کد خبر 1542585
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
رشد 30 درصدی صادرات ایران به عراق

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به عراق، گفت: دستیابی به صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق تا پایان سال امکان‌پذیر است.

به گزارش مشرق، سیدحمید حسینی درباره آخرین وضعیت تجاری ایران و عراق، گفت: با وجود مشکلاتی که برای صادرکنندگان کالا به عراق در زمینه تأمین کالا و یا بازگشت ارز صادراتی ایجاد شده است و محدودیت‌هایی که بانک مرکزی عراق برای تأمین ارز جهت خرید کالا از ایران اعمال کرده، روند صادرات ما به عراق مثبت بود و صادرات ما به این کشور ۳۰ درصد رشد داشته است.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: در ۷ ماهه سال گذشته صادرات ایران به عراق ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود، در حالی که ارزش صادراتی کالاهای غیرنفتی ایران به عراق در ۷ ماهه ابتدای امسال به ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافت، یعنی در ۷ ماه ابتدای امسال بیش از ۷ ماه سال گذشته به این کشور صادرات داشته‌ایم.

وی افزود: بانک مرکزی عراق محدودیت‌هایی را برای تجار عراقی در تجارت با ایران ایجاد کرده است به طوری که تاجر عراقی که قصد خرید کالا از ایران و واردات کالا به کشورش را دارد، باید ارز مورد نیاز خود را حداقل ۴۰ درصد گران‌تر از ارز بازار عراق خریداری کند، در حالی که واردکنندگان کالا از سایر کشورها با این مسأله مواجه نیستند.

حسینی اظهار داشت: در مقابل، مشکلاتی هم برای صادرکنندگان داخلی به وجود آمده که گفته می‌شود تولیدکننده باید صادرکننده باشد و این موضوع هم باعث شده که شرکت‌های مدیریت صادرات و صادرکنندگانی که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشتند، بی‌دلیل از بازار صادراتی محروم شوند.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: با توجه به اینکه امسال وضعیت صادرات نفت به عراق افزایش یافته است و بودجه‌های بازسازی عراق ابلاغ شده است و همچنین پروژه‌های بزرگی در عراق شروع به فعالیت کرده‌اند لازم است تا از این فرصت در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم و صادرات‌مان به این کشور را به ۱۲ میلیارد دلار تا پایان سال برسانیم.

وی با بیان اینکه تحقق این مهم امکانپذیر است، گفت: اما لازم است تا مسؤولین دولتی تلاش کنند تا مشکلاتی که به آن اشاره شد را با رایزنی با مقامات عراقی حل کنند.

حسینی با اشاره به تراز منفی ۷.۷ میلیارد دلاری تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه امسال گفت:‌ برای جبران کسری تراز تجاری باید تلاش کنیم تجارت به عراق تسهیل شود زیرا در حال حاضر عراق صادرات بسیار محدودی به ایران دارد، بنابراین هر چه صادرات ما به این کشور بیشتر باشد می‌تواند در مثبت شدن تراز تجاری به ما کمک کند.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم که تراز تجاری کشور از محل صادرات غیرنفتی متعادل و متوازن شود، گفت: هر چه تراز تجاری کشور مثبت‌تر شود رشد اقتصادی کشور افزایش می‌یابد بنابراین ضروری است تا دیپلماسی اقتصادی کشور فعال‌تر شود.

بر اساس آمار گمرک تراز تجاری ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال رقمی معادل منفی ۷.۷ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

به گفته رضوانی‌فر رئیس کل گمرک تجارت خارجی کشور از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه ۶.۲ درصد افزایش داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    لطفاً خواهشاً مرزو برای گوجه و سیفی جات باز کنید تا همه کشاورزان ورشکست نشدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس