تأکید بنیاد شهید بر تنفیذ احکام ایثارگران و استمرار آن در برنامه هفتم

بنیاد شهید طی بیانیه‌ای اعلام کرد کلیه پیشنهادات بنیاد شهید و امور ایثارگران تقدیم مراجع ذی‌ربط شد که موضوع از لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خارج شد.

به گزارش مشرق، بنیاد شهید طی بیانیه‌ای اعلام کرد کلیه پیشنهادات بنیاد شهید و امور ایثارگران تقدیم مراجع ذی‌ربط شد که به دلیل همان نگاه دائمی شدن احکام مرتبط با ایثارگران، موضوع از لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خارج شد، هرچند نظر مساعد ریاست محترم جمهوری به حفظ حقوق برقرار شده در برنامه ششم و استمرار آن در برنامه هفتم در جریان جلسات با فراکسیون ایثارگران مجلس، کمیسیون اجتماعی مجلس و کمیسیون تلفیق به سمع و نظر نمایندگان محترم رسانده شد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

وَعَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیّ ِالقَیُّومِ و قَد خَابَ مَن حَمَلَ ظُلماً (سوره مبارکه طه- آیه ۱۱۱)

ایثارگران، پشتوانه‌های حقیقی انقلاب اسلامی هستند و صرف نظر از وظایف ذاتی بنیاد شهید در خدمت رسانی به این عزیزان، حفظ و تکریم این قشر معزز از مبانی اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ رویکرد همیشگی متصدیان امر در دولت و مجلس، ضرورت توسعه خدمت رسانی به این عزیزان است تا بفرموده معمار کبیر انقلاب (ره)، درگیر پیچ و خم زندگی روزمره خود نباشند.

یکی از مهمترین دغدغه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم، پیگیری مطالبات جامعه معزز ایثارگری و اجرای قوانین و مقرراتی بود که سال‌های طولانی از تصویب آن گذشته، لیکن در عمل به دلایل مختلف، اجرایی نشده بود. به عبارت دیگر تحلیل‌های موجود نشان از این واقعیت تلخ داشت که بخش عمده‌ای از قوانین ایثارگری، علیرغم صراحت آن در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و نیز تکرار آن در قوانین توسعه از جمله قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به سرانجام نرسیده‌اند.

جالب آن است که گروه‌های مختلف ایثارگری نیز یکی از گلایه‌های اصلیشان تصویب قوانین تکراری و متعددی بود که صرفاً در مناسبت‌ها و برنامه‌های بزرگداشت مقام ایثارگران تبیین و در عمل هیچ نشانه‌ای برای اجرای آن ملاحظه نمی‌شد و تنها در جامعه چنین القا می‌شد که بخش قابل توجهی از امکانات، تسهیلات و مجوزها در اختیار این عزیزان قرار دارد؛ در حالیکه پرداخت‌های مربوط به حقوق، کمک معیشت و نظایر آن به ایثارگران عزیز مؤید این حقیقت بود که بخشی از جامعه معزز ایثارگری در تأمین حداقل معیشت خویش با مشکل مواجه هستند.

به دنبال استقرار دولت سیزدهم و رویکرد جدید بنیاد شهید که براساس تأکیدات ریاست محترم جمهور حضرت آیت الله جناب آقای دکتر رییسی، پیگیری مجدانه اجرای قوانین و مقررات مرتبط با ایثارگران بود، با افزایش قابل توجه بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بنیاد شهید و امور ایثارگران، زمینه تحقق بسیاری از قوانین بجامانده از گذشته فراهم شد و در این مسیر ضمن تأکید بر حفظ کرامت و عزت جامعه ایثارگری از تصویب قوانینی که علاوه بر تأمین نیازهای ایثارگران، منابع مالی کافی برای اجرای آن پیش بینی شده بود، حمایت لازم معمول شده است.

لکن آنچه در تدوین برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رخ داد دقیقاً مبتنی بر تجارب گذشته و پرهیز از تصویب قوانین تکراری و تأکید بر دائمی شدن قوانین مرتبط با ایثارگران بود. به عبارت دیگر رویکرد دولت محترم، تدوین و ارسال دو لایحه به مجلس محترم شورای اسلامی با تأکید بر جداسازی احکام دائمی و احکام موقت بوده و می‌باشد که در این مسیر با توجه به اهمیت قوانین مرتبط با ایثارگری، مقرر شده بود احکام مرتبط با ایثارگران در لایحه احکام دائمی آورده شود لکن کلیه پیشنهادات بنیاد شهید و امور ایثارگران که مشتمل بر ده‌ها حکم جدید و قدیمی از جمله تنفیذ حداکثری احکام برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم برگرفته از تجارب سال‌های گذشته و رفع ابهامات و اشکالات نگارشی همراه با پیش بینی ضمانت اجرایی مستحکم با هدف پیشگیری از تکرار بی توجهی به اجرای قوانین بود تقدیم مراجع ذی‌ربط شد که به دلیل همان نگاه دائمی شدن احکام مرتبط با ایثارگران، موضوع از لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خارج شد، هرچند نظر مساعد ریاست محترم جمهوری به حفظ حقوق برقرار شده در برنامه ششم و استمرار آن در برنامه هفتم در جریان جلسات با فراکسیون ایثارگران مجلس، کمیسیون اجتماعی مجلس و کمیسیون تلفیق به سمع و نظر نمایندگان محترم رسانده شد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد انقلابی که با دوراندیشی بنیانگذار انقلاب اسلامی و امام امت (ره) تأسیس شد، همیشه و در همه حال از هرگونه توسعه خدمات رسانی به ایثارگران استقبال نموده و مشروط به تأمین منابع و قطعی بودن اجرا، تلاش حداکثری خود را در این خصوص انجام می‌دهد و از آنجایی که تصویب قوانین بدون پشتوانه اجرایی موجب تشویش افکار عمومی و تکدر جامعه معزز ایثارگری شده است، بنیاد شهید و امور ایثارگران تلاش برای جذب منابع ضروری را وظیفه ذاتی خود می‌داند تا احکام حوزه ایثارگری که تاکنون به دلیل عدم تأمین بارمالی، امکان اجرای بهینه نداشته است نیز از امکان اجرا برخوردار شوند و در این راستا انتظار می‌رود که سایر دستگاه‌ها نیز به وظایف خود در قبال جامعه ایثارگری عمل نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرزند ایران ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    ازبس اخبار ضدونقیض درباره ایثارگران منتضرمی کنید جامعه فکرمی کند همه چیزبه ایثارگران داده میشود درحالیکه بسیاری ازقوانین مربوط به ایثارگران فقط درحد تصویب قانون باقی مانده است وسالهاست خبری از اجرای آن نیست. بخدا قسم ایثارگران مظلوم واقع شده اند برای تصویب یک قانون وخدمات کوچک به ایثارگران چنان در بوق وکرنا دمیده میشود که کل خاورمیانه هم مطلع میشوند ولی آن قانون یا درنهایت تصویب نمیشود یااگرتصویب شد درپیچ وخم اجرا گم میشود.. همین قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را نگاه کنید: سالها درمراحل تصویب ماندگارشد. بعد ابلاغ هم بصورت بسیارناقص عملی میشود هنوز بسیاری از بخشنامه هاوآیین نامه های مربوط به آن ابلاغ نشده وهمین موضوع دست آویز مدیران اجرایی شده تا آنرا عملی نکنند. دیگربا اعصاب نداشته ایثارگران بازی نکنید لااقل بگذارید این سالهای آخر عمری راحت بمیرند...!!!
  • ایرانی ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اگر هدف ذاتی شما کلیه مسئولین قوا و زیر مجموعه های قوای 3 گانه و... خدمت به جامعه ایثارگری ست ! خب این که کاری نداره...! برنامه ششم را اجرا کنید. و در برنامه هفتم هم، خدمات به این قشر معظم و محترم را توسعه دهید. آیا کار سختی ست؟! ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس