روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی

این سینماگر گفت: به عنوان هنرمند در مقابل بزرگی فرهنگ و هنر این سرزمین، احساس کوچکی می‌کنم. اگر نتوانیم میراث فرهنگی خودمان را منتقل کنیم، آسیب‌های جدی خواهیم خورد.

به گزارش مشرق،فیلمساز پیشکسوت کشورمان ضمن هشدار نسبت به خطر سقوط سینما در ایران گفت: سال‌ها پیش با رواج سریال‌های ترکیه‌ای این خطر احساس شد که خانواده‌ها در معرض خطر فرهنگی قرار گرفته‌اند. بنابراین پلتفرم‌ها شکل گرفت، اما متأسفانه آثاری را در پلتفرم‌ها می‌بینیم که از سریال‌های ترکیه‌ای سخیف‌ترند!

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی، مجید مجیدی، فیلمساز برجسته کشورمان در جریان برگزاری کارگاه آموزشی «بازنمایی مردم‌شناسی» در سینما که روز گذشته در موزه ملی ایران برگزار شد به محتوای برخی آثار در شبکه نمایش خانگی و شعف تلویزیون در تولید برنامه‌های مخاطب پسند فرهنگی انتقاد کرد.

این سینماگر در بخشی از این کارگاه گفت: به عنوان هنرمند در مقابل بزرگی فرهنگ و هنر این سرزمین، احساس کوچکی می‌کنم. اگر نتوانیم میراث فرهنگی خودمان را منتقل کنیم، آسیب‌های جدی خواهیم خورد.

افغانستان را مثال می‌زنم که با وجود برخورداری از تمدن غنی هرات، هیچ اثری از آن تمدن ندارد و این باعث شده هویت هرات از بین رود.

وی ادامه داد: در اواخر دهه ۷۰ به جشنواره‌ای در توکیو رفتم. آنجا مردم و اعضای جشنواره می‌گفتند شناخت ما از ایران محدود به اخبار بود. می‌گفتند فکر می‌کردیم همه مردم ایران تروریست هستند، اما با دیدن فیلم‌های ایرانی دریافتیم ایرانیان چه فرهنگ غنی و پرباری دارند.

برخی آثار نمایش خانگی از سریال‌های ترکیه‌ای سخیف‌ترند

سوزان سانتاگ، منتقد برجسته امریکایی نیز بعد از دیدن فیلم «بچه‌های آسمان» گفت که مقابل فرهنگ و تمدن ایرانی سر تعظیم فرود می‌آورد. متأسفانه در سال‌های اخیر به فرهنگ و هنر نگاه مناسب نشده است، درحالی‌که در شعارها همیشه شاهد حمایت از فرهنگ و هنر هستیم!

کارگردان فیلم «رنگ خدا» با بیان اینکه سینمای ایران در دهه ۷۰ و ۸۰ به اوج بالندگی رسید، عنوان کرد: بالندگی سینمای ایران در سال‌های اخیر کم شده است، در خطر سقوط قرار گرفته‌ایم و به نوعی دستخوش روزمرگی شده‌ایم. یکی از دلایل این روزمرگی، کوتاه بودن عمر مدیران فرهنگی است، چراکه مدیران می‌خواهند تنها در دوره خودشان نتیجه سیاستگذاری‌شان را ببینند.

وی تصریح کرد: چند سال پیش با رواج سریال‌های ترکیه‌ای این خطر احساس شد که خانواده‌ها در معرض خطر فرهنگی قرار گیرند. بنابراین پلتفرم‌ها شکل گرفت، اما متأسفانه آثاری را در پلتفرم‌ها می‌بینیم که از سریال‌های ترکیه‌ای سخیف‌ترند! تلویزیون هم به دلیل گسستی که با مخاطب پیدا کرده، تماشاگرانش به ۱۰، ۱۵ درصد رسیده است و بخشی از این درصد تماشاچی فوتبالند!

مجیدی در ادامه خاطره‌ای از نحوه ساخت فیلم «خورشید» ذکر کرد و گفت: روزی پشت فرمان، دختر گلفروشی به من یک شاخه داد و گفت این گل را به خاطر ساخت فیلم «بچه‌های آسمان» به من می‌دهد. این اتفاق انگیزه‌ای بود تا فیلم «خورشید» ساخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 2
    مزدور حکومتی
  • ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 1
    شما ها طوری از تمدن حرف می زنید انگار بقیه مردم دنیا در غار زندگی می کرده اندچند وقت پیش مصاحبه ای با شاه مخلوع پهلوی دوم دیدم که به خبر نگار گفت وقتی اجداد ما شعر می گفتند اروپایی ها در درخت زندگی می کردند ببینید توهم تا کجا بوده که حتی شاه ما خبری از افلاطون و ارسطو و سقراط و جالینوس و بطلمیوس و ... نداشته
    • حسین ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      جالبش اینه که اینا در حالی از تمدن حرف میزنن که کلمات معادلی برای کلمات ناشی از تمدن ندارن و اغلب کلماتشون یا عربی هستش و یا ترکی... لابد اینا وقتی متمدن شدن و تو اتاق و خانه زندگی کردن و روی تشک نشتن و روی اجاق و داخل قابلمه غذا درست کردن و با قاشق خوردن نیازی نبوده برای این عملکرداشون معادلی پیدا کنن.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس