کد خبر 154715
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱

ده سال است كه از نام‌گذاري روزي به نام «شعر و ادب فارسي» در تقويم رسمي كشور مي‌گذرد؛ اما هنوز خيلي‌ها از وجود چنين روزي بي‌خبرند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، سال 81، علي‌اصغر شعردوست - يكي از نمايندگان مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي ـ در گفت‌وگويي كه با يكي از رسانه‌‏ها داشت و در يادداشتي كه در چند روزنامه‏‌ي صبح منتشر شد، روز درگذشت محمدحسين بهجت تبريزي (شهريار) را در 27 شهريور به‌عنوان روز ملي شعر و ادب در تقويم رسمي كشور معرفي كرد. اين انتخاب و نوع انجام آن با واكنش رسانه‌ها و مخالفت جامعه‌ي ادبي كشور مواجه شد؛ اما گويا اين تصميمي بود كه گرفته شده بود.

در پي اعلام اين نام‌گذاري، رسانه‌ها اين موضوع را به بحث گذاشتند و نظرهاي مختلفي براي نام‌گذاري روزي به اين نام مطرح شد؛ از پيشنهادهايي همچون فردوسي و حافظ و سعدي و ديگر شاعران كلاسيك گرفته تا شاعران معاصري همچون نيما يوشيج و ديگران.

البته پس از گذشت چند سال، در سال 89، دبير شوراي فرهنگ عمومي از طرح پيشنهادهايي براي تغيير «روز شعر و ادب فارسي» به نام يكي از شاعران بزرگ كلاسيك خبر داد.

منصور واعظي در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر اين‌كه نام‌گذاري روز درگذشت شهريار (27 شهريورماه) به عنوان «روز شعر و ادب فارسي» در اين سال‌ها با انتقادهايي همراه بوده و آيا شوراي فرهنگ عمومي براي تغيير اين روز به نام شاعر ديگري تصميم ندارد، گفت كه به هر حال، شهريار از برجسته‌ترين شاعران معاصر كشور است كه در ترويج خط و زبان فارسي و همچنين ترويج فرهنگ ايراني بسيار نقش‌آفرين بوده است؛ از اين‌رو اين تصميم گرفته شد و در 27 شهريورماه، دو مناسبت است؛ يكي مناسبت بزرگداشت شهريار و ديگري مناسبت بزرگداشت شعر و ادب فارسي. البته پيشنهادهاي متعددي از سوي افراد مختلف به شوراي فرهنگ عمومي رسيده است كه روز شعر و ادب فارسي به نام رودكي، فردوسي، حافظ يا سعدي، نام‌گذاري شود؛ اما هنوز درباره‌ اين مسأله در شوراي فرهنگ عمومي بحثي صورت نگرفته و اين موضوع هنوز در دستور كار شورا قرار نگرفته است.

همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سال گذشته در اين‌باره گفت: اگر اختلاف نظري درباره‌ي تاريخ «روز شعر و ادب فارسي» وجود دارد، فعلا در تقويم ما، 27 شهريور به اين عنوان نام‌گذاري شده است و كساني كه پيشنهادهايي براي تغيير تاريخ اين روز دارند، پيشنهادهاي خود را از روند قانوني پي‌گيري كنند.

سيدمحمد حسيني درباره‌ي انتقاد‌هاي وارد به نام‌گذاري 27 شهريورماه، روز بزرگداشت شهريار، به نام «روز شعر و ادب فارسي»، گفت: در مورد روز شعر و ادب از اول برخي منتقد بودند. البته اين روز به دوره‌ي ما مربوط نيست و از قبل بوده است. ما هم اجراي برنامه‌ها را در اين روز ادامه داديم.

او در ادامه عنوان كرد: پاسداشت شاعري مثل شهريار كه شاعر انقلاب بوده، قابل احترام است؛ علي‌رغم اين‌كه بسياري به او هجمه كرده‌اند. او راهش را از توده‌يي‌ها و وابستگان به غرب جدا كرده، در دوران دفاع مقدس از دستاوردهاي انقلاب حمايت كرده و لازم است به او بپردازيم. ما در مورد فردوسي و شاعران ديگر هم برنامه داريم و اين‌طور نيست كه به شاعران ديگر بي‌توجهي شود.

به نظر مي‌رسد تغيير روز شعر و ادب فارسي در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار نگرفته و حالا كه روزي با اين عنوان در تقويم نقش بسته، لازم است در حد نامش مورد توجه شايسته قرار گيرد و برنامه‌هايي براي پاسداشت اين روز و شعر و ادب فارسي اجرا شود.

امسال تنها برنامه‌اي كه قرار است در اين زمينه برگزار شود، ساعت 20 امروز (يكشنبه، 26 شهريورماه) است كه مراسمي براي روز شعر و ادب با حضور رييس‌جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تجليل از هفت شاعر پيشكسوت برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    2 1
    تنها شاعری که لیاقت دارد شهریار است نه فردوسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس