بازی قدرت وزارت ورزش و فدراسیون والیبال و ایجاد چالش خودساخته!

به نظر می‌رسد والیبال در بازی قدرت وزارت ورزش و فدراسیون قرار گرفته و به سوی یک چالش خودساخته کشیده می‌شود.

به گزارش مشرق، خبر کوتاه بود و تامل برانگیز؛ «مجمع عمومی فوق‌العاده فدراسیون والیبال که قرار بود در روز ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ به منظور تعیین تکلیف سرپرستی فدراسیون تشکیل شود به تاریخ دیگری موکول شد که پس از هماهنگی وزارت ورزش و جوانان اعلام خواهد شد.» اعلام این خبر از سوی فدراسیون والیبال موجب شد تا شوک بزرگی به این رشته وارد شود. در شرایطی که والیبال روزها و حتی ساعت‌های حساسی را سپری می‌کند اعلام این خبر که نشان از اختلاف علنی وزارت ورزش و فدراسیون والیبال بود باعث شد تا اهالی این رشته شب پراسترسی را پشت سر بگذارند.

حساسیت این روزها برای والیبال ایران از آن جهت است که تیم ملی شانس بسیار کمی برای رسیدن به المپیک دارد و فدراسیون‌نشین‌ها برای زنده نگه‌ داشتن اندک امیدهای باقی مانده اقدامات اساسی را استارت زده بودند. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال از مدت‌ها پیش اعلام کرد که برای جایگزینی عطایی با گزینه‌های مختلفی مذاکره خواهد کرد و حالا در شرایطی که کمتر از ۲۴ ساعت تا پایان دوره ۴ ساله ریاستش در فدراسیون والیبال باقی مانده هم دست از تلاش و مذاکره برنداشته است.

درست زمانی که توقع می‌رفت والیبال در آرام‌ترین حالت خود قرار بگیرد تا بتواند برای رسیدن به پاریس برنامه‌ریزی کند با چالش بزرگی روبرو شد و آن هم دخالت وزارت ورزش در موضوع انتخاب سرپرست برای این فدراسیون است. شب گذشته وزارت ورزش برخلاف موافقت قبلی‌اش اعلام کرد که فدراسیون والیبال نباید مجمع فوق‌العاده برای انتخاب سرپرست برگزار کند و این یعنی از فردا فدراسیون والیبال وارد بحران خودساخته‌ای می‌شود که مشخص نیست چه نهاد و ارگانی بعدها تبعاتش را به گردن خواهد گرفت!

موضوع عیان و مشخص این است که وزارت ورزش و فدراسیون والیبال روی برخی از بندههای اساسنامه با هم اختلاف نظر دارند؛ جایی که طبق اساسنامه FIVB، مجمع بالاترین رکن برای تصمیم‌گیری در امور فدراسیون است و از نظر FIVB هرگونه دخالت سیاسی در امور فدراسیون‌ها قابل قبول نخواهد بود و این یعنی فدراسیون جهانی تنها نظر اعضای مجمع را در مورد فدراسیون مربوطه می‌پذیرد. برای لمس بهتر این موضوع می‌توان به اتفاقی که اخیراً رخ داده اشاره کرد؛ جایی که فدراسیون والیبال اعلام کرده که طبق اساسنامه، مجمع باید سرپرست فدراسیون را تعیین کند، اما وزارت ورزش اعتقاد دارد که سرپرست باید از طریق وزارت منصوب شود. نرسیدن به نقطه مشترک برای حل این موضوع موجب شد تا تاریخ مجمع فوق‌العاده فدراسیون والیبال به روز دیگری موکول شود.

بیشتر بخوانید:

وزارت ورزش هنوز با برگزاری مجمع والیبال موافقت نکرده است

قربانی این زورآزمایی در نهایت والیبال خواهد بود؛ سوال اساسی هم این است که آیا طرفین دعوا تبعات این اختلاف که می‌تواند تعلیق والیبال ایران باشد را گردن خواهند گرفت یا به دلایل مختلف از زیر بار پذیرش تبعات تصمیم خود فرار خواهند کرد؟ موضوع دیگر اینکه فدراسیون والیبال تا چه زمانی در این چالش خودساخته اسیر خواهد بود؟ وزارت ورزش چه زمانی تاریخ برگزاری مجمع یا حداقل سرپرست جدید فدراسیون را معرفی خواهد کرد؟ نکته جالب اینجاست که همان وزارتی که براساس سیاست‌هایش سرپرستی را یک آفت برای فدراسیون‌ها می داند، حالا اصرار دارد که خودش برای والیبال که رشته محبوب و مهمی هم به شمار می‌رود، سرپرست تعیین کند! البته اساسنامه فدراسیون والیبال که در مجمع این فدراسیون در مشهد تصویب شده بود تاکنون به تصویب هیات وزیران نرسیده است.

وحید مرادی، نایب رئیس فدراسیون والیبال، در خصوص بحث منتفی شدن مجمع فدراسیون اظهار داشت: واقعیت این است که ما نمی خواهیم در تقابل با وزارت ورزش بیفتیم. به دلایل مختلف، اول اینکه ما خودمان وزیر را آدم اینکاره و فهیمی می‌دانیم. ما می‌دانیم که وزیر یک تدبیری می‌کند تا این مسئله حل شود. اگر یک آدم غریبه و غیر ورزشی وزیر بود یا یک آدمی که از بیرون ورزش به این وزارت آمده بود، شاید فدراسیون برای توجیه کردن او دست به هر کاری می‌زد. کیومرث هاشمی کاملاً به قوانین و مقررات و الزامات خارجی آگاهی کامل دارد و داورزنی نیز خودش را سرباز نظام می‌داند و تحت هیچ شرایطی دلش نمی‌خواهد که پای مجامع بین المللی به این قصه‌ها کشیده شود. من نمی‌دانم وزارت ورزش و جوانان چه خواهد کرد ولی اطمینان دارم با تدبیر برنامه‌ای را در پیش خواهد گرفت که هزینه برای کشور درست نشود. از این بابت مطمئن هستم.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال هم اظهار داشت: ۲۹ آبان پایان دوره چهار ساله ریاست من است و براساس قوانین روند برگزاری مجمع انتخاباتی و یا انتخاب سرپرست مشخص گردیده و منتظر نظر وزارت ورزش و جوانان هستیم. تا برگزاری مجمع فدراسیون وظیفه خود را در قبال ثبت‌نام‌ها، بررسی صلاحیت‌ها و… انجام دادیم یعنی تا برگزاری مجمع وظایفی که به عهده فدراسیون بوده، انجام شده است. نقش وزارت ورزش و جوانان مشخص و شفاف است، نقش کمیته ملی المپیک هم همین طور و نقش فدراسیون هم مشخص است. فدراسیون و کارهای آن هیچگاه تعطیل نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس