افشاگر استرالیایی جنایات جنگی افغانستان محاکمه می‌شود

با وجود تایید ارتکاب جنایات نیروهای استرالیایی در افغانستان، دولت این کشور اعلام کرده یک وکیل نظامی پیشین را به‌دلیل آنکه اسناد محرمانه این جنایات را افشا کرده، محاکمه خواهد کرد.

به گزارش مشرق، دولت استرالیا قرار است «دیوید مک براید»، یک وکیل نظامی پیشین را به‌دلیل افشای اسناد محرمانه در مورد ارتکاب جنایات توسط نیروهای این کشور را محاکمه کند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، دیوید مک براید، قرار است امروز (دوشنبه، ۲۲ آبان)، به‌دلیل نقض قانون دفاع و افشای غیرمجاز اطلاعات در دادگاه عالی «کانبرا» حاضر شود.

مک براید متهم به افشای اطلاعات محرمانه دفاعی به سه خبرنگار ارشد در «ای‌بی‌سی» و روزنامه‌های «فیرفکس مدیا» است.

در صورت اثبات اتهام‌ها به مک براید، احتمالاً او با حبس ابد روبه‌رو شود.

این افشاگری‌ها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ از سوی این وکیل و دو رسانه که نشان‌دهنده ارتکاب جنایات جنگی نیروهای استرلیایی در افغانستان است، منجر به هجوم پلیس به دفاتر «ای‌بی‌سی‌نیوز» در شهر سدنی این کشور شد.

مک براید به پنج اتهام از جمله افشای غیرمجاز اطلاعات، دزدی اموال مشترک‌المنافع و نقض قانون دفاع اعتراف کرده است.

در سال ۲۰۲۰، تحقیقات نظامی استرالیا نیز تایید کرد که نیروهای این کشور بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ دست‌کم ۳۹ غیرنظامی از جمله کودکان و زندانیان را در افغانستان تیرباران کرده‌اند.

دولت استرالیا تلاش کرده بود تا افشاگران را از ابراز نظر در مورد ارتکاب جنایات صورت گرفته از سوی نظامیان این کشور در افغانستان، باز دارد.

استرالیا از جمله اعضای ناتو است که نظامیان آن در کنار سایر اعضای این پیمان در سال ۲۰۰۱ به‌هدف مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده‌اند.

این در حالی است شماری از نیروهای ویژه انگلیسی هم به قتل عمد ده‌ها غیرنظامیان در جریان ماموریت‌شان در افغانستان متهم هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس