کد خبر 1543148
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
علت کج رشد کردن دندان های کودکان چیست؟

سیده فاطمه محمودآبادی متخصص دندانپزشکی کودکانگفت: خیلی از والدین تصور می‌کنند چون دندان‌های کودکشان شیری است می افتند و دوباره رشد می‌کنند بنابراین مراقبت از آن ها اهمیت ندارد.

به گزارش مشرق، یک دندان پزشک کودکان گفت: با کشیدن دندان‌های شیری علاوه بر اختلال فکی که در کودک رخ می‌دهد، با جابه جایی دندان‌ها آن فضایی که برای رشد دندان‌های اصلی و ثابت نیاز است، بسته می‌شود؛ در آن زمان یا دندان به صورت نهفته در فک کودک باقی می‌ماند یا به صورت کج رشد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه بسیاری از والدین از اهمیت دندانهای شیری غافلند. بسیاری از والدین در رابطه با زمان افتادن دندان های شیری می‌گویند «دندان‌های شیری از شش سالگی می‌ریزد و این درحالی است که ریزش دندان‌های شیری تا سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی کودک طول می‌کشد؛ یعنی یک کودک حداقل تا کلاس ششم ابتدایی از دندان‌های شیری بهره می برد.

محمودآبادی در خصوص عواقب کشیدن‌ دندان‌های شیری به عنوان یکی از دغدغه های والدین، گفت: با کشیدن دندان‌های شیری علاوه بر اختلال فکی که در کودک رخ می‌دهد، با جابه جایی دندان‌ها آن فضایی که باید دندان‌های اصلی و ثابت رشد کند هم بسته می‌شود. آن وقت یا دندان به صورت نهفته در فک کودک باقی می‌ماند یا به صورت کج و کوله یا نافرم رشد می‌کند. بعد والدین مجبور می‌شوند یک هزینه چندبرابر بدهند تا این دندان‌های کج و کوله را ارتودنسی کنند.

آیا بچه با دندان پوسیده می‌تواند غذا بخورد؟

این دندانپزشک کودکان درباره اهمیت سلامت دندان‌های شیری بیان کرد: سلامت دندان بسیار در هضم غذا تأثیر دارد. بچه‌هایی که دندان پوسیده دارند نمی‌توانند به درستی غذا را بجوند و هضم کنند، به همین علت بسیاری از کودکان هرچقدر هم که غذا می‌خورند وزن نمی‌گیرند. بارها برای مراجعان ما پیش آمده که به محض درست شدن دندان‌های کودک، او شروع به وزن گرفتن کرده است.

وی داشتن دندان‌های سالم را مستلزم تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان دانست و گفت: چند وقت پیش پسر بچه‌ای که برای ترمیم دندان‌های پوسیده‌اش به ما مراجعه کرده بود، تازه بعد از درست کردن دندان‌هایش لبخند زد؛ چون تا قبل از آن خجالت می‌کشید لبخند بزند.

محمودآبادی تأکید کرد: داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا در شکل گیری اعتماد به نفس کودکان بسیار مؤثر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    2 0
    به این آقای دکتر بگید بره از دانشگاهی که درش درس خونده شکایت کنه، خوب یادش ندادن. اساسی ترین علت کج شدن دندان بخاطر ژنهای بروز صفت یا اتو باکس هستن که با تاثیر برخی مواد شیمایی مثل فلوراید باعث رشد غیر یکسان و غیر نرمال دندان‌ها می‌شوند. وقتی برخی دندان‌ها دائمی بدلیل تاثیر این مواد بر زنهای بروز صفت بزرگتر از حد معمول در میایند، محل رشد برای دندان‌های بعدی کم می‌شود، در نتیجه دندانه برای جا باز کردن به هم فشار اورده، و باعث خروج همدیگر از محور اصلی می‌شوند و در نتیجه دندان‌های دائمی کج درمی‌آیند. دومین دلیل، می‌تواند بدلیل مکیدن انگشت بخصوص انگشت شست یا پستانک برای چند سال توسط کودک باشد، که با آمال فشار انگشت چانه بر روی دندان‌های در حال رشد، آنها را از مخچحور اصلی خارج میکنن. فکر می‌کنید چرا اینه هم به توسعه و ترویج خمیر دندان حاوی فلوراید توصیه میکنن؟ چون یک سفره دایمی و مادام العمر رو برای تجارت دندانپزشکی و فرآورده های دندانپزشکی بوجود میاره. کودکی که دندان کج داره، نه تتها پوسیدگی دندان میتونه پیدا کنه، چون بهداشت و تمیزکاری این دندانها سختتره، بلکه سالیان سال باید سیم کشی کنن دندونهاش رو و هر سال باید بره بده براش تنظیم کنن. یعنی هر بچه حد اقل ۵ تا ۱۰ سال ممکنه سیم کشی داشته باشه. یک دندانپزشک در طول دوره کاری سه نسل از اینها رو داشته باشه برای کل دوره طبابت مشتری داره، و کارخونه ها میتونن از طریق اونها جنس بهکمشتری تحمیل کنن که قیمت گزاف و غیر واقعی ای و غیر منصفانه ای هم داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس