اذعان ضمنی بایدن به فروش بالای نفت ایران در بازارهای جهانی

کاخ سفید روز شنبه (۲۰ آبان) یادداشتی را منتشر کرد که در آن رئیس‌جمهور آمریکا به طور ضمنی به فروش بالای نفت ایران در بازارهای جهانی اذعان کرده است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که طبق گزارش ماهانه اوپک تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با شهریور ۱۴۰۲ به ۳.۰۵۸ میلیون بشکه در روز رسیده، کاخ سفید در یک یادداشت به امضای رئیس‌جمهور آمریکا به طور تلویحی به فروش بالای نفت ایران در بازارهای جهانی اذعان کرده است.

کاخ سفید روز شنبه (۱۱ نوامبر، ۲۰ آبان) یادداشتی را که به امضای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رسیده، منتشر کرد که در آن ادعا کرده بر اساس نتایج «مطالعه دقیق» اطلاعاتی که به او درباره وضعیت اقتصاد جهانی داشته شده، به این نتیجه رسیده که ذخایر و فرآورده‌های نفتی سایر کشورها بجز ایران در بازارها به میزان کافی وجود دارد که امکان کاهش قابل توجه حجم خرید سوخت از تهران از سوی موسسات مالی خارجی را فراهم می‌کند. بایدن در این یادداشت که برای وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری و وزیر انرژی آمریکا ارسال شده، افزوده به نظارت دقیق بر وضعیت ادامه خواهد داد.

انتشار این یادداشت در شرایطی صورت گرفته که جدیدترین آمار تولید نفت ایران به نقل از منابع ثانویه در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با شهریور ۱۴۰۲ به ۳.۰۵۸ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران در ماه آگوست (مرداد ماه ۱۴۰۲) ۳ میلیون و ۴۳ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود و جایگاه سوم تولید نفت اوپک را از آن خود کرده بود.

متن دقیق یادداشت بایدن درباره «عزم ریاست‌جمهوری بر اساس بخش‌هایی از قانون مجوز دفاع ملی سال مالی ۲۰۱۲» به این شرح است: با اختیاری که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به عنوان رئیس‌جمهور به من واگذار کرده، پس از بررسی دقیق گزارش‌های ارائه شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی، از جمله گزارش ارائه شده در اکتبر ۲۰۲۳ و سایر عوامل مرتبط، از جمله شرایط اقتصادی جهان، سطح ظرفیت مازاد، و در دسترس بودن ذخایر استراتژیک، طبق بخش ۱۲۴۵ (d) (۴) (B) و (C) قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲، قانون عمومی ۱۱۲-۸۱ و مطابق با تصمیمات قبلی تعیین می‌کنم عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران، امکان کاهش قابل توجه حجم نفت و فرآورده‌های نفتی که از ایران توسط یا از طریق موسسات مالی خارجی خریداری می‌شود را فراهم می‌کند. به نظارت دقیق وضعیت ادامه خواهم داد.

پیش‌تر، وزارت انرژی آمریکا از بهبود ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در برآورد جدید خود خبر داده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدید خود برآورد قبلی در مورد تولید نفت خام ایران را ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و اعلام کرد تهران در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

اخیراً همچنین مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای تحریم نهادها و موسسات دخیل در تسهیل تجارت نفت ایران به تصویب رساند. این طرح جمعه ۱۲ آبان با ۳۴۲ رأی موافق و ۶۹ رأی مخالف به تصویب قانونگذاران آمریکایی رسید.

با این حال، تحلیلگران تصویب طرح جدید را اقدامی نمادین و بدون آثار عملی مشخص توصیف می‌کنند. «کیمبرلی دوناون» تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک به وبگاه خبری «هیل» گفت طرح مذکور تفاوت چندانی با تحریم‌های موجود فعلی علیه ایران ندارد. او گفت: «تحریم‌هایی که همین حالا علیه تهران و به ویژه علیه بخش انرژی این کشور اعمال شده‌اند بسیار گسترده هستند». وی اضافه کرد: «مطمئن نیستم چطور تصویب این طرح می‌تواند توانایی ایران برای فروش نفت را به صورت معنادار کاهش دهد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    به کوری چشم آمریکایی ها و برجامیون عامل تشدید تحریم ها فروش نفت ایران بیشتر هم خواهد شد.
  • ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    کاش فارس در مورد تخفیف دوازده دلاری در هر بشکه هم چیزی میگفت !
  • حمید ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    روزی 3میلیون بشکه نفت میفروشید این وضعیت دلار بورس اقتصاد ایران بعد داخل میگین ما تحریمم نمیتونیم نفت بفروشیم پول این 3میلیون بشکه کجا میره که اینهمه تورم داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس