضرب المثل را شنیده‌ایم که زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند! پس اصلا نگران نباشید در این گزارش به شما می‌گوییم که دعوا نه تنها بر هم زننده زندگی مشترک نیست بلکه در جایی مانند آنتی ویروس، رابطه‌تان را پاک می‌کند و یک آرامش عمیق به روابط عاشقانه‌تان تزریق می‌کند.

* بحث و مشاجره همیشه بد نیست!

اختلاف نظر بین همه زن و شوهرها وجود دارد. گاهی این اختلاف نظر به دلیل فراهم نبودن امکانات گفت‌وگو، ممکن است به تعارض و دعوا تبدیل شود. حتی در یک زندگی عاشقانه و بین دو زوج عاشق هم می‌توانید با هم دعوا کنید؛ اما به جای اینکه مشاجره را یک چیز بد بدانید، به این فکر کنید که می‌تواند کلید خوشبختی شما باشد. به اعتقاد کارشناسان همین اختلاف نظرها و دعواها به شما فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد شریک زندگی‌تان می‌دهد. در صورتی که اختلاف‌نظرها و اشتباهات با همسرتان بحث کنید و تا رسیدن به نتیجه، این گفت‌وگوها را ادامه دهید. به شرطی که به قانون‌های آن پایبند باشید.

حجت الاسلام و المسلمین «سید علیرضا تراشیون»، کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی می‌گوید: « برای ارتقای روابط بین همسران باید یک ارتباط کلامی خوبی بین آن‌ها شکل بگیرد؛ و برای شکل گیری یک ارتباط کلامی خوب باید بدانیم؛ مهمترین ابزار ارتباط بین انسان‌ها زبان است، زبان پر آسیب‌ترین عضو است، موثرترین عضو برای حل بحران‌ها و مشکلات زبان است و ارتباط کلامی بین زوج‌های ایرانی کم است. زن و شوهر به دلیل اینکه تفاوت یکدیگر را نمی‌شناسند و مهارت گفت‌وگو را ندارند، با یکدیگر کم صحبت می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های زن و مرد این است که خانم‌ها فراپیامی هستند و آقایان پیامی.

ذهن خانم‌ها منظورسازی می‌کند، لذا ممکن است این گمان‌ها منجر به گناه شود، خانم‌ها باید بیشتر مراقب باشند و ذهن را رها نکنند. خداوند در آیه ۱۲ سوره حجرات می‌فرماید: « اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم؛ از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است.»

خانم‌ها با حرف زدن سبک می‌شوند؛ لذا آقا باید خلوت گفت‌وگو با خانمش داشته باشد، اهل قضاوت کردن همسرش نباشد، زمانی که خانم صحبت می‌کند تمام حواسش به او باشد. خانم‌ها نیز باید در گفت‌وگو با همسرشان این نکات را رعایت کنند؛ غیبت نکنند، با مادر همسرشان کاری نداشته باشند، به همسرشان نیز توهین نکنند. برای اینکه بتوانیم با همسرمان ارتباط کلامی خوبی داشته باشیم باید زیبا سخن بگوییم، یعنی لفظ زیبا و لحن زیبا.»

اگر همیشه و در هر شرایطی در زندگی زناشویی سکوت کنیم رابطه‌مان از هم می‌پاشد.

*بحث‌تان را شکلاتی کنید!/قانون ۱+۵ دعوا

انسان گاهی با خودش هم اختلاف دارد چه برسد با یک انسان دیگر آن هم از نوع غیر همجنس و متفاوت از خودش! به رغم همه تمهیداتی که افراد قبل از ازدواج برای مقوله انتخاب همسر در نظر می‌گیرند، از جلسات مشاوره پیش از ازدواج گرفته تا تفاهم و نزدیکی فرهنگی و سطح مالی و علمی دو خانواده و اشتراکات زیاد، باز نمی‌توانیم زن و شوهری پیدا کنیم که در تمام مسائل و پیشامدهای زندگی، با هم تفاهم داشته باشند.

اما برخی از افراد از اختلاف و دعوا و بحث کردن می‌ترسند و حاضرند صمیمیت و سادگی رابطه را قربانی کنند تا فقط در ظاهر با هم بحث لفظی نداشته باشند. اینکه ما سکوت کنیم تا مبادا حرمت‌مان شکسته شود یا از صحبت فراری باشیم امری غیرطبیعی است. زندگی بدون بحث و اختلاف نظر معنایی ندارد، اما هنگام بحث باید این شش قانون را رعایت کنید؛ نباید قهر نکنید، به هم ناسزا نگویید، در حضور بچه‌ها بحث نکنید، جای خواب خود را جدا نکنید، اشتباهات گذشته را به رخ نکشید. آخرین قانون هم که از همه مهم‌تر است اینکه اختلافات خانوادگی را بیرون از محیط خانه مطرح نکنید. چراکه شما با هم آشتی می‌کنید اما آن افرادی که شاهد بحث و جدل شما بودند، به هیچ وجه فراموش نمی‌کنند و همین موضوع باعث دعواهای بعدی می‌شود.

حجت الاسلام تراشیون هم در این باره می‌گوید: «در زندگی گاهی زن و شوهر به یکدیگر نقد دارند که طبیعی است، اما نقد ذاتاً سوهان روح است و لذا برای بیان نقد باید ابتدا آن را تلطیف کرد، یعنی نقد را بین دوتا تعریف قرار دهیم و بعد بیان کنیم. در ارتباط کلامی، زیبا سخن گفتن و انتقاد منصفانه دعوا و نزاع را بین زن و شوهر کم می‌کند.» با دانستن اصول و قوانین دعوا در رابطه زناشویی شما می‌توانید زندگی‌تان را شیرین کنید، در صورتی که بحث‌تان را شکلاتی کرده باشید!

اگر زوجی بگوید که هرگز در زندگی مشترک خود دعوا نکرده است، باید نگران آن زندگی شد.

* دعوا آنتی ویروس رابطه است

به گفته «عاطفه صادق مسجدی» روانشناس، یک کلید برای حل اختلافات و گفت‌وگو سازنده برای خانم‌ها و آقایان این است که آقایان باید بدانند که اگر زن در خانه پرخاش می‌کند، کمبود محبت شدید از طرف همسرشان دارند. در واقع آرامش را مرد به زن می‌بخشد و همان آرامش را زن در خانه بین بچه‌هایش تقسیم می‌کند و دوباره به مرد بر می‌گرداند. پس در درجه اول باید رابطه را گرم و مقاوم ساخت. بعد از اینکه یک رابطه قدرتمند ساخته شد صحبت در مورد احساسات درونی بین زن و مرد و حتی دعوا و اختلاف نظر باعث ایجاد ثبات و امید در زندگی می‌شود.
یکی از نیازهای زن‌ها شنیدن تعریف و تمجید از زبان همسرشان است. در حقیقت نوازش‌های محبت‌آمیز مردانه از مسکن‌های قوی بهتر عمل می‌کند. در مقابل بانوی خانه با قدرت دادن به مرد خانه او را به پادشاهی می‌رساند و خودش هم ملکه می‌شود.

با این تفاسیر حتی دعوا کردن هم آداب و رسوم و نیاز به زیر ساخت دارد و با رعایت توصیه‌هایی که گفته شد می‌توان یک بحث و هم صحبتی خوب و سازنده داشت. اگر زوجی بگوید که هرگز در زندگی مشترک خود دعوا نکرده است، باید نگران آن زندگی شد. چراکه دعوا و بحث در زندگی مانند یک آنتی ویروس، ویروس‌های ریز و درشت رابطه را نشان می‌دهد و آنها را پاک می‌کند. البته حواستان باشد که هر اتفاقی افتاد شروع به بحث و مجادله نکنید. حساب شده عمل کنید. افراط و تفریط در هر کاری غلط است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس