ادموند اختر

پیشکسوت استقلال گفت: تعطیلات لیگ برای تیم‌هایی که نتیجه نمی‌گیرند شرایط بهتری را ایجاد می‌کند، چون آنها این فرصت را دارند که دوباره به خودشان بیایند و نقاط ضعفشان را پوشش بدهند.

سرویس ورزش مشرق - ادموند اختر مهاجم اسبق استقلال در گفتگو با مشرق، با تحسین عملکرد مهاجم آرژانتینی استقلال از بهبود روند تیمی آبی پوشان پس از برد مقابل تراکتور، درآمدزایی و مشکلات مالی، شکست پرسپولیس و مسایلی از این دست اظهاراتی را مطرح کرد.

*نظرتان درباره پیروزی استقلال مقابل تراکتور در تهران چیست؟

همه چیز خوب بود غیر از یک موضوع و آن این بود که حیف که دوباره لیگ تعطیل شد.

*اما بازی‌های مقدماتی جام جهانی از هفته‌ها قبل مشخص شده بود؟

بله اما اگر مسابقات ادامه پیدا می‌کرد شرایط قطعاً بهتر می‌شد. چون این استقلال با این روحیه و انگیزه‌ای که در بازیکنانش دیدیم می‌تواند از سد هر تیمی عبور کند. حیف شد که لیگ تعطیل شد.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

*دو هفته تعطیلی برای چنین تیمی زیاد است؟

قطعاً زیاد است. البته این تعطیلات برای تیم‌هایی که نتیجه نمی‌گیرند شرایط بهتری را ایجاد می‌کند. چون آنها این فرصت را دارند که دوباره به خودشان بیایند و نقاط ضعفشان را پوشش بدهند اما برای تیمی مثل استقلال که رو به جلو حرکت می‌کند و توانسته یک برد ۶ امتیازی مقابل یکی از رقبای صدرنشین جدول را به دست بیاورد دو هفته تعطیلی می‌تواند روی شرایط خوب این تیم اثرگذار باشد.

*در چنین وضعیتی چه اتفاقی می‌تواند استقلال را در سطح بالا نگه دارد؟

شاید فقط بازی‌های تدارکاتی. البته قطعاً روحیه و وضعیت کلی تیم در این باره خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد. متاسفانه شنیدم که برخی بازیکنان به خاطر پول نگرفتند و گله‌مند هستند و حتی تهدید به اعتصاب کردند که این اصلاً خوب نیست. نباید چنین اتفاقاتی در استقلال رخ بدهد آن هم چنین استقلالی.

*هدف شما از بیان واژه «چنین استقلالی» چیست؟

حیف است این تیم با این هماهنگی و نفرات خوب که با یکدیگر هماهنگ شده‌اند به خاطر مشکلات مالی چوب لای چرخش گذاشته شود. متاسفانه برای تیم‌های پرطرفدار مثل استقلال اصلاً چنین وضعیتی توجیه ندارد. در همه دنیا باشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا به هر طریقی طرفدارانشان را زیاد کنند چون بیشتر شدن تعداد طرفدار یعنی بیشتر شدن پول در باشگاه. هر چقدر تیم‌ها پرطرفدارتر باشند از محل فروش بلیت، لباس بازیکنان و دیگر مشتقات یک تیم فوتبالی می‌توانند درآمدزایی کنند اما متاسفانه در ایران اصلاً اینگونه نیست و شاید کاملا برعکس است.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

*منظورتان از «برعکس است» چیست؟

شما ببینید تیم‌هایی مثل گل گهر سیرجان یا مس رفسنجان که هیچ هواداری ندارند یا اگر هم دارند در حد هزار تا ۲۰۰۰ نفر در شهر خودشان است به منابع مالی بزرگی وابسته هستند اما استقلال که فقط در یک بازی خانگی‌اش ۵۰ تا ۶۰ هزار هوادار به استادیوم می‌روند و میلیون‌ها طرفدار در سراسر کشور دارد نمی‌تواند از پس خرج و مخارج خودش بر بیاید.

*علت چیست؟

کاملا واضح است. برای این است که این باشگاه‌ها مثلاً خصوصی هستند اما کاملاً با نظر دولت اداره می‌شوند. ضمن اینکه آنها از حق پخش تلویزیونی هم محروم هستند هم استقلال هم پرسپولیس در صورتی که چنین تیم‌هایی با این همه مخاطب در سراسر دنیا شاید کمترین دغدغه‌شان مشکلات مالی باشد و بیشترین دغدغه آنها کسب نتیجه و امتیازات فوتبالی است.

*از این مسائل که بگذریم درباره خط حمله استقلال چه صحبتی دارید؟

حضور بلانکو در ساختار تهاجمی تیم استقلال و مهرداد محمدی که یکی از بازیکنان خوب استقلال طی هفته‌های گذشته بوده مشخص کرد اوضاع و احوال استقلال در خط حمله هفته به هفته بهتر می‌شود. در این بازی بلانکو از ابتدا در ترکیب استقلال حضور داشت و بارها خط دفاعی تیم تراکتور را به زحمت انداخت. شاید یکی از دلایل اینکه تراکتور نتوانست خیلی زیاد روی دروازه استقلال حمله کند این بود که این مهاجم آرژانتینی اجازه جمع شدن تراکتور از عقب به سمت جلو را نمی‌داد.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

*به نظر شما عملکرد او در حد استقلال بود؟

شاید کمی بگذرد از این هم بهتر شود اما او به خوبی در جلو مدافعان و هافبک‌های حریف را به خودش درگیر کرده بود و اتفاقاً از این طریق کمک می‌کرد تا مهرداد در شرایط بهتری به دروازه حریف حمله کند این‌ها اتفاقات کمی نیست.

*فکر می کنید او می‌تواند جای خالی قایدی و محبی را پر کند؟

با توجه به قد و قامتی که این مهاجم دارد و قدرت سرزنی‌اش که ثابت کرد در آن تبحر دارد می‌توانیم امیدوار باشیم که جانشین خوبی برای قایدی و محبی باشد هرچند که زوج بوشهری مهاجمان فصل گذشته استقلال چیز دیگری بود. اما قطعاً با ادامه این روند و انجام مسابقات بیشتر استقلال تا دربی از خط آتش بهتری در مسابقه با پرسپولیس بهره خواهد برد.

غیر از بلانکو نظرتان درباره دیگر بازیکنان استقلال چیست؟

همه بازیکنان استقلال در این دیدار مثل قطعات یک ساعت کنار یکدیگر کار کردند. یک ساعت سوئیسی بدون نقص و بدون ایراد کاملا مشخص بود که برای تک تک دقایق بازی و تمام نقاط زمین برنامه‌ریزی شده بود و کسی نمی‌خواست نسبت به برنامه‌های تاکتیکی پا پس بکشد. از طرفی برنامه‌ریزی دقیق و درست جواد نکونام و تعویض‌هایش هم کمک کرد تا در نیمه دوم استقلال نه تنها گل نخورد بلکه یک گل دیگر هم بزند.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

شکست پرسپولیس مقابل سپاهان چه تاثیری در عملکرد کلی استقلال خواهد داشت؟

این کاملاً به ادامه مسیر و نتایج استقلال بستگی دارد. همانطور که دیگر رقبا نشسته‌اند تا استقلال نتیجه نگیرد و از این تیم جلو بزنند و یا خودشان را به استقلال نزدیک کنند استقلال هم باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرد قطعاً همین سه امتیازی که پرسپولیس مقابل سپاهان از دست داد می‌تواند در ادامه مسیر برای رسیدن به قهرمانی کمک استقلال باشد.

*شکست پرسپولیس چطور می‌تواند به قهرمانی استقلال کمک کند؟

اگر به جدول نهایی فصل گذشته لیگ برتر نگاه کنید می‌بینید که سپاهان با یک امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس نایب قهرمان شد. یک امتیاز در روز آخر مسابقات می‌تواند تعیین کننده سرنوشت زحمات ۹ ماه یک تیم باشد. بنابراین نمی‌توان این مسائل را نادیده گرفت. الان استقلال در بهترین شرایط توانسته تراکتور را در یکی از هفته‌های مهم و حساس نیم فصل اول شکست بدهد. من مطمئنم برد استقلال مقابل تراکتور روی بازی پرسپولیس تاثیر گذاشت.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

تاثیر برد استقلال روی شکست پرسپولیس چه بود؟

طبیعتاً پیروزی استقلال مقابل تراکتور فشار روحی روانی روی تیم پرسپولیس را بیشتر کرد. همین که آنها می‌دانستند اگر شکست بخورند یا امتیاز از دست بدهند فاصله‌شان با استقلال بیشتر از قبل خواهد شد روی آن تیم تاثیر منفی داشت. من مطمئنم بازیکنان پرسپولیس به ویژه در نیمه اول مقابل سپاهان تحت فشار نتیجه رقم خورده در بازی استقلال و تراکتور بودند.

چطور اینقدر مطمئن صحبت می‌کنید؟

برای اینکه در نیمه دوم به ویژه وقتی این تیم گل خورد دیدیم که تا چه اندازه با انگیزه و خطرناک ظاهر شدند. اگر خط دفاعی مستحکم سپاهان و دروازه‌بان خوب این تیم یعنی نیازمند نبود احتمال اینکه پرسپولیس بتواند نتیجه را دوباره تغییر بدهد خیلی زیاد بود. اما دیدیم که چطور انگیزه بازیکنان پرسپولیس در نیمه اول به اندازه نیمه دوم نبود، چون آنها تحت تاثیر نتایج رقم خورده در بازی استقلال مقابل تراکتور بودند.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی
جدول رده بندی لیگ برتر در پایان دیدارهای هفته دهم

*وضعیت استقلال در جدول را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه استقلال در بالای جدول خوب امتیاز می‌گیرد این امتیازات در دور برگشت خیلی به درد می‌خورد به یاد داریم فصل گذشته استقلال در هفته‌های پایانی چوب بازی‌هایی را خورد که در دور رفت به سادگی از آنها امتیاز نگرفت که البته با توجه به عدم شناخت ساپینتو از فوتبال ایران و بازیکنان استقلال اگر غیر از این می‌شد باید تعجب می‌کردیم.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

*تفاوت فاحش نکونام و ساپینتو در چیست؟

قطعاً مهم‌ترین آنها در شناخت این دو نفر از فوتبال ایران خلاصه می‌شود. نکونام از تک تک بازیکنان استقلال شناخت دارد او حتی آرش رضاوند را یک نیم فصل از استقلال قرض گرفت و از رضاوندی که در استقلال روزهای بدی را سپری می‌کرد یک فوتبالیست خوب ساخت مثل همان رضاوندی که در سایپا سراغ داشتیم چنین مربی قطعاً از ساپینتو سریعتر با تیم استقلال هماهنگ می‌شود. عمده دلیل موفقیت نکونام همین است ضمن اینکه نکونام نیم نگاهی هم به بحث دفاع دارد. ۶ کلین شیت توسط حسینی در ۹ بازی اتفاقی است که بی‌دلیل رخ نداده.

*یعنی حسینی با کمک ساختار دفاعی توانسته کلین شیت کند؟

قطعاً همینطور است دروازه‌بان هم یکی از ارکان دفاعی تیم است وقتی همه مدافعان و هافبک‌های دفاعی درست کار کنند تیم کمتر گل می‌خورد و یا اصلاً گل نمی‌خورد. الان می‌بینیم که مدافعان استقلال در شرایط خوبی به سر می‌برند و کمک کرده‌اند که حسینی هم در شرایط خیلی خوبی کمک استقلال باشد. این فرق بزرگ نکونام و ساپینتو است. ساپینتو خیلی روی بحث دفاع تمرکز نداشت و بیشتر در فاز تهاجمی تیمش را رو به جلو به میدان می‌فرستاد.

