کد خبر 1545761
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
سناریو بعدی کیانوش چیست؟

رکوردهای عجیب کیانوش رستمی در شهر رشت و در جریان لیگ برتر و واکنش نصیرشلال به این موضوع موجب شده تا همه منتظر یک سناریوی جذاب دیگر از سوی دارنده نشان طلای المپیک توکیو باشند.

به گزارش مشرق رُمان زندگی قهرمانی کیانوش رستمی پایان باز دارد، هر چند که پیش‌بینی این رفتارها برای مخاطبان قهرمانِ کرمانشاهی دشوار نیست. رستمی تیرماه امسال و بعد از عدم حضور در رکوردگیری تیم ملی، به کادر فنی تاخت و رسما اعلام کرد بدون او سهمیه ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم خواهد سوخت. او با این حربه به دنبال فشار بر کادر فنی و فدراسیون برای اعزام به مسابقات جهانی ریاض بود اما بدشانسی او جایی بود که میرمصطفی جوادی در کمتر از ۶۰ روز بعد از ادعای وی، موفق شد با کسب عنوان قهرمانی جهان عملا سهمیه ایران را در این دسته به نام خود قطعی کند.

دارنده مدال طلای جهان و المپیک، همچنین در مصاحبه دیگر آلوده بودن غذاهای اردوی تیم ملی را به عنوان سناریویی جدید به رسانه‌ها تحویل داد و یکی از دلایل عدم حضور خود در اردو را این مشکل عنوان کرد. این موضوع زمانی رنگ باخت که سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: نمی‌دانم هدف رستمی از طرح این مسائل چیست زیرا کیانوش نه تنها غذای خود بلکه غذای میهمانانش را نیز از فدراسیون می‌گرفت.

دارنده نشان طلای المپیک ریو که از پرواز ریاض و هانگژو جا مانده بود چند صباحی در سکوت بود و بسیاری تصور می‌کردند که او نیز مانند سهراب مرادی از دنیای فولادسرد خداحافظی کرده، غافل از آنکه کیانوش در خلوت خود به دنبال طراحی سناریو دیگری برای بازگشت به تیم ملی و حضور در مسابقات قطر کاپ بود. نام رستمی در لیست اولیه مسافران قطر کاپ جایی نداشت و این باعث خشم قهرمان کرمانشاهی شد؛ او اعلام کرد قصد دارد برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس به قطر برود و این مهم را نیز از طریق نامه به رئیس فدراسیون اعلام کرد. انوشیروانی نیز نامه رستمی را به نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی ارجاع داد.

سناریو رستمی برای رسانه‌ها جذاب بود زیرا تا پیش از این اظهارات بسیاری تصور می‌کردند که او به خاطر غیبت در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض عملا المپیک را از دست داده اما رستمی ادعا کرد که با مسوولان جهانی صحبت کرده و می‌خواهد با مدرک ثابت کند که در زمان برگزاری آن رقابت‌ها مصدوم بوده و از حضور در رقابت‌های جهانی معاف شود.

این ادعای رستمی در حالی است که بر اعلام یکی از فدراسیون‌نشین‌ها هیچ مدرکی از مصدومیت رستمی در زمان برگزاری رقابت‌های جهانی بارگذاری نشده و کار وی برای اثبات مصدومیت راحت نیست.

البته فدراسیون و کادر فنی به داستان رستمی برای اثبات مصدومیت ورود نکرده و اعلام کردند که نامه مصدومیت او را به فدراسیون بین‌المللی اعلام خواهند کرد؛ اما یک شرط اساسی برای رستمی گذاشته شد که در ابتدا به مذاق قهرمان وزنه‌برداری خوش نیامد. با دستور سرمربی تیم ملی رستمی برای حضور در اردو باید در هفته نخست لیگ وزنه می‌زد. رستمی با هیچ تیمی در لیگ برتر قرارداد نداشت و باید به عنوان وزنه‌بردار آزاد به رشت سفر می‌کرد که پذیرفت اما در شهر باران داستان به گونه دیگری رقم خورد.

وی در رشت از تغییر وزن به عنوان دومین سناریوی خود رونمایی کرد، تغییر وزنی که کیانوش خاطره خوبی از آن ندارد و در چند سال گذشته ناکامی‌های زیادی به خاطر این کار تجربه کرده است. وزن اصلی کیانوش ۸۵ کیلوگرم است که نابغه وزنه‌برداری ایران ۲ مدال طلای جهانی و یک طلا و یک نقره المپیک را در این دسته کسب کرد. او در دسته ۹۴ و ۹۶ کیلوگرم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان در تایلند و مسابقات جام فجر در رشت در دسته ۹۶ کیلوگرم اوت کرد تا جایی در بین نفرات برتر برای حضور در المپیک توکیو نداشته باشد. او حتی در قهرمانی آسیا نیز در دسته ۸۵ و ۸۹ کیلوگرم حضور داشته که حاصل تلاش وی ۲ نقره و یک طلا در این ۲ دسته است.

بیشتر بخوانید:

رکورد عجیب کیانوش رستمی در اردوی تیم ملی

رستمی حالا پا را فراتر از دسته ۹۶ کیلوگرم گذاشته و قرار است در دسته ۱۰۲ کیلوگرم به روی تخته برود جایی که ایران ۲ نماینده دارد. سیدرسول معتمدی و رضا دهدار؛ سهمیه دهدار در ۱۰۲ کیلوگرم تقریبا قطعی است. رستمی در حالی این سناریو جذاب را طراحی کرده که کادر فنی از او خواسته تا در رکوردگیری تیم ملی حضور پیدا کند؛ رکوردگیری که کیانوش در آن یکی از عجیب‌ترین وزنه‌های دوران زندگی قهرمانی خود را به ثبت رساند.

او اعلام کرده تابع قوانین فدراسیون و کادر فنی است. در هفته نخست لیگ برتر در رشت در حرکت یکضرب وزنه ۱۰۰ کیلوگرمی و در دوضرب وزنه ۱۲۰ کیلوگرمی را مهار کرد تا نهایت آمادگی خود را به رخ کادر فنی بکشد. آمادگی که موجب حیرت تمام کارشناسان شد. برخی باور دارند که رستمی با مهار این ۲ وزنه و ثبت مجموع ۲۲۰ کیلوگرم در بدترین شرایط آمادگی به سر می‌برد اما این فرضیه نمی‌تواند درست باشد زیرا رستمی چند روز پیش از حضور در شهر رشت فیلمی از مهار وزنه ۱۶۰ کیلوگرمی در حرکت یک‌ضرب در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد.

برخی دیگر مهار وزنه ۱۰۰ کیلوگرمی را دهن کجی به کادر فنی و فدراسیون تلقی کردند، که نشان می‌دهد هر چند با فدراسیون‌نشین‌ها به یک صلح اجباری رسیده اما در باطن اجازه نخواهد داد تا او دستورات کادر فنی و فدراسیون را تمام و کمال اجرا کند. البته این حرکت دارنده نشان طلای المپیک با واکنش یکی از هم‌تیمی‌های سابق همراه شد. نصیرشلال که اکنون سمت سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری را بر عهده دارد در واکنش به وزنه‌های ثبت شده رستمی در رشت گفت: رکوردهای ۱۰۰ و ۱۲۰ کیلوگرم هم تاکنون در هیچ مسابقه رکوردگیری مورد قبول نبوده و هیچ وزنه‌برداری با این رکوردها به مسابقه‌ای اعزام نشده و این موضوع کاملاً مشخص است.

آب پاکی نصیرشلال روی دست کیانوش برای قطر کاپ هر چند ممکن است که پایانی بر رویای المپیک رستمی باشد اما پایان حاشیه‌های این قهرمان ملی نیست و این احتمال وجود دارد که وی برای رسیدن به المپیک سناریوهای دیگری را طراحی کند. او در یک ماه گذشته موضوع مهاجرت را نیز مطرح کرد اما سن بالای این ورزشکار و روحیه کیانوش در وطن دوستی موجب شد تا این راهبرد جذابیت زیادی برای اهالی رسانه و خانواده وزنه‌برداری نداشته باشد.

انتقاد از برخی تصمیمات خودسر او به معنای نادیده گرفتن توانایی این قهرمان کرمانشاهی نیست. تمام کارشناسان و حتی منتقدان رستمی متفق‌القول باور دارند که حس میهن‌دوستی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی رستمی در ایران زبانزد است. وی یکی از نوابغ دنیای پولادسرد است که در سخت‌ترین شرایط به راحتی می‌تواند از رقیبان عبور کند. پاشنه آشیل این پهلوان تصمیمات یکباره است که از وی یک تافته جدا بافته در وزنه‌برداری ساخته است. البته در یک دهه گذشته او با چند رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی اختلاف داشت اما آنان نتوانستند راهکاری را برای مدیریت این استعداد طراحی کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس