رئیسی در فرودگاه مهرآباد: اعضای اکو بر ترانزیت کالا از مسیر ایران تأکید کردند

رئیس‌جمهور، گفت: نیمی از اعضای اکو بر ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند؛ این مسیر بهترین مسیر است که هم مسیر ارزانی است و هم بسیار در زمان صرفه جویی می‌شود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور پس از بازگشت از تاجیکستان و ازبکستان در بدو ورود به تهران و در فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیاتی از اهداف این سفر، گفت: سفر به ازبکستان برای شرکت در اجلاس اکو بود، سازمان اقتصادی اکو سازمان مهمی برای ارتباط اعضاست، در این اجلاس که اجلاس سران است، اولا گزارشی داده می‌شود نسبت به آنچه که در گذشته انجام شده و برنامه‌هایی هم مطرح می‌شود نسبت به آنچه که در آینده سازمان اکو در ارتباط با اعضا باید صورت دهد و دبیرخانه دنبال کند.

وی افزود: موضوعات مهمی که در این اجلاس مطرح شد، موضوع ترانزیت بود، مسأله مهم تسهیل تجارت به ویژه تجارت درون منطقه‌ای بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: موضوع دیگر در اجلاس اکو، تسهیل امور گمرکی بود، موضوع بسیار قابل توجه نسبت به محیط زیست و توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری از دیگر مسائل مطرح شده در این اجلاس بود.

رئیسی با بیان اینکه نسبت به مسائل اقتصادی همه کشورهای عضو اکو نقطه نظراتی داشتند، گفت: همکاری اعضا با یکدیگر بیش از گذشته بود و تأکید بر ترانزیت کالا، از مسیر جمهوری اسلامی ایران که نیمی از اعضا در سخنانشان اشاره می‌کردند که این مسیر بهترین مسیر است که هم مسیر ارزانی است و هم بسیار در زمان صرفه جویی می‌شود، مورد تأکید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

توصیه رئیسی به سران کشورهای اسلامی درباره فلسطین

وی اضافه کرد: این ما را متعهد می‌کند که موضوع مسیرهایی که از طریق ایران است، ایران جایگاه بسیار مهمی در منطقه دارد، را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و ایران می‌تواند تنظیم‌گری و محوریت ترانزیتی داشته باشد.

رئیس‌جمهور افزود: موضوع دیگری که سایه انداخته بود بر روی مسائل اقتصادی در اکو، موضوع فلسطین بود، در سخنان برخی از اعضا این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

رئیسی همچنین تأکید کرد: با اینکه قرار بود در اجلاس اکو بیانیه نباشد و سخنان رئیس‌جمهور ازبکستان پایان بخش اجلاس است، اما تأکید ما و حمایت اعضا بر این شد که بیانیه داشته باشیم و حتما نسبت به موضوع فلسین و به ویژه ضرورت قطع بمباران‌ها و جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه و آغاز امدادرسانی مردم عزیز غزه و فلسطین و تأکید بر حقوق حقه مردم فلسطین در بیانیه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حاشیه این اجلاس با رؤسای جمهور شرکت‌کننده در اجلاس دیدار داشتیم، با رؤسای جمهور ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و برخی دیگر از مسئولین عالی دیدارهایی داشتیم؛ نشست کاری ما با آقای اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، اگرچه روابط دوجانبه مورد بحث بود، چون موضوع مهم ما مسئله فلسطین بود، طبیعتا موضوع فلسطین در این نشست هم بر مسائل دیگر سایه انداخت و انتظار هم همین بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مواضع آقای اردوغان در جلسه اکو مواضع خوبی بود، گفت: من تأکید کردم به اینکه این مواضع کفایت نمی‌کند، باید این مواضع به عمل و اجرا تبدیل شود، انتظار ملت‌ها امروز از مسئولین این است که اقدامات‌شان بازدارندگی داشته باشد و برای اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی بازدارندگی باشد، بنده راهکاری که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، چندی پیش در سخنانشان مطرح کردند و آن قطع روابط اقتصادی با این رژیم بود، را مطرح کردم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس