به گزارش مشرق، روابط عمومی وزارت ارتباطات در ویراستی از «برخورد با یک سکوی داخلی بهعلت گرانفروشی» خبر داد.
محمداحسان خرامید، رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت ارتباطات در یک ویراست نوشت دولت در عین حمایت از سکوهای داخلی با هر گونه تخلف احتمالی آنان هم برخورد میکند. در پی گزارش «تخلف سنگین گرانفروشی» یکی از سکوهای داخلی، موضوع بررسی و تخلف محرز شد و رییس محترم جمهور پس از استحضار، «دستور استیفای فوری حقوق مردم و جبران خسارت را دادند».
وی بدون اشاره به مشخصات این سکو و تخلف آن، نوشت «جزییات به زودی اطلاع رسانی میشود».
اما طبق شنیده ها، سکوی داخلی که خرامید به آن اشاره کرده، یکی از پیامرسانهای داخلی است که تخلف آن در «عدم رعایت قانون نحوه محاسبه تعرفه ترافیک داخلی» و به تبع آن «گرانفروشی»محرز شده است. تخلفی که به حوزه «وس» مربوط میشود.
گفتنی است «خدمات ارزش افزوده» (Value Added Services) که به اختصار «وس» (VAS) نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. ازجمله خدمات ارزش افزوده تلفن همراه میتوان به تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاعرسانی این قبیل سرویسها اشاره کرد.
در حالیکه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما پیش از این، ارائه این خدمات برای برخی از شرکتهای ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، باعث بالا رفتن قبضهای گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران میشد. در نهایت در همان زمان با ورود وزارت ارتباطات به موضوع، با شرکتهای متخلف برخورد شد و این شرکتها موظف شدند وجوه دریافتشده را به مشترکان برگردانند.