کد خبر 1542200
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه یادداشتی با عنوان قطر و طوفان‌الاقصی که برگرفته از نوشته آنچال‌وُهرا است را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

آنچال‌وُهرا، ستون‌نویس «فارن‌پالیسی» طی یادداشتی مورخ ۶ آبان ۱۴۰۲ به ارزیابی نقش قطر در نبرد غزه پرداخته است.

به بیان او، «شیخ تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی از ۱۰ سال پیش که قدرت را به دست گرفت، تلاش زیادی داشته تا کشوری با موقعیت کوچک قطر را به عنوان یک بازیگر مؤثر در ژئوپلیتیک جهانی تبدیل کند». وُهرا برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر را نتیجه این تلاش‌ها دانسته است.

نویسنده، میزبانی قطر از بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه را در کنار دفتر تجاری برای تل‌آویو و هم‌چنین ارتباط عمیق با حماس را، ظرفیت‌هایی دانسته که امکان نقش‌آفرینی قطر را در این منازعه افزایش داده است.

به نظر وُهرا، اولویت اصلی برای قطر، آتش‌بسی است که امکان قطر برای میانجی‌گری آزادی اسیران را افزایش دهد. زیرا ادامه نبرد ممکن است به مرگ اسیران سرزمین‌های اشغالی که در غزه هستند، بینجامد.

ایران به دلیل تنش وسیع با غرب و به خصوص آمریکا در چند پرونده هسته‌ای، صنایع دفاعی و منطقه‌ای ظرفیتی برای میانجی‌گری ندارد. ترکیه نیز گرچه با حماس مرتبط است ولی حمایت جدی از این گروه به عمل نیاورده و سعی کرده به روابط رسمی‌اش با اسرائیل لطمه‌ای وارد نشود. علاوه بر اینکه، ماهیت عربی قطر نیز ظرفیت بیشتری به این کشور در قیاس با ایران و ترکیه برای وساطت می‌دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    0 0
    وسط‌بازهای کاسب پادرمیانی
  • سیروس ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    بعد شکست صیهونیستا ونازیها و همجسگرا در اوکراین امدن جنگ غزه درست کردن و ملت مظلوم غزه به خاک و خون کشیدن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس