کد خبر 1551393
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
فنلاند مرزش با روسیه را کاملا مسدود کرد

دولت فنلاند روز چهارشنبه تصمیم به بستن کامل مرزش با روسیه به بهانه افزایش تنش سیاسی با مسکو گرفت.

به گزارش مشرق، فنلاند که آوریل گذشته به ناتو پیوست، روز چهارشنبه آخرین گذرگاه باز در مرز با روسیه را بسته و این مرز را کاملا مسدود کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»،‌ دولت «پتری اورپو»، نخست وزیر فنلاند ادعا کرد مسکو از موضوع مهاجران در قالب یک «جنگ ترکیبی» برای از بین بردن ثبات این کشور حوزه اسکاندیناوی استفاده می‌کند و تصمیم به بستن کل مرز مشترک ۱۳۴۰ کیلومتری دو کشور به صورت موقت گرفت.

گذرگاه مرزی «راجا جوسپی» در ناحیه قطبی «لاپلاند» فنلاند که ۲۵۰ کیلومتر با شهر «مورمانسک» در شمال روسیه فاصله دارد طبق برنامه‌زمانی این گذرگاه، در ساعت دو بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی تعطیل شد.

معاون فرمانده هنگ مرزبانی فنلاند در لاپلاند اعلام کرد وضعیت در مدت چهار ساعتی که این گذرگاه در روز چهارشنبه باز ماند آرام بود و هیچ مهاجری برای ورود به خاک فنلاند تلاش نکرد.

مقام‌های فنلاند می‌گویند حدود ۱۰۰۰ مهاجر بدون روادید یا مدارک معتبر از ماه اوت به این مرز رسیده‌اند که از میان آنها بیش از ۹۰۰ نفر در ماه نوامبر به آنجا آمده‌اند.

بخش قابل توجهی از مرز شمال شرقی ائتلاف ناتو اکنون به فنلاند تعلق دارد و این کشور همچنین به عنوان مرز شمالی اتحادیه اروپا نیز شناخته می‌شود.

مقام‌های فنلاند می‌گویند عمده مهاجران غیر قانونی که وارد این کشور شده‌اند اهل افغانستان، اریتره، اتیوپی، عراق، پاکستان، سومالی، سوریه و یمن بوده‌اند و اکثریت آنها به مجرد رسیدن به خاک فنلاند درخواست پناهندگی کرده‌اند.

تعطیلی رسمی کل مرز شرقی فنلاند با روسیه در حالی قرار است درنیمه شب چهارشنبه اجرایی شود که گذرگاه «راجا جوسپی» بعد از آنکه دولت فنلاند درماه جاری میلادی هفت گذرگاه دیگر را بست، تا مدتی به عنوان تنها گذرگاه مرزی باز میان دو کشور مطرح بود.

با وجود آنکه مسکو و هلسینکی چند دهه روابط دوستانه داشتند، بعد از جنگ اوکراین تنش ها بین دو کشور تشدید شد.

روابط دو کشور در پی تصمیم ماه مه ۲۰۲۲ فنلاند برای پیوستن به ناتو به بهانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین قطع شد.

فنلاند ماه آوریل سال جاری میلادی تبدیل به عضو سی و یکم ائتلاف ناتو شد.

کرملین این اتهام را که مهاجران را تشویق به ورود به فنلاند می‌کند رد کرده و نسبت به تصمیم فنلاند برای بستن گذرگاه‌های مرزی با روسیه اظهار تاسف کرد. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد، فنلاند روز چهارشنبه رسما به مسکو اطلاع داد که آخرین گذرگاه مرزی باز واقع در شمالی‌ترین قسمت مرز با روسیه را بسته است.

زاخارووا گفت، فنلاند با بستن این گذرگاه مرزی به شهروندان خودش آسیب زده است.

همچنین «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برنامه کشورهای عضو ناتو برای استقرار سربازانشان در مرز فنلاند و روسیه گفت: «هیچ کس و هیچ چیز فنلاند را تهدید نمی‌کند و این یک اقدام افراطی است.»

او همچنین هشدار داد: «تنش‌ها به دلیل متمرکز کردن سربازان بیشتر در مرز ما ممکن است افزایش یابد.»

پسکوف ادامه داد: «از نظر ما متمرکز کردن سربازان در مرز ما توسط فنلاند مطلقا بدون تحریک قبلی و بدون هیچ پایه و اساسی صورت گرفته است. فنلاندی‌ها باید به روشنی مطلع باشند که تقویت حضور نظامی در مرز، تهدید را متوجه ما می‌ کند.»

دولت فنلاند اعلام داشت، تعطیل کردن کامل مرز فنلاند و روسیه دست کم تا دو هفته دیگر تا تاریخ ۱۳ دسامبر طول کشیده و سپس ممکن است یک گذرگاه مرزی مجددا بازگشایی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    4 1
    بی امید نابودی روسیه و تجزیه این کشور منحوس ، انشاله خودم حلوای پوتین رو می پزم
    • عمیر ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      0 0
      مام میایم کمکت 💛💙
  • سجاد ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    تنها راه امنیت اروپا و جهان تجزیه روسیه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس