کد خبر 1549847
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
نیروهای ویژه آمریکا در اسرائیل چه می‌کنند؟

با وجود آتس‌بس موقت در جنگ اسرائیل علیه غزه این پرسش همچنان مطرح است که ماهیت واقعی حمایت آمریکا از این جنگ که پیامدهای زیادی برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه دارد، چیست؟

به گزارش مشرق، تارنمای «responsiblestatecraft» (نشریه آنلاین موسسه کوئینسی _ Quincy for Responsible Statecraft) در مطلبی به حضور آمریکا در جنگ غزه اشاره کرده و آورده است: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در مورد اقدامات خود در خارج از اسرائیل از جمله انتقال دو ناوگروه هواپیمابر رزمی به خاورمیانه شفاف عمل کرده اما دو موضوع حساس دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارند: نیروهای ویژه آمریکایی در اسرائیل دقیقا چه می‌کنند و آمریکا در حال حاضر چه تسلیحاتی به اسرائیل می‌دهد؟

به تازگی یک مقام پنتاگون اعلام کرد نیروهای عملیات ویژه آمریکا در اسرائیل مستقر هستند و در شماری از حوزه‌ها از جمله «شناسایی گروگان‌ها»، فعالانه با اسرائیلی‌ها کمک می‌کنند. این مقام جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما شمار دیگری از مسئولان آمریکا به نیویورک‌تایمز گفتند وزارت دفاع این کشور «در هفته‌های اخیر ده‌ها کماندو اعزام کرده و پیشتر، گروه کوچکی از نظامیان آمریکایی در اسرائیل بودند که طبق برنامه قبلی مشغول آموزش بودند.»

حضور نیروهای نظامی غربی در نزدیکی فلسطین اشغالی

به نوشته نیویورک‌تایمز، شماری دیگر از کشورهای غربی نیز نیروهای عملیات ویژه خود را «به نزدیکی اسرائیل» فرستاده‌اند تا به آزادی اسرا و خارج کردن غیرنظامیان کمک کنند. پنتاگون همچنین یک ژنرال نیروهای تفنگداران دریایی خود را که تجارب قابل توجهی در زمینه عملیات ویژه دارد برای ارائه مشاوره در حوزه عملیات زمینی به اسرائیل فرستاد اما این ژنرال پیش از آغاز عملیات زمینی تل‌آویو در غزه، اسرائیل را ترک کرد.

یک مقام آمریکایی گفت، واشنگتن احتمال وقوع «رویدادهای غیرمنتظره» اضطراری در هنگام آزادسازی اسرا را بررسی می‌کند و نیروهای ویژه آمریکا در این زمینه به طور مستقیم کمک خواهند کرد اما به گفته وی، این طرح همچنان در حد یک فرضیه باقی‌مانده است. تنها سندی که درباره دخالت «مستقیم» آمریکا وجود دارد پرواز پهپادهای غیرمسلح این کشور بر فراز جنوب نوار غزه برای یافتن محل اسراست.

برخی شاهدان می‌گویند سربازانی را در غزه دیده‌اند که روی لباس آنها پرچم‌های آمریکا وجود داشته اما هیچ رسانه خبری این اظهارات را مستند نکرده است. این احتمال نیز وجود دارد که یک سرباز اسرائیلی_آمریکا بدون کسب اجازه از نظامیان اسرائیل و ایالات متحده لباس‌هایی با پرچم آمریکا پوشیده باشد.

براساس عکس‌های کاخ سفید از سفر ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل، به نظر می‌رسد وی با شماری از اعضای «نیروی دلتا» دیدار داشته است. این نیرو در زمینه اقدامات ضدتروریستی و آزادسازی اسرا فعالیت می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا در حال حاضر واحدهای نظامی غیرعملیات ویژه آمریکا در اسرائیل هستند یا خیر. پنتاگون به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است. از سوی دیگر، دولت بایدن به دلیل کتمان جزئیات انتقال سلاح به اسرائیل در بحبوحه جنگ علیه غزه، در کنگره با انتقادهایی مواجه شده است.

رویکرد متضاد نسبت به اوکراین و اسرائیل

«گرگوری میکس» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیویورک و عضو ارشد کمیته امور خارجی این مجلس به واشنگتن پست گفت: دلیلی ندارد که کنگره نتواند طبق قانون اساسی به وظیفه نظارتی خود عمل کند و انتقال کمک‌های مورد نیاز آمریکا به اسرائیل را تضمین نکند. «کریس ون هولن» سناتور دموکرات نیز گفته، کنگره «نباید در این باره استثنا قائل شود» و این وظیفه کنگره است که انتقال «کمک مالی و تضمین استفاده آنها به نفع مردم آمریکا را بررسی کند.»

کاخ سفید گزارش‌های جامعی درباره ارسال سلاح به اسرائیل در اختیار نمایندگان کنگره قرار داده اما از ارائه اطلاعات به عموم در این باره خودداری کرده است. این مساله در تضاد با رویکردی است که در برابر کمک‌ها به اوکراین وجود دارد.

دولت آمریکا این تضاد را توضیح نداده اما به نظر می رسد این رویکرد دلایل سیاسی داشته باشد. دولت بایدن به حمایت تیمش از اوکراین می‌بالد اما از آنجایی که اقدامات اسرائیل در غزه با انتقادهای شدید در داخل و خارج آمریکا مواجه شده کاخ سفید از بیم واکنش‌های تند، از ارائه اطلاعات در این مورد خودداری کرده است.

درستی این استدلال زمانی خود را نشان داد که مشخص شد آمریکا قصد دارد به نیروهای پلیس اسرائیل تفنگ بدهد. پلیس تحت کنترل «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل قرار دارد. این وزیر راست افراطی گفته اگر این تفنگ‌ها به اسرائیل برسد آنها را در اختیار شهرک‌نشینان در کرانه باختری قرار می‌دهد.

«جاش پال» از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا اخیر اعلام کرد، چند واحد پلیس اسرائیل به «نقض آشکار حقوق بشر» متهم شده‌اند که این اتهام، بر اساس قوانین حقوقی، باید آنها را از دریافت سلاح آمریکایی محروم کند. تنها برنامه ارسال سلاح به اسرائیل که علنی شده، به انتقال ۳۲۰ میلیون بمب‌های نقطه‌زن مربوط می‌شود که پیشتر برنامه آن اعلام شده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد «ایلهان عمر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه‌سوتا «قطعنامه‌ای برای عدم تائید» ارسال این سلاح‌ها به اسرائیل تدوین کرده است. اگر سنا و مجلس نمایندگان به آن رای اکثریت بدهند انتقال این سلاح‌ها به اسرائیل متوقف می‌شود. جاش پال هشدار داد این تسلیحات «به نوعی قابلیت همان سلاح‌هایی را دارند که اسرائیل برای نابودی غزه به کار برده است.»

هزینه‌های سنگین به قدرت و وجهه آمریکا

یکی دیگر از دلایل پنهانکاری آمریکا این است که دولت این کشور نگران است حمایت واشنگتن از اسرائیل به جایگاه ایالات متحده در خاورمیانه لطمه بزند؛ به ویژه آنکه مخالفت‌های گسترده‌ای علیه اقدام نظامی اسرائیل در غزه وجود دارد و شماری از مفسران عربی این حمله را «نسل‌کشی» خوانده‌اند.

اگر مردم خاورمیانه به این باور برسند که نیروهای آمریکا به طور مستقیم در خصومت‌ها نقش دارند ممکن است پیامدهای سنگینی برای اقدامات ایالات متحده در منطقه داشته باشد. بر اساس سند محرمانه سفارت آمریکا در عمان که به تازگی فاش شد، اسرائیل «افکار عمومی جهانی عرب را برای یک نسل از دست داد.»

به گفته «استفن ورتهایم» مورخ و پژوهشگر ارسد موسسه کارنگی، پیامدهای این مساله ممکن است در مناطق دیگری از دنیا نیز احساس شود. وی در نیویورک‌تایمز نوشت: هزینه‌هایی که تاکنون به قدرت و وجهه آمریکا تحمیل شده، بسیار سنگین بوده و ممکن است بیشتر شود.

«اسپنسرآکرمن» روزنامه‌نگار آمریکایی معتقد است پیامدهای احتمالی مداخله آمریکا در جنگ اسرائیل علیه غزه، محدود به افکار عمومی نخواهد بود. وی افزود: اگر نیروهای ویژه آمریکا برای جنگ وارد غزه شوند، واکنش ایران به آن چه خواهد بود و آیا وادار به واکنش می‌شود؟ این در حالی است که راهبرد منطقه‌ای ایران بر اساس «محور مقاومت» در برابر آمریکا، اسرائیل و عربستان استوار است. تاثیرات آن برای اردن، مصر، عربستان سعودی و دیگران چه خواهد بود؟

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس