کد خبر 1542608
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶

به گزارش مشرق، عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه در رشته توئیتی نوشت:

درست روزی که قرار است سید حسن نصرالله اولین بار پس از طوفان الاقصی سخنرانی کند، بلینکن برای بار سوم درکمتر از یکماه به فلسطین اشغالی سفر کرد. نیویورک تایمز نوشته انتظار میرود بلینکن نتانیاهو را بمنظور توقف موقت جنگ جهت ارسال کمکهای بشردوستانه به مردم غزه تحت فشار بگذارد!

اما این ادعا چقدر میتواند دقیق باشد؟ من فکر میکنم بلینکن برای چیزی فراتر از یک توقف و مکث معمولی به فلسطین آمده است؛ ظاهر قضایا، لشکر کشی های میدانی، و حتی مواضع حمایتی آمریکا در رسانه ها نباید مبنای قضاوت و تحلیل ما قرار بگیرد. واقعیت این است کاخ سفید دنبال آرام کردن فضا است.

دولت دموکرات بایدن نتانیاهو را قبول ندارد و نمیخواهد بخاطر حماقت های او در چنین شرایط حساسی که هم درگیر اوکراین است، هم در داخل شکاف های زیادی را حس میکند، و هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، خاورمیانه را نیز از دست بدهد.

در روزهای اخیر، تقریبا با هر حمله اسرائیل به غزه پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه هدف حملات موشکی و پهپادی مقاومت قرار گرفتند؛ آمریکا در این بیست و اندی روز مقاومت را تست زد؛ هم هوشیاری آن را دید، هم فهمید این محور با تهدید نه تنها عقب نمیشنشیند که جلوتر هم می آید!

لذا بایدن نمیخواهد نتانیاهو باعث شود بهانه ای دست ایران و متحدانش بیفتد. اینکه میگویم بایدن منظور دولت آمریکا است، و اِلّا شخص بایدن که اصلا در باغ نیست و او را مدیریت میکنند! به نظر میرسد در سفرهای اخیر بلینکن به فلسطین اشغالی فرصت های لازم به نتانیاهو داده شد به اهدافش برسد!

اما حدس میزنم این فرصتها به پایان رسیده و نتانیاهو در اجرای برنامه ها و تحقق اهدافش ناکام بوده است. حتی بایدن هم اخیرا به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته تا خودش را برای کناره گیری از قدرت آماده کند. کاخ سفید خواهان پایان این تنش است زیرا منافع ایالات متحده در معرض خطر است.

موضوع آنقدر جدی است که مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا پیشنهاد بودجه ای اختصاصی برای اسرائیل داد و گفت اوکراین فعلا در اولویت ما نیست[که بنده نیز در رشته توییتی با عنوان "بدبخت زلنسکی" به آن پرداختم]، اما بایدن گفته آن را بدون در نظر گرفتن بودجه مشابه برای اوکراین اجرا نمیکند!

واقعیت این است اختلافات بین سیاسیون آمریکایی درباره حمایت از اسرائیل بسیار عمیق است، همانگونه که سطح اختلاف بین واشنگتن و تلاویو برای ماندن نتانیاهو بالا است. به نظر میرسد عمر سیاسی نتانیاهو پایان یافته و بزودی او را کنار خواهند زد. او مجبور است به دستورات آمریکا تمکین کند.

اگر تمکین نکند کاخ سفید او را در میان بچه شیرهای مقاومت تنها خواهد گذاشت. نتانیاهو با لجبازی و بچه کشی حیثیتی برای صهیونیسم و حتی آمریکا باقی نگذاشته و حمایت های واشنگتن از اسرائیل [هرچند در ظاهر] سبب نفرت شدید از آمریکا در بین ملت های جهان شده است.

آمریکا از طریق قطر پیامهایش را به ایران میرساند که ما خواهان گسترش جنگ نیستیم، از آن سو به نتانیاهو برای کناره گیری، فشار وارد میکند تا پس از وی جنگ را به سوی آتش بس و تبادل اسرا رهنمون کند. جمهوری اسلامی و مقاومت اما گوششان به وعده های تو خالی آمریکا بدهکار نیست.

ایران منتظر اقدام عملی آنها در میدان است؛ یعنی جنگ متوقف شود، همه اسرا تبادل شوند و اجازه ارسال کمک های بشردوستانه به غزه صادر گردد. پذیرش این مباحث اگر اتفاق بیفتد یعنی اینکه اسرائیل و آمریکا شکست سنگینی را متحمل شده اند، در حالی که هیچ آسیبی به مقاومت غزه وارد نشده است.

همانطور که قبلا گفتم کودک کشی برای اسرائیل دستاورد به حساب نمی آید و از نگاه استراتژیک اکنون دست برتر با مقاومت است. سخنرانی امروز دبیرکل شجاع مقاومتِ لبنان البته تعیین کننده است. او امروز سخنگوی کل جبهه مقاومت خواهد بود.

واکنش عملیِ آمریکا و اسرائیل پس از این سخنرانی تعیین کننده ی میزان و شدت نبرد خواهد بود. فکر میکنم مقاومت تصمیم خود را گرفته که محکم بایستد؛ تمام تست هایی که آمریکایی ها در این مدت زدند نیز همین را میگوید. اگر کوتاه نیایند مقاومت اسرائیل را بصورت جدی خواهد زد!

اگر آمریکا وارد شود او را نیز بدون هیچ ترسی میزنند. آنوقت نه دریای سرخ، نه خلیج فارس و نه مدیترانه محل مناسبی برای انتقال انرژی نخواهد بود. معتقدم آمریکا آنقدر احمق نیست بگذارد کار به آنجا برسد؛ باید منتظر ماند و دید سید چه میگوید و اسرائیل و آمریکا در روزهای آینده چه میکنند!

آمریکا با نتانیاهو چه خواهد کرد؟

آمریکا با نتانیاهو چه خواهد کرد؟

آمریکا با نتانیاهو چه خواهد کرد؟

آمریکا با نتانیاهو چه خواهد کرد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس