محکومیت دو مرد در آمریکا به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران

روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی تحلیلی تاکید کرد: آمریکا مراقب است به سمت جنگ با ایران سُر نخورد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: لیبراسیون دربارۀ حملات مداوم موشکی و پهپادی گروه‌های مقاومت منطقه به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق نوشت: این حملات، عملیات تلافی‌جویانۀ تهران در پاسخ به حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ جاری غزه است. به‌رغم احتیاط‌های مداوم واشنگتن، حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، خطر برافروخته شدن آتش جنگ در کل منطقه به ویژه در شرایط حاضر را در بر دارد.

از هفتم اکتبر گذشته و حملۀ غافلگیرانۀ حماس به اسرائیل، دست کم ۵۶ حملۀ پهپادی و موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام گرفته که در نتیجۀ آنها حدود ٦٠ سرباز آمریکایی زخمی شده‌اند. عاملان این حملات همگی در گروه جدیدالتاسیسی به نام سازمان «مقاومت اسلامی در عراق» ساماندهی شده‌اند. گروه‌هایی از این دست که از تهران فرمان می‌برند تاکنون مسئولیت ٧٣ حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را برعهده گرفته‌اند. در پس گروه «مقاومت اسلامی در عراق» گروه‌های وابسته به حکومت اسلامی ایران نهفته‌اند که همگی از دستورات راهبردی تهران تبعیت می‌کنند و همگی نابودی نفوذ غرب در خاورمیانه را در دستور کار دارند. حملات این گروه‌ها از ایران هماهنگ می‌شود، هر چند این گروه‌ها استقلال عمل خود را حفظ می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند علناً مسئولیت این حملات خصمانه را برعهده بگیرد، به همین خاطر، گروه های نامرئی نظیر سازمان «مقاومت اسلامی در عراق» تشکیل می‌شود تا مسئولیت حملات صورت گرفته را برعهده بگیرند. هدف همگی این گروه‌ها کشتن سربازان آمریکایی است تا فشار افکار عمومی برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه را در پی داشته باشد. خود وزارت دفاع آمریکا نیز در واکنش‌اش خویشتنداری از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر تاکنون به ٥٦ حملۀ پهپادی و موشکی رسماً سه بار پاسخ داده است.

برای آمریکا، پاسخگویی به حملات ایران به یک معادله بسیار پیچیده تبدیل شده است: زیرا نه می‌تواند مواضع خود را در منطقه رها کند، آن‌هم در زمانی که متحدش، اسرائیل، درگیر جنگ است و با خطر رویارویی نظامی در چند جبهه روبه‌رو است؛ و نه با قدرت آتش سنگین پاسخ ایران را بدهد، زیرا، این امر آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور می‌کند و خروج اضطراری آمریکا از منطقه را در پی خواهد داشت. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، آرتور کنه، آمریکا نمی‌تواند با یک کابل جدید در عراق و سوریه مواجه شود. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن کسی اعلام جنگ نمی‌کند، بلکه تدریجاً به سمت جنگ سُر می‌خورد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشت: جنگ در خاورمیانه و انتخابات آمریکا، دست بایدن را در قبال پیشرفت برنامۀ اتمی ایران بسته‌اند.

رویترز می‌نویسد: آمریکا و متحدانش از این پس از دامنۀ عمل بسیار محدودی برای متوقف کردن برنامۀ اتمی ایران برخوردارند. به استناد به یک گزارش محرمانۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران از این پس از حجم کافی اورانیوم غنی شده (با غلظت شصت درصد) برخوردار است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفته است که نوعی بی‌تحرّکی و انفعال به ویژه در دولت آمریکا در قبال برنامۀ اتمی ایران وجود دارد، زیرا رهبران آمریکا نمی‌خواهند در وضعیت کنونی منطقه، نفت روی آتش بریزند.

به نوشتۀ رویترز، مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا برای دستیابی به تفاهم برای کاستن از دامنۀ فعالیت‌های هسته‌ای ایران مستلزم عقب‌نشینی‌هایی از سوی واشنگتن نظیر تعدیل تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت تهران است. چنین سازشی از سوی آمریکا غیرممکن است به ویژه پس از حملۀ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و واکنش نظامی اسرائیل علیه حماس در نوار غزه.

به موازات جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، شبه نظامیان همسو با حکومت ایران دهها حملۀ موشکی و پهپادی به مواضع ارتش آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند. از این گذشته، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است نوامبر سال آینده برگزار شود دست جو بایدن، را بسته است به ویژه این که حریف اصلی او در انتخابات آتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه است، که قادر است از کوچک‌ترین تفاهم میان بایدن و حکومت ایران به عنوان نقطه ضعف حریف انتخاباتی خود استفاده کند.

آمریکا و سه متحد اروپایی آن - فرانسه، بریتانیا و آلمان - خواهند کوشید در اجلاس آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجدداً بر پروندۀ ایران متمرکز شوند، اما، بعید است که آنان برای پیشگیری از تشدید و توسعۀ دامنۀ جنگ در خاورمیانه این‌بار بکوشند قطعنامۀ تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند.

رویتزر سپس به نقل از دو دیپلمات اروپایی افزود در ماه‌های پیش رو به جز حمایت از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای تقویت نظارت بر برنامۀ اتمی ایران، اقدام دیگری میّسر نخواهد بود. در این میان، ایران به غنی‌سازی اورانیوم همچنان ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    5 4
    واااای واااای شما تنها قدرت منطقه که همه چی از دستش برمیاد.
    • ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      0 0
      اینو نشریه فرانسوی گفته بجای خوشحالی از عزت و اقتدار ایران چرا ناراحتی؟ نکنه ساکن آلبانی یا اسقاطی هستی؟؟؟ ناراحت باش و ازین ناراحتی ب م ی ر
    • ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      3 0
      له کردن استکبار خوب از دستمون برمیاد
    • حمیدرضا ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      0 0
      به کوری چشم دشمنان خارجی و وطن فروشان بی غیرت داخلی ، ایران امروز بسیار قدرتمند شده و همه کاری ازش بر میاد.
    • محمد ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      2 1
      نخور برات خوب نیست
    • ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      0 0
      به آمریکایی هایی که ضد ایران هستند بگوئید لطفا برای کامنت فارسی از گوگل ترنسلیت استفاده نکن.
  • زند ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    4 1
    بسم الله الرحمن الرحیم اگر ایالات متحده با ایران درگیر شود ارتشش ضربه مغزی میشود!! به گفتی فلانی: شوخی میکنم،شوخی میکنم
  • ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    1 1
    خوب برید در خونخ تون توپ بازی کنید چخ، چخ
  • ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    سوال مشروع خبرنگاران که از دولت آمریکا و اسرائیل باید پرسیده شود: "دورنما و چشم انداز پیوستن اسرائیل ب یکی از آیالات آمریکا تا چه اندازه است؟" اصولا ب این موضوع پرداخته شده است.؟ حمایت از کشتار جمعی از یک طرف و انتقاد از دیگر کشورها ب جهت عدم رعایت حقوق بشر، تناقض بزرگی است و تنها می‌توان ب این فکر کرد که کشتار مردم غزه منافع این دو دولت را در بر دارد.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    خضبلات شریعتمداری پایان نداره
  • ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    سی در صد هم احتمال نمی رود که ایران و آمریکا برای جنگ و دفاع از حماس وغزه توسط ایران باهم درگیر شوند مگر اینکه ایران مستقیم وارد جنگ شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس