کد خبر 1545983
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود یادداشتی مفصل با عنوان «۳۸ روز بعد؛ اسرائیل با زمین و زمان می جنگد!» منتشر کرد:

به تسامح گفته می شود اسرائیل با وجود ۳۸ روز جنگ و ارتکاب جنایت جنگی تمام عیار، در همان نقطه آغازین شروع حمله به غزه ایستاده و کاری از پیش نبرده است.


اما تعبیر دقیق تر، همان است که حتی رسانه های آمریکایی، با اشاره به شکست ترکیبی رژیم صهیونیستی نوشتند: "اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر، دیگر آن اسرائیل قبل از جنگ نخواهد شد".
نیویورک تایمز چند روز قبل نوشت:


"سابقه نداشته که برای دفاع از اسرائیلُ آمریکا مجبور به مداخله مستقیم شود. اسرائیل، در معرض خطری بزرگتر از هر زمان دیگر است؛
تهدید مجموعه ای از دشمنان که تسلیحات مدرن و جهان بینی خدا سالارانه دارند و دیگر نمی توان آنها را گروه کوچک شبه نظامی دانست؛ هر کدام دارای ارتش مستقل، مدرن و مجهز، با قابلیت های سایبری، پهپادی، موشک های دور برد، و پشتیبانی فنی هستند.


آنها مدتهاست برنامه ریزی کرده اند و از همه طرف تهدید می کنند. هدف، نابودی اعتماد اسرائیلی هاست. سرویس های اطلاعاتی اسرائیل غافلگیر شده اند. با این وضعیت، اسرائیلی ها ناچارند تدریجا از آنجا بروند.


جنگ علیه حماس، مستلزم نبرد شهری خانه به خانه است. نابودی حماس بسیار سخت است و زیرساخت‌های نظامی آن، در تونل‌های چندین کیلومتری قرار گرفته‌اند.


نگرانی عمیق و شاید مهم‌ترین آن، این است که اسرائیل، بدترین رهبر تاریخ خود را دارد که هیچ اراده یا توانی برای ابتکارات ندارد. بدتر از همه، حمایت بی‌چون و چرای نتانیاهو از پایگاه راست افراطی و سرزنش سرویس‌های امنیتی است. بایدن برای حمایت از اسرائیل، به حفظ همبستگی ارکان حکومت و مردم اسرائیل نیاز دارد، اما متاسفانه در این مسیر قرار نداریم".


اسرائیل بعد از قریب ۳۰ روز بمباران و نسل کشی، هیج دستاورد واقعی نداشته است. نه حماس نابود شده، نه غزه به تسخیر در آمده، نه حتی یکی از چند صد اسیر اسرائیل آزاد شده، و نه توانسته اسیری در میدان بگیرد، و نه به تونل ها دسترسی پیدا کرده است.


در مقابل، بالغ بر ۲۰۰ عراده تانک و خودروی زرهی مدرن تلفات دادهُ و دست کم اذعان می کند ۴۵ افسر و سرباز نظامی اش کشته شده اندِ که البته این رقم را باید ضرب در چهار و بیشتر کرد. راکت ها و موشک های حماس نیزُ همچنان شلیک می شود.


مسئله این نیست که اسرائیل هر طور خواست، بتواند پرونده جنگ را بندد. این جنگ، متفاوت از همه جنگ های قبلی است؛ به دو دلیل. نخست این که حماس، چون از برنامه اسرائیل برای شبیخون خبر داشت، پیشدستی کرد و ضربه جبران ناپذیر را زد.


دوم؛ رویه متعارف دو دهه قبل این بود که وقتی اسرائیل یا آمریکا با یکی از اجزای مقاومت درگیر می شدند، جز ایران، دیگر اجزا یا پای کار نمی آمدند، یا اصلا ظرفیت قابل توجهی برای ورود به میدان نداشتند.


این بار اما معادله، تغییر کرده است. گزاره "نباید به اسرائیل حمله کرد و فقط در صورت حمله باید پاسخ داد"، کنار گذاشته شده است. گروه های مقاومت، اکنون در موقعیت ایراد ضربات ترکیبی هستند که حجم و دردناکی آن دائما رو به تصاعد است.


همین یک هفته اخیر، کمیت و کیفیت ضرباتی که از جبهه های شمالی و جنوبی به اسرائیل (و آمریکا) وارد شده، در طول پنج هفته قبل کم نظیر بوده است.

برخی رسانه‌های صهیونیستی امروز نوشتند : دیروز آشکار شد که حزب‌الله، طرفی است که تصمیم می‌گیرد چه کسی در شمال بمیرد و چه کسی به زندگی خود ادامه دهد".


گزارشگر شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز گفته بود: "آماری قابل توجه! از صبح، آژیر خطر در مناطق مجاور نوار غزه، ۸ بار به صدا درآمده، اما در جبهه شمال ۱۰ بار!".

به گزارش یدیعوت آحرونوت، فقط دیروز: "۲۹ اسرائیلی در نتیجه حملات حزب الله به مرز شمالی زخمی شدند". برخی رسانه های عبری گفتند: "حزب‌الله قوی ترین حمله خود را از زمان شروع جنگ انجام داد و تخمین زده می شود ۱۰ نظامی اسرائیل کشته شده اند"

شبکۀ ۱۲ اسرائیل دیروز خبر داد: "۸ سرباز و ۲ افسر ارتش اسرائیل، در حمله حزب الله کشته، و شمار دیگری زخمی شدند". عملیات شدت یافته دیروز، پاسخ حزب الله به شهادت ۷ نفر از نیروهایش در حمله پریروز به سوریه بود.

محمد رعد، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب‌الله امروز تأکید کرد: «اسرائیل می‌داند که حزب الله، هنوز از برگ‌های برنده خود استفاده نکرده و آنچه در اختیار دارد، قطعا صهیونیست ها را از عمل باز خواهد داشت.»


امروز المیادین و العالم گزارش دادند که پایگاه آمریکا در منطقه نفتی کونیکو در شرق سوریه، با موشک های پیشرفته گراد مقاومت عراق هدف قرار گرفت و ۴ تفنگداران آمریکایی کشته شدند. همچنین پایگاه الشدادی در حسکه سوریه) هدف حمله یگان پهپادی قرار گرفت.


این حملات، پاسخی به تجاوزات آمریکا به شهرهای المیادین و البوکمال در شرق دیرالزور بود. وزیر دفاع آمریکا گفته بود: به مواضع سپاه پاسداران و گروه‌های همپیمان ایران حمله کردیم.


باید به این حجم از عملیات فزاینده گروه های مقاومت، حملات آزار دهنده، تحقیر آمیز و معادله به هم زن "انصارالله یمن" به بندر راهبردی ایلات را اضافه کرد.


در چنین شرایطی، "واللا" و ‌"آکسیوس" به نقل از منابع اسرائیلی خبر دادند: "وزیر خارجه آمریکا در تماس با وزیر دفاع اسرائیل، نگرانی خود درباره اقدامات تحریک آمیز اسرائیل و تنش در مرز با لبنان را ابراز داشت. او خواستار توضیحاتی درباره حملات هوایی به لبنان شد و از گالانت خواست، از اقداماتی که منجر به جنگ فراگیر با حزب‌الله می‌شود، اجتناب کنند. ‌️گالانت پاسخ داده که سیاست ما، باز نکردن جبهه دوم در لبنان است.


مجموعه تحولات، در جبهه داخلی اسرائیل، جبهه ترکیبی منطقه، و افکار عمومی جهان، نشان می دهد اسرائیل در حال تحمل ضربه ای به مراتب ویرانگر تر از ضربه دردناک ۷ اکتبر است و گذر زمان، بر شدت آشفتگی راهبردی در این رژیم خواهد افزود.


اسرائیلُ روز اول با حماس دست به گریبان شدِ اما حالا چنان دچار بحران راهبرد و راهبری شده که مجبور است با زمین و زمان، و دوست و دشمن بجنگد. به یاد بیاوریم تحلیل ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق اسرائیل را که به فارین پالیسی گفت:

«در عرض یکی دو هفته، احتمالاً حمایت افکار عمومی را در بسیاری از نقاط جهان آزاد از دست می دهیم و ظرف دو سه هفته، حمایت بسیاری از دولت ها را. آمریکا احتمالا همچنان با ما بماند، اما پشت ما ماندن برای آنها پیچیده و پیچیده‌تر خواهد شد.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 9
    جفنگیات محض
    • ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      0 0
      20:00 تو پاشو برو به همجنس بازیت برس، سربازای آمریکایی پشت در منتظرتن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس