کد خبر 1544699
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
میرضیایف»: تشکیل کشور مستقل حق مردم فلسطین است

رئیس جمهور ازبکستان گفت: تشکیل کشور مستقل حق مردم فلسطین است موضوعی که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیز آن را تأیید می‌کند.

به گزارش مشرق، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در شانزدهمین نشست سازمان همکاری اقتصادی در شهر «تاشکند» بر افزایش کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان، حل و فصل مشکلات شدید اجتماعی-اقتصادی در این کشور بر اساس مسئولیت جمعی و ساز و کار های قابل قبول تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به اینکه نشست امروزه بدون مشارکت افغانستان، یکی از اعضای سازمان برگزار می شود، اظهار داشت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که مردم چند قومی افغانستان که قرن ها نزدیک ترین همسایگان ما بوده اند، با مشکلات پیچیده کنونی تنها بمانند. مشارکت فعال این کشور در فرآیندهای همگرایی منطقه ای شرط حتمی و ضروری برای توسعه پایدار ماست.

میرضیایف ادامه داد: جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی است، برای همه ما بسیار نگران کننده است. متأسفانه، قربانیان درگیری های خونین در درجه اول تعداد زیادی از افراد غیرنظامی، به ویژه زنان، کودکان و افراد مسن هستند. خطر گسترش جنگ در سراسر منطقه به طور فزاینده ای واقعی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم این رویارویی به یک درگیری گسترده تبدیل شود. ما از طرفین درخواست می کنیم که فوراً درگیری های نظامی را متوقف، مذاکرات صلح‌آمیز را آغاز و به یک مصالحه عاقلانه دست یابند.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: ما مجددا موضع قاطع خود را ابراز می کنیم، مردم فلسطین حق دارند کشور مستقل خود را ایجاد کنند ضمن این که قطعنامه های سازمان ملل متحد نیز آن را تأیید می‌کند.

میرضیایف گفت: ما به طور کامل از برنامه ها و اهداف تعمیق بیش از پیش همکاری ها از طریق توسعه تجارت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران که ریاست این سازمان را در سال آینده بر عهده خواهد گرفت، حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به تشویق تجارت متقابل عنوان کرد: سال گذشته شاخص تجارت بین کشورهای ما در سطح ۸۵ میلیارد دلار بوده است. این تنها ۸ درصد از کل تجارت خارجی کشورهای عضو سازمان است. متأسفانه سال ها تلاش برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی نتایج مورد انتظار را به همراه نداشته است، هنوز محدودیت ها و چالش های زیادی در ایجاد تجارت بدون مانع وجود دارد.

وی افزود: ما باید به طور آشکار اذعان کنیم تا نگاهی تازه به وضعیت بیندازیم و آن را برای بهتر شدن تغییر دهیم. در این راستا، تصویب موافقتنامه تسهیل تجارت در سازمان همکاری اقتصادی را درخواست می‌کنم که توسط کارشناسان ما تدوین شده است.

میرضیایف همچنین بر تشدید به هم پیوستگی همکاریهای حمل و نقلی و ارتباطاتی تاکید و اظهار داشت: اکثر کشورهای عضو دسترسی مستقیم به دریا ندارند. همزمان با این ما باید از پتانسیل کریدورهای حمل و نقل بین قاره ای که به بازارهای اصلی در منطقه آسیا-اقیانوسیه، آسیای جنوبی، خاورمیانه و اروپا متصل می شوند و از سرزمین های ما عبور می‌کنند، نهایت استفاده را ببریم. راه اندازی کریدورهای چندوجهی در مسیر «چین - قرقیزستان – ازبکستان» و جاده ترانس-افغان در آینده به نفع همه کشورهای عضو است.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین از سایر اعضا سازمان درخواست کرد که به سندی که روز ۲ نوامبر در شهر «تاشکند» در نشست وزرای حمل‌ونقل درباره توسعه کریدور حمل‌ونقل «ازبکستان - ترکمنستان - ایران – ترکیه»، بهینه‌سازی تعرفه‌ها و هزینه‌های متقابل تصویب شد، بپیوندند.

میرضیایف با اشاره به تحکیم همکاری های متقابل در زمینه گردشگری اظهار داشت: نشست اخیر مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در «سمرقند» با حضور بیش از ۱۴۰ کشور به یک رویداد تاریخی تبدیل شد که توجه همه جهان را به ظرفیت های گردشگری منطقه ما جلب کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی «یونسکو» در فضای این سازمان قرار دارد که سالانه حدود ۸۰ میلیون گردشگر خارجی از کشورهای ما دیدن می‌کنند. با توجه به محبوبیت روزافزون مقاصد فرامرزی، پیشنهاد می‌کنم مسیرهای گردشگری مشترک را معرفی و برنامه‌های گردشگری مشترک را با نام «جاده ابریشم» افزایش دهیم.

رئیس جمهور ازبکستان یادآور شد: من پیشنهاد ایجاد یک کمیته مشورتی جداگانه در زمینه گردشگری زیر نظر دبیرخانه سازمان را متشکل از ادارات گردشگری و کارشناسان برجسته از کشورهای عضو ارائه می‌کنم، ما آمادگی برگزاری اولین نشست آن را در سال آینده در شهر «شهرسبز» که پایتخت گردشگری سازمان ما اعلام شده است، داریم. ما همچنین از کشورهای عضو می‌خواهیم تا از فرصت‌های آکادمی بین‌المللی گردشگری سازمان جهانی گردشگری که در «سمرقند» افتتاح شد، به‌طور مؤثر استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    5 1
    کشوری به نام فلسطین همیشه تاریخ وجود داشته و فلسطین قرن هاست تشکیل شده ، تشکیل کشور مستقل فلسطین عبارت غلط و بی معنی است اخراج غاصبان و ااشغالگران از فلسطین درست است. تشکیل کشوری بنام اسرائیل از اول غلط بوده است‌.
    • رضا ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
      0 0
      احسنت
    • ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      الله اکبر مرگ بر آمریکا و اسرائیل
    • هاشم ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      داداش کشور فلسطین کی وجود داشت که میگی؟
    • هاشم ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      داداش کشور فلسطین کی وجود داشت که میگی؟
    • هاشم ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      داداش کشور فلسطین کی وجود داشت که میگی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس