کد خبر 1546676
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه یادداشتی را با عنوان تأثیر جنگ غزه بر آرای دولت بایدن که برگرفته از نظرسنجی «یوگاو» و «اکونومیست» است منتشر کرد:

جدیدترین نظرسنجی «یوگاو» و «اکونومیست» که با جامعه آماری ۱۲۳۹۶ نفر طی روزهای ۸ و ۹ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شده، نشان می‌دهد که عملکرد دولت بایدن می‌تواند بر آرای وی در میان مسلمانان و دمکرات‌های منتقد اسرائیل در انتخابات آتی تأثیر منفی داشته باشد. نتایج این نظرسنجی ۲۳ آبان ۱۴۰۲ منتشر شد.

درباره اینکه در جنگ غزه به کدام طرف منازعه بیشتر گرایش دارید؟

  • ۳۷ درصد اسرائیل، (۲۷ درصد دمکرات‌ها و ۵۸ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۱۵ درصد فلسطین، (۲۰ درصد دمکرات‌ها و ۹ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۲۷ درصد هر دو، (۳۵ درصد دمکرات‌ها و ۱۸ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۲۱ درصد بی‌نظر، (۱۸ درصد دمکرات‌ها و ۱۵ درصد جمهوری‌خواهان)

درباره عملکرد بایدن در جنگ غزه

  • ۱۵ درصد بسیار موافق، (۲۹ درصد دمکرات‌ها و ۹ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۲۵ درصد تاحدی موافق، (۳۳ درصد دمکرات‌ها و ۲۲ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۱۴ درصد تاحدی مخالف، (۱۲ درصد دمکرات‌ها و ۱۸ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۲۵ درصد بسیار مخالف، (۹ درصد دمکرات‌ها و ۳۸ درصد جمهوری‌خواهان)
  • ۲۱ درصد بی‌نظر، (۱۷ درصد دمکرات‌ها و ۱۳ درصد جمهوری‌خواهان)

درباره عملکرد بایدن، نکته مهم تفکیک کسانی است که گرایش به فلسطین یا اسرائیل داشته‌اند. ۶۰ درصد کسانی که گفته‌اند بیشتر به فلسطین سمپاتی دارند، با عملکرد بایدن در این جنگ «بسیار یا تاحدی» مخالف هستند و تنها ۳۱ درصد «بسیار یا تاحدی موافق» بوده‌اند. در مقابل، ۴۷ درصد کسانی که طرفدار اسرائیل هستند، «بسیار یا تاحدی» موافق عملکرد بایدن و ۴۴ درصد آنان «بسیار یا تاحدی» مخالف کارنامه وی در این نبرد هستند.

در میان ۲۱ درصد دمکرات‌ها که مخالف عملکرد بایدن در این جنگ هستند، ۵۱ درصد طرفدار فلسطین و ۱۰ درصد طرفدار اسرائیل هستند. در مقابل، از میان ۵۶ درصد جمهوری‌خواهان که مخالف کارنامه بایدن در این نبرد هستند، ۶۳ درصد طرفدار اسرائیل و ۸ درصد طرفداران فلسطین هستند. امری که نشان می‌دهد هر دو طرف از بایدن انتظار دارند که حمایت بیشتری از طرف مورد انتظارش داشته باشد و بدین ترتیب، منتقد بایدن شده‌اند.

در میان جوانان، گرایش به فلسطین و اسرائیل، تقریباً مساوی است. ۲۴ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۰ ساله، طرفدار فلسطین و ۲۶ درصد آنان طرفدار اسرائیل هستند که نشان می‌دهد طی دهه‌های آتی، احتمالاً جمعیت طرفدار فلسطین در آمریکا افزایش خواهد داشت. گفتنی است که در میان طرفداران جوان حزب دمکرات، حامیان فلسطین بیشتر هستند. ۳۱ درصد دمکرات‌های ۱۸ تا ۳۰ ساله حامی فلسطین و ۲۸ درصد آنان طرفدار اسرائیل هستند. در حالی که ۱۸ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۰ ساله طرفدار فلسطین و ۴۳ درصدشان طرفدار اسرائیل هستند.

درباره عملکرد بایدن در بین جوانان ۱۸ تا ۳۰ ساله، ۴۵ درصد «بسیار یا تاحدی» موافق و ۳۰ درصد «بسیار یا تاحدی» مخالف عملکرد بایدن در این نبرد هستند. گفتنی است که ۵۷ درصد جوانانی که طرفدار فلسطین هستند، مخالف عملکرد بایدن و فقط ۳۳ درصدشان حامی عملکرد دولت وی در این جنگ هستند.

نتایج نظرسنجی مشخص می‌کند که گروه‌ها و سیاستمداران طرفدار فلسطین در ایالات متحده از بایدن به دلیل حمایت بیش از حد از کشتار غیرنظامیان در نوار غزه انتقاد دارند. گرچه سیاست خارجی اولویت جامعه آمریکا در کمپین‌های انتخاباتی نیست ولی ریزش آرای بایدن در میان بخشی از مسلمانان و مهاجران به دلیل حمایتش از اسرائیل که ممکن است به کاهش مشارکت این قشر در انتخابات بینجامد، بر کاهش آرای وی تأثیری هر چند اندک خواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 2
    مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس