به گزارش مشرق، دوره آموزشی آشنایی با اقدامات مجلس یازدهم و تبیین عملکرد مجلس انقلابی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۸ و ۹ آذرماه با حضور ۴۰۰ نفر از جوانان مومن، متخصص و انقلابی از ۱۵ استان کشور توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به ارائه بحث پرداختند.
حدادعادل در این نشست به دستاوردهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: در طول بیش از ۴۰ سال بعد از انقلاب، هماهنگی امروز میان قوای سه گانه و پیروی که میان آنها از رهبری وجود دارد، بی سابقه است که باید آن را مغتنم بشمریم. منظور از هماهنگی این نیست که در مسائل کشور حتما سران قوا یک تفکر داشته باشند بلکه ممکن است اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد که امری طبیعی است اما بنای قطعی آنها بر این است که امور را همدلی، همفکری و مشورت پیش برده و به نتیجه برسند.
حداد عادل با بیان اینکه از تفاوت تفکر رؤسای قوا نباید هراس داشت بلکه یک فرصت برای حل بهتر مشکلات کشور است، عنوان کرد: بنده با سابقه حضور ۱۶ ساله در مجلس، با ماهیت آن آشنایی دارم و به مشکلات آن واقف هستم. مصوبات مجلس زودبازده نیست که باید به آن توجه داشت. سرعت اجرا و بازدهی مصوبات مجلس با مصوبات دولت متفاوت است. زمان اثرگذاری تصمیم رئیس جمهور، استاندار، فرماندار و نمایندگان مجلس با یکدیگر متفاوت است.
حداد عادل با بیان اینکه مجلس آماج حمله است، گفت: هنوز لایحه بودجه به مجلس تقدیم نشده اما رقبای سیاسی سیاه نمایی را درباره مجلس یازدهم انجام می دهند که به آن واقف هستیم.
وی با اشاره به اینکه ما در انتخاب نمایندگان تمام تلاش خود را کردیم تا مجلسی انقلابی تشکیل شود، عنوان کرد: خرسندیم که توانستیم از این مجلس، لبخندی بر لب مقام معظم رهبری بنشانیم لذا کلیت مجلس را انقلابی می دانیم.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مهمترین اقدامات صورت گرفته در مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم به بیش از ۸۰ درصد وعدههایی که به مردم داد تا مرداد سال جاری عمل کرده است تاجایی که رهبر معظم انقلاب از آن قدردانی کردند.
وی در این نشست با اشاره به شرایط پیش روی کشور گفت:قطعاً به وضع فعلی راضی نبوده و خجالت زده مردم هستیم اما خداوند میداند در انجام وظایف خود لحظهای درنگ و وقت کشی نکرده و تا جایی که توانستیم حرف موافق و مخالف را شنیدیم و گوش شنوا داشتیم تا قوانین موثر تصویب کنیم. تردید نکنید که ظرفیتهای زیادی در کشور وجود دارد و مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است به این شرط که افرادی که تلاش میکنند به سنتهای الهی و مردم ایمان داشته باشند و بدانند زمانی انقلابی هستند که کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برسانند و سختی اقتصادی را از دوش مردم بردارند.
پس از پایان مراسم افتتاحیه، دورههای آموزشی و تبیینی عملکرد مجلس یازدهم آغاز شد که در نخستین نشست، دکتر مهدی محمدی دستیار رئیس مجلس در امور راهبردی به ارائه تحلیلی در خصوص شرایط سیاسی کشور و گزارشی در خصوص روند تصویب و اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها پرداخت.
نشست بعدی، جلسه تبیینی در حوزه ارائه عملکرد اقتصادی مجلس یازدهم با حضور آقایان پورابراهیمی، دهنوی و شاکری در مجموعه سرچشمه با حضور چهارصد نفر از جوانان و اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از پانزده استان کشور برگزار شد.
نمایندگان حاضر در جلسه در حوزههای قوانین مالیاتی و قوانین اقتصادی مجلس، قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، حمایت از شرکتهای دانشبنیانها، قانون جهش تولید مسکن و مالیات بر خانههای خالی توضیحاتی را ارائه کرده و به سوالات حضار پاسخ دادند.
جلسه سوم تبیینی در حوزه عملکرد اقتصادی مجلس یازدهم با حضور نمایندگان مجلس و اعضای استانی ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد.
آقایان بحرینی، رشیدی کوچی، عسگری و طاهری به عنوان ارائه کننده از طرف کمیسیونهای مربوطه مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور داشتند.
موضوعات ارائه شده شامل اصلاح ساختار بانکی، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قوانین حوزه کشاورزی و مدیریت داده بود که علاوه بر گزارش نمایندهها به سوالات نیز پاسخ داده شد.
چهارمین پنل آموزشی روز اول، تبیین عملکرد مجلس یازدهم در حوزههای غیراقتصادی نیز در دستور کار جلسه بود.
موضوع عملکرد قضایی توسط حجت الاسلام نوروزی ارائه شد و علاوه بر توضیح فعالیتهای این کمیسیون، به پاسخ حضار پاسخ داده شد.
موضوعات انرژی و فعالیتهای مجلس یازدهم در این زمینه توسط دکتر مالک شریعتی ارائه شد.
دکتر فروردین نیز به تشریح عملکرد مجلس در موضوع ورزش پرداخت و به سوالات پاسخ داد.
در پایان نیز توضیحی کوتاه درباره فرایند طی شده در موضوع شفافیت مجلس توسط دکتر شریعتی ارائه شد.
پنل پنجم که در روز پنجشنبه ۹ آذرماه برگزار شد، بررسی عملکرد تقنینی مجلس یازدهم در حوزههای فرهنگی و اجتماعی بود.
در این نشست آقایان رضایی کوچی، ابوترابی، رسولی و روحالامینی و خانمها قاسمپور و عطایی به ارائه بحث پرداختند.
رسولی:اقدامات مجلس یازدهم در حوزه نظارتی بی نظیر است
رسولی در پاسخ به سوالی مربوط به چگونگی بررسی طرح ها، لوایح و سوالات از وزرا و تقدم و تأخر آن بیان کرد: هر یکی از این موضوعات فرآیند خاص خود را دارد، به طور مثال در بحث سوال از وزرا با تدبیری که هیات رئیسه و رئیس محترم مجلس داشتند، مقرر شد که ما در مجلس یازدهم سه شنبه های نظارتی داشته باشیم. نظارت به عنوان یکی از وظایف مهم است و این موضوع مورد توجه ویژه در مجلس یازدهم قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به تجاربی که در مجلس گذشته یعنی مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم داشتم، باید بگویم اتفاقی که در حوزه نظارتی در مجلس یازدهم رخ داده، بی نظیر است. حتی در مجالسی که جریان اصولگرا نیز حضور داشتند، تجربه فعالیت داشتم و باید بگویم این سبک از دقت و توجه در حوزه نظارت بی نظیر است.
مدیرکل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه شنبه ها در دستور کار مجلس به عنوان سه شنبه های نظارتی است، اضافه کرد: یکی از موارد حوزه نظارتی سوال از وزرا است که در این فرآیند ابتدا به درخواست نماینده سوال در کمیسیون بررسی می شود و این روند نظم خود را دارد. در واقع وزیر در کمیسیون حاضر شده و توضیحات خود را مطرح می کند. اگر نماینده از توضیحات قانع نشود، طبق یک نوبتی که مربوط به تاریخ درخواست است، این سوال به هیات رئیسه می رسد.
مدیرکل هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه در مجلس یازدهم با مجالس قبلی می بینم، این است که تمام تلاش برخی حاشیه سازی برای مجلس است، گفت: در مجالس گذشته سوزوکی ویتارا داده می شود، اما هیچکس نه اعتراضی می کند و نه عدالت خواهی صورت می گیرد، نمایندگانی بوده اند که سوزوکی ویتارا گرفته اند اما از آن استفاده نکرده اند و به راحتی شما می توانید تفاوت قیمتی آن را ببینید.
وی با بیان اینکه در هیات نظارت از نماینده مدعی در خصوص شاسی بلندها دعوت به عمل آمد، اما جمع بندی هیات نظارت عدم قانع شدن بود، ادامه داد: بنابراین پرونده به دستگاه قضایی ارجاع داده شد و در آنجا نیز این موضوع اثبات نشد.
ابوترابی: حقوق سربازان در مجلس یازدهم افزایش خوبی داشت
ابوترابی افزود: ما در برنامه هفتم توسعه تصویب کردیم که سربازی از ۲ سال به میانگین ۱۲ ماه کاهش یابد، البته این موضوع منوط به تایید شورای نگهبان و ایراد نگرفتن مجمع تشخیص مصلحت است، آنچه وظیفه مجلس بود در برنامه هفتم انجام شد.
نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در برنامه هفتم، مدت سربازی براساس مصوبه مجلس به صورت میانگین ۱۲ ماه شد، در تشریح میانگین گفت: در حال حاضر ۴ منطقه سربازی یعنی عملیاتی، مناطق خوش آب و هوا، مرزی و مناطق پرخطر عملیاتی وجود دارد که مدت سربازی به تناسب این مناطق کم یاد زیاد می شود، اما باید میانگین سربازی در این ۴ منطقه ۱۲ ماه شود. به طور مثال فردی که در منطقه خوش آب و هوا خدمت می کند ۱۵ ماه و فردی که در منطقه عملیاتی به سر می برد، ۷ ماه خدمت کند تا میانگین ۱۲ ماه شود.
وی همچنین درباره موضوع سربازان غایب و فراری گفت: در حال حاضر ۳ میلیون سرباز غایب و فراری در کشور داریم که تعداد آن از جمعیت برخی کشورهای دنیا نیز بیشتر است و بیشترین پرونده ها در دادگاه های نظامی مربوط به سربازان فراری است که برای رفع این مشکل مقرر شد سربازان غایب و فراری و افرادی که به سن سربازی رسیده اند (مانند افرادی که تا این سن مشغول به تحصیل بوده اند) و دارای دو فرزند هستند، از سربازی معاف شوند که با این کار به دنبال تشویق فرزند آوری بودیم.
ابوترابی یکی دیگر از مصوبات مهم مجلس را مربوط به بحث ابطال اسناد عادی دانست و بیان کرد: این مصوبه ۵ بار بین شورای نگهبان و مجلس رفت و آمد کرد که در نهایت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل اسنادی اضافه کرد: فرآیند نهایی شدن این مصوبه مجلس در مجمع تشخیص در حال طی شدن است.
قاسم پور: توجه به مسائل زنان سرپرست خانوار در برنامه هفتم توسعه
رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: درخصوص بحث حمایت از زنان خانوار، دستگاه های حمایتی در جلسات نظارتی مجلس و کمیسیون ها حضور پیدا کرده و گزارشات خود را ارائه کردند، اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که در برنامه های گذشته، کارهای خوبی برای حوزه زنان صورت گرفت، اما دولت ها موارد را عملیاتی نکردند، گرچه دولت سیزدهم اقداماتی را انجام داد، اما نیاز بود که قوانین طوری تدوین شود که در حوزه اجرا بتوان آنها را بهتر پیگیری کرد در برنامه هفتم در حوزه زنان سرپرست خانوار، قوانین بسیار خوبی در نظر گرفته شد که در این راستا سامانه ای برای شناسایی آنها لحاظ شد تا با شناسایی آنها خدمات دهی مناسبی به آنها صورت گیرد، البته حمایت ها در راستای تحکیم خانواده صورت می گیرد و نباید آن را مخالف امر خانواده و ترویج ازدواج دانست.
قاسم پور بیان کرد: در بحث لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت نیز، پیشینه آن به ۱۲ سال قبل باز می گردد که لایحه آن در دولت دهم تدوین شد و در بازه ۸ ساله متاسفانه مسکوت ماند، اما با حمایت های آقای رئیسی که آن زمان به عنوان رئیس قوه قضائیه بودند، در اواخر دولت دوازدهم به مجلس یازدهم ارسال شد و نزدیک به ۲ سال است که این لایحه در حال بررسی است و امید است اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
روح الامینی: فراهم شدن بستر برای اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در برنامه هفتم
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی با اشاره به بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: این موضوع یکی از جدی ترین مطالبات رهبر معظم انقلاب و مردم بود و در مجالس گذشته و شورای انقلاب فرهنگی، مواردی مورد بررسی قرار گرفت، اما یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی که در مجلس یازدهم به آن پرداخته شد و به سرانجام رسید، قانونی جوانی و جمعیت بود که برای آن جلسات بسیار متعددی برگزار شد و پژوهش های مختلفی برای آن انجام شد، چون این قانون در ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۱۵۰ بند تدوین شد که با توجه به بحث اصل ۸۵ بودن آن، کمیسیون های مشترک برای بررسی آن جلسه برگزار کردند.
رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس افزود: بعد از گذشت مدتی و با برگزاری جلسات مختلف و بررسی های صورت گرفته، این قانون طی ۶ ماه در سال ۹۹ به سرانجام رسید و ابلاغ آن در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت که مهمترین آن ستاد ملی جمعیت بود که در قانون دیده شد تا این ستاد راه را برای مسیر اجرا مشخص کند. همچنین در برنامه هفتم نیز این قانون تقویت شد و وظایف دستگاه های اجرایی برای بهتر اجرا شدن آن مشخص گردید. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در بحث شاخص فرزندآوری نیز نیازمند بازه زمانی هستیم که به طور قطع در بازه زمانی اثرات خوب خود را نشان خواهد داد.
دستغیب: دولت اهتمام ویژهای به تکمیل پروژههای نیمه تمام دارد
رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه یکی از کارهای خوبی که در راستای تمرکززدایی انجام دادیم، تقسیم کشور به ۵ منطقه است، بیان کرد: به منظور جلوگیری از ترددهایی که توسط مدیران و کارکنان دولت برای بررسی انجام می دهند، مقرر شد که به استان ها تفویض اختیار کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما باید به گونه ای عمل کنیم که اثر بازدارندگی داشته باشیم، گفت: ممکن است این سوال مطرح شود که چرا با وجود دستگاه های نظارتی، برخی اخبار مربوط به تخلفات شنیده می شود، که این موضوع را در جلسات آینده طرح می کنیم. البته ذکر این نکته لازم است که ما دستگاه های نظارتی متعدد و فراوانی داریم، اما هیچ ارتباط معناداری بین تعداد دستگاه های نظارتی و ورود آنها به موضوعات با سلامت مجموعه برقرار نشده است. ما در شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی در حال تلاش هستیم که اگر یک دستگاه نظارتی به موضوعی ورود کرد، دستگاه دیگر ورود نکند، البته این به معنای هماهنگی است.
دستغیب با بیان اینکه هر چند تحریم داریم، اما دچار خودتحریمی نیز شده ایم، گفت: طی دهه های گذشته بیش از اندازه به موضوع تحریم پرداخته شده و تحریم بزرگ جلوه داده شده است، در صورتی که اگر به حوزه اقتصاد مقاومتی توجه می شد و نگاه به درون بود، امروز زمینه حرکت فراهم بود. البته این نگاه همچنان در بخش هایی وجود دارد.
دستغیب درخصوص اتمام پروژه های نیمه تمام بیان کرد: در حال حاضر از نمایندگان در حوزه های انتخابیه انتظار احداث فرودگاه بین المللی، کارخانه فولاد، پتروشیمی، دانشگاه را دارند، در حالی که نماینده باید آمایش سرزمینی را رعایت کند، وقتی پروژه نیمه تمام در سال مقرر تمام نمی شود، قیمت تمام شده آن چند برابر می شود.
شجاعی علی آبادی: پیگیری مجلس یازدهم برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی ادامه دارد
حسن شجاعی علی آبادی در آستانه هفته مجلس در تبیین عملکرد مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان فرهنگی و اجتماعی، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نسبت به کمیسیون های دیگر مجلس آن طور که باید شناخته نشده است و حتی افرادی که با این کمیسیون کار می کنند نیز شناخت کاملی نسبت آن ندارند، در حالی که این کمیسیون درخصوص تمام مسائل کشور و تمام افراد نظام در سه قوه صلاحیت رسیدگی دارد و ماهیت آن رسیدگی به شکایات است. البته نوع رسیدگی به صورت آزاد می باشد و خروجی آن گزارش در صحن علنی و معرفی افراد متخلف به قوه قضائیه است.
نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: درخصوص بحث حقوق سربازان نشستی با وزیر وقت دفاع در سال ۱۳۹۹ برگزار شد و با توجه به اینکه قانون صحبت از پرداخت ۹۰ درصد از حقوق یک نیروی پایور به سربازان می کند، اما خلاف قانون صورت می گرفت و فقط ۱۳ درصد پرداخت می شد که خوشبختانه با پیگیری های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم، حقوق سربازان افزایش چشمگیری داشت و در حال حاضر به ۸ الی ۹ میلیون می رسد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درخصوص ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم به بحث دانشجویان اخراجی و بورسیه ها گفت: متاسفانه دولت قبل چاله ای را برای دولت جدید ایجاد کرد که با ورود به موقع کمیسیون این چاله تا حدود بسیاری مرتفع شد و آن اخراج دانشجویان براساس ماده ۱۱ قانون سازمان سنجش بود که بر اساس این ماده؛ افرادی که احتمال تقلب و تخلف در آزمون سراسری برای آنها وجود داشت بعد از گذشت چند سال از دانشگاه ها اخراج شده بودند، که با ورود به موقع کمیسیون اصل ۹۰ و خلاف قانون تشخیص دادن این موضوع نزدیک به ۲ هراز و ۷۰۰ نفر از ۳ هزار دانشجویی که براساس این ماده اخراج شده بودند، به تحصیل بازگشتند.
نگاهداری: فرهنگ سازمانی مرکز پژوهش ها، حفظ استقلال کارشناسی است
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به رشد تعداد درخواست های نمایندگان در حوزه اظهارنظرهای کارشناسی از مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد و افزود: این رشد نشان دهنده فعالیت نمایندگان است. در دوره های قبلی به این درخواست ها ۲۹ درصد پاسخ داده می شد، اما در این دوره این عدد به ۷۵ درصد رسیده است.
وی با اشاره به رشد ۱۷۷ درصدی نشست های تخصصی در مرکز پژوهش ها گفت: یکی از رویکردهای مرکز که از روز نخست توسط رئیس مجلس مورد تکلیف قرار گرفت این بود که مرکز پژوهش های از کارگزار پیرو به کارفرمای پیش رو تبدیل شود.
نگاهداری با بیان اینکه پیش نویس برنامه هفتم یکسال قبل از اینکه دولت لایحه را ارائه دهد، در مرکز پژوهش ها تدوین شد و بنده آن را خدمت رئیس جمهور تشریح کردم، ادامه داد: به منظور مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، راه اندازی ستاد ویژه ای در دستور کار قرار گرفت و ۲۰۲ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه شناسایی ابرچالش های حکمرانی را در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر تفکر خطی به ما آسیب زده است و ما باید این تفکر خطی را به تفکر چرخه ای تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه مدرسه حکمرانی شهید مدرس را راه اندازی کردیم، ادامه داد: باید نخبگان را برای آینده آماده کرد که به همین منظور دوره های ۳ ماهه با رویکرد آشنایی را نحوه قانونگذاری و... برگزار شد.
وی با اشاره به ارتباط مرکز پژوهش های مجلس با کمیسیون های تخصصی مجلس گفت: حضور ما در کمیسیون ها رشد ۹۲ درصدی داشته است که البته ۵۰ درصد این موضوع ناشی از فعالیت و مطالبه مجلس انقلابی و ۵۰ درصد مربوط به خود ما است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه ۲۳ تفاهم نامه با وزارتخانه ها منعقد شده، افزود: ما در هر گزارشی که ارائه می دهیم، یک بسته عملیاتی برای دولت و یک بسته پیشنهادی نظارتی برای مجلس تهیه می کنیم که تاکنون ۵۷۰ بسته پیشنهاد نظارتی در اختیار کمیسیون ها و ۵۵۰ بسته عملیاتی در اختیار وزارتخانه ها قرار گرفته است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: یکی از سرمایه های این مرکز، استقلال کارشناسی این مرکز است. در فضای سیاسی و رسانه ای تهمت هایی زده می شود که باید بگویم فرهنگ سازمانی مرکز پژوهش ها، حفظ استقلال کارشناسی است، ما هیچ وقت سیاسی برخورد نمی کنیم دکتر قالیباف همیشه به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش ها احترام گذاشته و استقلال مرکز را حفظ کرده اند.
برگزاری مراسم اختتامیه با جلسه پرسش و پاسخ دستیار سیاسی رئیس مجلس
اختتامیه دوره آموزشی دو روزه آشنایی با عملکرد مجلس یازدهم نیز با سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ حاضران با محمدسعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس برگزار شد.