فرصت طلایی پرسپولیس به استقلال/ این هم از جانشین قایدی و محبی

*با چنین طرز تفکری آیا می‌توان به قهرمانی استقلال امیدوار بود؟

نکونام در تیم‌های قبلی اش توانسته موفقیت‌هایی را با تیم‌های کمتر مطرح به دست بیاورد در حالی که ستاره‌های این چنینی را هم در اختیار نداشت. مجموع تجربیات نکونام در امر مربیگری و ستاره‌هایی که در استقلال در اختیار دارد می‌تواند تا حد زیادی قهرمانی استقلال را تضمین کند به شرطی که در ادامه مسابقات اتفاقی تلخی رخ ندهد و مثلاً بازیکنی مصدوم نشود یا مشکلات مالی باز هم دردسر تازه‌ای ایجاد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    8 14
    رک و راست برنامه ریزی کرده اند که امسال جلوی قهرمانی پرسپولیس را بگیرند. پرسپولیس این فصل شیری است که وزارت و فدراسیون و سارمان لیگ و کمیته انضباطی و هیآت داوران با کمک هم زنجیرش کرده اند. گرچه شیر هم شیر بود گرچه به زنجیر بود.
    • ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      5 0
      تو بازیها را ندیدی متعصبانه چرت می گویی همین جا هم که پرسپولیس رسیده با لطف داور و فدر بوده شیر بود بود بوده
    • امیر ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      4 0
      استقلال قهرماته این فصل شک نکنید
    • حقیقت گو ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      2 0
      اتفاقاً از گل‌های افسایدی که به ذوب آهن و ...زد و گلی که نیم متر تو دروازه رفت و داور قبول نکرد معلومه خخخخ هیچی بدتر از این نیست که تعصب جلوی منطق آدم رو بگیره!!!
  • بهروز ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 6
    کیسه تا به اینجا 4بازی با الطاف داوری برده مطمئن باش اگه داورا دست بکشمیره سرجای اصلیش با چیز داوران فعلا دامادین کیسه کش
  • ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 4
    - اصلاح قرارداد بازیکن های استقلال به صورت هفتگی داره انجام میشه ، کل قوانین لیگ رو به سخره گرفتن بعد از بی عدالتی هم ناله میکنن ، یه هفته قراداد بازیکناتون رو دست نزنید ببینیم چی به چیه
  • ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 4
    - استقلال فراقانونی هست.. و گرنه حد اقل 10 امتیاز باید کسر شود..
  • ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 3
    - ای کیسه چاه نکن بهر کسی، اول خودت بعداً کسی. ما به ۴ امتیاز هم‌راضی هستیم. ۱ امتیاز هم هدیه ما به کیسه.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 3
    یکی ازخبرگزاریها این قراردادکیکی هست نه اصلی قراردادبلانکو بالای یک میلیون دلار هست اما اونی که این جماعت لابی‌گر قیدکردند350هزاردلاربرای2سال هست یعنی یامگا سالی600هزارو این بازیکن سالی175هزاردلار
  • ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 5
    - استقلال ۹ تخلف در ۵ نوع داره و بهش فرصت اصلاح دادن که نتونست اصلاح کنه و قرار شده بین یک تا ۵ امتیاز ازش کم بشه . پرسپولیس یک تخلف داشت و فرصت ندادن و یک امتیاز کم کردن سپاهان ۴ تخلف از یک نوع داشت و ف صت ندادن و ۴ امتیاز کم کردن . حکومتی بودن اینجوری عزیزان که ۹ تخلف داری و بهت فرصت میدن و یک یا ۲ امتیاز کم میکنن
  • وحید ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 2
    یحیی گل محمدی باید برود. با تضعیف پرسپولیس فوتبال ایران نابود خواهد شد.
  • ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    لنگی های عزیز اگر مرد میدان هستید بدون حمایت فدراسیون سلطانی فر و روحانی و... قهرمان شوید. یحیی جونتون هم که چند میلیارد ناقابل گرفته و هر روز یک ناز و ادای جدید درمیاره. هنوز لیگ به نیمه نرسیده بهانه تراشی هاتون شروع شده. نه تیمتون تیم هست و نه مربیتون مربی. شما صدبار هم با حمایت دولت قهرمان بشید باز هم شخصیت قهرمانی ندارید. لنگی تا ابد لنگی هست... یا علی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس