کد خبر 1547980
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پرهزینه‌ است/ رشد صدهزار نفری هنرستانی‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها تخصیص داده شد و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم مبلغ قابل توجه‌تری را تأمین کنیم.

به گزارش مشرق، محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه در نشست خبری از استقبال دانش آموزان از هنرستان‌ها خبر داد و گفت: مجموع جمعیت دانش آموزان هنرستانی امسال به یک میلیون و ۱۷۳ هزار نفر افزایش یافته است که ۱۰۳ هزار نفر نسبت به سال قبل رشد داشته است.

کاظمی به این مطلب هم اشاره کرد که در ابتدا می‌خواستیم دانش آموزان در پایه دهم هنرستان‌ها را به ۴۱.۵ درصد برسانیم اما این سهم به ۴۲.۸ درصد افزایش یافت. این یعنی شاهد رشد ۳ درصدی بودیم.

موضوع مهارت آموزی یکی از اساسی‌ترین راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و از مهم‌ترین موضوعاتی است که مسؤولان آموزش و پرورش در پی آن هستند.

در همین راستا است که تلاش می‌شود به هنرستان‌ها بیشتر بها داده شود و این مراکز با تجهیز و تأمین اعتبار در رشد مهارت آموزی نقش بیشتری داشته باشند.

محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با مهر گفت: چند راهکار برای تقویت مهارت آموزی در مدارس داریم یکی ارائه مشوق‌ها به کارفرمایان است تا از نیروی هنرآموز و هنرجوی هنرستانی برای کار استفاده کند. همچنین مشوق‌هایی را برای افرادی در نظر گرفتیم که اقدام به تأسیس هنرستان در جوار کارخانه و شهرک‌های صنعتی کنند.

کاظمی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۴۰ هنرستان و امسال هم ۲۰ هنرستان در جوار صنعت داریم که البته این تعداد باید بسیار بیشتر شود؛ گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که انجام دادیم اگر بخواهیم تحقق ۴۵ درصدی را تا پایان برنامه هفتم داشته باشیم باید بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر به تعداد دانش آموزان هنرستانی افزوده شود. با تصویب مجلس و افزایش سهم دروس مهارتی به ۵۰ درصد حدود ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی افزایش پیدا خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های کافی برای مهارت آموزی داشته باشیم؛ گفت: استفاده از ظرفیت هنرستان‌های جوار را به شدت دنبال می‌کنیم. مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه و آئین نامه‌ای که در خصوص هنرستان‌های جوار در حال تدوین است؛ حاوی پیشنهادات خوبی برای ارائه مشوق‌ها به صاحبان صنایع است. از سوی دیگر بخشی از نهادها و دستگاه‌ها می‌توانند کمک کنند از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان و هولدینگ‌هایی که زیر مجموعه این نهادها هستند می‌توانند کمک زیادی به رشد مهارت آموزی در کشور باشند.

معاون آموزش متوسطه گفت: امسال با این نگاه که ۱۰۰ هزار نفر به ظرفیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد به دنبال تأمین تجهیزات هنرستان‌ها و به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز خود هستیم؛ بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز از طریق آزمون استخدامی جذب شد و امیدواریم سال آینده هم بتوانیم جذب داشته باشیم.

کاظمی خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی را هم در همین راستا ارائه کردیم همچنین از ظرفیت دانشگاه فنی حرفه‌ای هم استفاده خواهیم کرد و امسال چیزی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها تخصیص داده شد و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم مبلغ قابل توجه‌تری را با توجه به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش‌های پرهزینه‌تری است تأمین کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس