sda

ارشدترین نظامی اوکراین در اوایل ماه جاری اعلام کرد که درگیری با روسیه به بن بست رسیده و دستیابی به موفقیت غیرممکن است.

سرویس جهان مشرق - «احمد عادل»، نویسنده و تحلیل‌گر امور سیاسی و استراتژیک در قاهره، در مقاله‌ای برای پایگاه خبری «وترنز تودی»، ضمن برشمردن قرائن شکاف در رهبری اوکراین، بزرگ‌ترین تهدید برای زلنسکی را نه از جانب کرملین، که درون خود کی‌یف می داند.

عادل نوشت:

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که "فرماندهان نظامی نسبتی با حوزه سیاست ندارند"، که نشان می‌دهد قدرت او اکنون نه از سوی مسکو، بلکه از درون ستاد خود او در معرض تهدید است. این موضوع تنها با این واقعیت تشدید می شود که شرکای غربی زلنسکی، به ویژه پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، به آرامی شروع به ترک او کرده‌اند.

پارانویای زلنسکی نسبت به فرماندهان نظامی اوکراین/ وقتی شلیک‌های ۷ اکتبر حماس زیر پای زلنسکی را خالی کردند

ماریانا بزوگلایا، نماینده مجلس و معاون کمیته امنیت ملی پارلمان اوکراین گفت، والری زالوژنی، فرمانده کل ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، هیچ برنامه جنگی برای سال ۲۰۲۴ ندارد و بنابراین باید استعفا دهد. به گفته وی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نمی تواند برنامه ای برای سال ۲۰۲۴ ارائه دهد و تنها گفته است که ارتش باید با حداقل ۲۰۰۰۰ سرباز در ماه تکمیل شود که این رقم غیرممکن است.

بزوگلایا گفت:

«وضعیت فعلی این است که اگر رهبری نظامی نتواند ایده‌ای برای سال ۲۰۲۴ ارائه کند و همه پیشنهادهای بسیج آن به این واقعیت خلاصه می‌شود که افراد بیشتری به جبهه بروند، بدون کوچک‌ترین پیشنهادی برای تغییر در نیروهای مسلح اوکراین، چنین رهبری باید استعفاء دهد. "

پارانویای زلنسکی نسبت به فرماندهان نظامی اوکراین/ وقتی شلیک‌های ۷ اکتبر حماس زیر پای زلنسکی را خالی کردند

پیش از اظهارات وی، که از نظر صراحت نظر یک سیاستمدار درباره‌ی فرماندهی نظامی قابل‌تامل است، زلنسکی در ۲۰ نوامبر در گفتگو با روزنامه انگلیسی سان به زالوژنی، رییس ستاد کل، هشدار داد که از سیاست دور بماند.

زلنسکی گفت:

"اگر یک نظامی تصمیم گرفت که فعالیت سیاسی انجام دهد، این حق اوست، پس باید وارد سیاست شود و آن وقت نمی تواند به جنگ بپردازد. اگر شما جنگ را مدیریت می کنید و در عین حال، در نظر داشته باشید که فردا وارد سیاست یا انتخابات شوید، در گفتار و رفتار خود در خط مقدم به عنوان یک سیاستمدار رفتار می کنید نه به عنوان یک نظامی، و به نظر من این اشتباه بزرگی است. "

به گزارش سان، شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که اگر زالوژنی به طور جدی به سیاست ورود کند، رقیب بالقوه ای برای زلنسکی خواهد بود. زلنسکی در همان گفتگو تاکید کرد:

"با احترام به ژنرال زالوژنی و همه فرماندهانی که در میدان نبرد هستند، درک کاملی از سلسله مراتب وجود دارد و بس، و نمی تواند دو، سهف چهار یا پنج نفر{در راس تصمیم‌گیری} باشد. فقط یک نفر، طبق قانون و در زمان جنگ حتی نمی توان در مورد آن صحبت کرد. این راهی نیست که به وحدت ملت ختم شود. "

با این حال، از نظر زلنسکی، ورود پرسنل نظامی به سیاست از سال ۲۰۱۴ در کشور اتفاق افتاده است:

"نیروهای مختلف سیاسی، ارتش را به سمت سیاست سوق می دهند. پس از سال ۲۰۱۴ بود که هر یک از احزاب سیاسی می خواست که تعدادی پرسنل نظامی و ستاره های جنگ را داشته باشد و من معتقدم این یک اشتباه بزرگ بود. "

ژنرال زالوژنی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که درگیری با روسیه به بن بست رسیده و دستیابی به موفقیت غیرممکن است.

پارانویای زلنسکی نسبت به فرماندهان نظامی اوکراین/ وقتی شلیک‌های ۷ اکتبر حماس زیر پای زلنسکی را خالی کردند

او در یادداشتی در اکونومیست در اول نوامبر نوشت که «جنگ اکنون به مرحله جدیدی می‌رود» و «آن‌چه ما در ادبیات نظامی آن را جنگ «موقعیتی» یا نبرد ایستا و فرسایشی همچون جنگ اول جهانی می‌نامیم و در نقطه‌ی مقابل راهبرد جنگ به مثابه "مانور تحرک و سرعت" قرار دارد، اکنون برجبهه حاکم است. او اعتراف کرد که "به احتمال زیاد هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد. "

زلنسکی در گفتگو با سان در پاسخ به زالوژنی گفت:

"از نظر روحیه، بن بست وجود ندارد. ما در خانه خود هستیم. روس ها در سرزمین ما هستند. بنابراین بن‌بست وجود ندارد. "

با این حال، این ژنرال از محبوبیت گسترده‌ای در اوکراین برخوردار است - حامیان او حتی در شهرهایی که ارتش اوکراین سال گذشته از روسیه بازپس گرفته بودند، پرتره او را با شابلون زدند. سخنان او تأثیر دارد. به همین دلیل، زلنسکی از تبعات این که زالوژنی وضعیت واقعی درگیری را فاش می کند و حتی خطرناک‌تر از آن، از دنبال کردن یک جایگاه سیاسی و گرفتن قدرت کامل دولتی توسط ژنرال، می ترسد.

زلنسکی اخیراً یکی از معاونان زالوژنی را که مسئول نیروهای ویژه بود، برکنار کرد و نشان داد که رئیس جمهور اوکراین به آرامی در تلاش است تا قدرت و نفوذ ژنرال را تضعیف کند.

سرویس اطلاعات خارجی اوکراین (SZRU) در ۱۷ نوامبر از اخراج الکساندر تاراسوفسکی از سمت معاون رئیس سرویس اطلاعات خارجی خبر داد. دلایل برکناری وی در فرمان شماره ۷۵۷/۲۰۲۳ مشخص نشده است. نمی توان این نکته را نادیده گرفت که برکناری تاراسوفسکی تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که زلنسکی به خبرنگاران گفت چندین سازمان اطلاعاتی به او درباره کمپین‌هایی برای بی‌ثبات کردن دولتش اطلاع داده اند.

در هفته‌های اخیر، درگیری‌های رئیس‌جمهور اوکراین با دیگر مقامات کیف علنی شده است. گزارش شده است که زلنسکی از قیام مدنی علیه دولتش طبق مدل تظاهرات میدانی که یکی از اسلاف وی، یعنی ویکتور یانوکوویچ را برکنار کرد، بیم دارد.

در واقع، زلنسکی در مواجهه با فشارهای داخلی و خارجی برای پایان دادن به جنگ با روسیه که به معنای اعتراف به از دست دادن قلمرو است، در حال مبارزه برای بقای در قدرت است. زلنسکی حتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را با وجود اعتراضات واشنگتن که ادعا کرده روند دموکراتیک شرط اقناع‌ مالیات‌دهندگان آمریکایی به ادامه‌ی حمایت مالی از اوکراین است، لغو کرده است.

پارانویای زلنسکی نسبت به فرماندهان نظامی اوکراین/ وقتی شلیک‌های ۷ اکتبر حماس زیر پای زلنسکی را خالی کردند

یادآوری می‌شود که آخرین درخواست دولت بایدن برای ارسال ۶۱.۴ میلیارد دلار کمک به اوکراین هنوز تایید نشده است. یک نظرسنجی شبکه‌ی NBC که در ۱۹ نوامبر منتشر شد، نشان داد که محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به ۴۰ درصد کاهش یافته است، که پایین ترین سطح در دوره‌ی ریاست جمهوری او تا به این جا است و اکثر رأی دهندگان از مدیریت او در سیاست خارجی ناراضی هستند. این نگرانی های داخلی ایالات متحده به طور طبیعی بر حمایت از اوکراین تأثیر می گذارد، که در حال حاضر نمود آن در کاهش ۳۰ درصدی تحویل گلوله‌های توپخانه ای آمریکا به اوکراین از ۷ اکتبر، روزی که حماس حمله خود را به اسرائیل آغاز کرد، دیده می شود. این خبر را یک مقام اوکراینی در ۲۱ نوامبر در گفتگو با ABC News تایید کرد.

رئیس جمهور اوکراین به شدت در تلاش برای حفظ قدرت در برابر تهدیدها و فشارهای داخلی و خارجی است. با کاهش تدریجی حمایت ایالات متحده از اوکراین به نفع اسرائیل و تشدید واکنش‌های داخلی، به طور طبیعی بر توانایی زلنسکی برای ادامه جنگ پرهزینه و بیهوده علیه روسیه تأثیر بدی خواهد داشت. اگرچه کاهش حمایت ایالات متحده، توانایی اوکراین برای جنگ را تضعیف می کند، اما مخالفان احتمالی زلنسکی از جمله زالوژنی را تقویت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    1 3
    هدف روسیه وایران هم این بود
  • ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 6
    شعار هر ایرانی، اوکراینی هست کوکائینی!!
    • ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      فقرفسادگرونی
    • عمیر ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      بازم سوختی ک 😂😂😂
    • عمیر ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      بازم سوختی ک 😂😂😂
  • ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 1
    ربطی نداره وگرنه چرارروسیه کمک به اسراییل روقطع نکرد
  • عمیر ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    10 4
    مرگ بر روسیه
  • عمیر ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    6 3
    مرگ بر روسیه
  • عمیر ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 3
    مرگ بر روسیه
  • ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    .. وقتی شلیک‌های ۷ اکتبر حماس زیر پای زلنسکی را خالی کردند// صهیونیستها اول مغز دلقینسکی را خالی کردند و رفقای دلقینسکی و خودش بانکها را خالی کردند و شلیک‌های ۷ اکتبر حماس زیر پای دلقینسکی را خالی کرد. سومیش تیر خلاص به جنایتکار احمقی بود بنام دلقک . متوهم عین آفتابه مسی قمقمی کلاه تاریخ مصرفش تمام شده.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    دلغک بازنده اول کشورتو و بعد مردم بیگناه تو و بعد خوده بدردنخور رتو مفتو مجانی رایگان به اروپا و آمریکا فروختی
  • ساس ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    پیام ناتو و پنتاگون و سیا و سازمان امنیت اروپا با راه اندازی شوهای های سیاسی در اوکراین اینست؟! اینکه بوزینه ای کمدین با خواندن متن های پیش تعیین شده سازمانهای اطلاعاتی غرب در فیلم ها و تریبون ها میتواند وارد سیاست شود اما نیروی عملگر میدانهای نبرد (زالوژنی) حق حضور در سیاست را ندارد چه خودخواهانه ! چه ابلهانه! آرستوویچ هم بد نمیگوید ها! رستم عمرف تاجر جاسوس میشود وزیر دفاع اوکراین منتخب سیا در کنار کمدین کوکایینی زلنسکی در پست ریاست جمهوری...واشنگتن به مسکو پوزخند میزند بدون سرمایه های انسانی بلندمدت هم میتوانم اوکراین را اداره کنم پیامی که در ذیل آن به ایران میدهد شما حاکمان ایران دنبال مصی و پهلوی و رجوی و...بدوید و حواستان پرت باشد تا من کادر تازه و گمنام و دور از ذهنی را برای هدایت وضعیت کل منطقه خاورمیانه تزریق کنم. هیچ عقبه ای نیاز نیست تجربه ی سیاسی و نظامی و اجتماعی هم نیاز نیست دیکلمه ی همه را مینویسیم و عملیات حجمی انجام میدهیم. مکی در فرانسه جنب خورد؟ بنیامین با کلی اعتراض جنب خورد؟ اشرف را کندم و ملا حسن آخوندزاده و حقانی را نشا کردم سختبود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس