صفر تا صد ماجرای درگیری گردشگری گلستان با محیط زیست مازندران در آشوراده

روز گذشته فیلم یک درگیری در منطقه حفاظت شده آشوراده میان مدیر کل گردشگری استان گلستان و مأموران حفاظت از محیط زیست مازندران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ اما صفر تا صد ماجرای این درگیری چه بود؟

به گزارش مشرق، روز جمعه در جزیره آشوراده میان مدیرکل گردشگری استان گلستان که قصد داشت دستور رئیس جمهور برای حل موانع اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده را پیگیری و عملیاتی کند، با مأموران حفاظت از محیط زیست استان مازندران درگیری لفظی رخ داد.

فیلم این درگیری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و سوالات زیادی پیرامون چرایی رخ دادن این ماجرا مطرح شد.

اسفند سال ۱۴۰۰ عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری پس از پایان بازدید رئیس جمهور از این جزیره ضمن تأکید بر ظرفیت‌های گردشگری آشوراده گفت: ۷۰۰ هکتار از مساحت این جزیره قابلیت راه اندازی تاسیسات گردشگردی برخوردار است اما «یکی از مشکلات گردشگری این جزیره محدودیت های قانونی بود که در جلسه امروز با رییس جمهور مشکلات مرتبط با توسعه گردشگری جزیره آشوراده برطرف شد.

وی تصریح کرد: رییس جمهور دستورات اکید صادر کردند که اجرای آنها، این جزیره را در موقعیت برتر جذب گردشگر قرار خواهد داد.

وزیر کشور هم در مهر ماه سال ۱۴۰۲ در بازدید از جزیره آشوراده و پیگیری مصوبات و دستورات رئیس جمهور از استاندار گلستان خواست تا یک نفر را به عنوان متولی این جزیره معرفی کند تا «این جزیره را به سرعت تبدیل به یک محیط زیبا برای گردشگری تبدیل کند» و این جزیره را متحول کند. محیط زیست هم باید بر این امر نظارت کند تا کار خلاف محیط زیست صورت نگیرد.

پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور برای جزیره آشوراده توسط وزیر کشور

این معرفی البته تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی استاندار استان گلستان صورت نگرفته است.

در هر صورت روز جمعه مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان برای اجرای طرحی که رئیس جمهور دستور آن را داده بود به آشوراده مراجعه می‌کند و درگیری که فیلم آن منتشر شده است رخ می‌دهد.

لحظاتی از درگیری مسئول گردشگری گلستان با محیط‌بانان مازندران

نکته مهم درباره جزیره آشوراده اما در تقسیم‌بندی این محدوده است؛ آشوراده به لحاظ تقسیم‌بندی جغرافیایی و سیاسی جزء استان گلستان و به لحاظ زیست محیطی زیرمجموعه مدیریت محیط زیست استان مازندران است، مساله‌ای که کارشناسان، آن را یکی از علل بروز چنین اختلاف‌هایی عنوان کرده‌اند.

صفر تا صد ماجرای درگیری گردشگری گلستان با محیط زیست مازندران در آشوراده

محمدعلی زنگانه، استاندار گلستان

در نخستین ساعات روز شنبه علی محمد زنگانه، استاندار گلستان، در حاشیه مراسم درختکاری در گرگان در واکنش به این اتفاق گفت: تقسیمات کشوری و محدوده سیاسی که برای استان‌ها تعیین شده در برخی نقاط تکلیف به صورت واضح و روشن درباره مدیریت برخی دستگاه‌ها مثل منابع طبیعی و محیط زیست مشخص نشده است.

زنگانه معتقد است که «حوزه‌های مسوولیتی دستگاه‌ها نیز باید به تبعیت از تقسیمات سیاسی باشد.»

استاندار گلستان تأکید کرد: هیچ مشکلی برای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده وجود ندارد و اقدامات قدم به قدم «بر اساس دستور رئیس جمهور» اجرایی خواهد شد.

صفر تا صد ماجرای درگیری گردشگری گلستان با محیط زیست مازندران در آشوراده

عطاءالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران

عطاءالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اما در این‌باره گفت: محیط‌بانان ما در بحث آشوراده به وظیفه خود عمل کردند؛ اگر محیط‌بانان مازندران مجوز مدیر گردشگری استان گلستان را دریافت می‌کرند اجازه فعالیت می‌دادند.

وی با اشاره به اتفاقات مشابه در مواردی نظیر لایروبی منطقه از سازمان محیط زیست خواست تا به این مسأله رسیدگی و این دست مشکلات را برای همیشه پایان دهد.

صفر تا صد ماجرای درگیری گردشگری گلستان با محیط زیست مازندران در آشوراده

محمد جواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان

محمد جواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: جزیره آشوراده تنها جزیره قابل سکونت در دریای خزر و یک مکان ارزشمندی است که می‌تواند تحولات گردشگری را در استان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در جزیره آشوراده هیچگونه سازه جدیدی احداث نخواهد شد، اظهار کرد: از زمان تشکیل استان گلستان در تمامی دولت‌ها عزم و اراده بر این بود این جزیره به جزیره گردشگری تبدیل شود اما محقق نشد و در نهایت با سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به گلستان دستور داده شد تا موضوع طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده به نتیجه برسد.

ساوری این را هم گفت که «آنچه که امروز ما را بر آن داشت ایستادگی کنیم، جلوگیری از تضییع حقوق مردم است.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی؛‌ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هم در این خصوص گفت: من هم فیلم این قضیه را دیده‌ام و بسیار از این قضیه متاسف شده‌ام و به مدیرکل محیط زیست استان مازندران این موضوع ارجاع داده شد که این اتفاق را از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری کرده تا احقاق حق صورت بگیرد.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست هم در گفت‌وگویی رسانه‌ای بر اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه جزیره آشوراده پناهگاه حیات وحش و تحت مدیریت زیست محیطی استان مازندران است، باید تمام افراد حقیقی و حقوقی که قصد ورود به این منطقه را دارند، مورد بررسی قرار گیرند.

وی البته سازمان محیط زیست را متولی اصلاح مجوز طبیعت‌گردی این جزیره عنوان کرد و تصریح کرد: طی سفری که رییس جمهوری به جزیره آشوراده داشتند، دستور دادند که باید از ظرفیت‌های طبیعت گردی این جزیره استفاده شود این در حالیست که برای طرح طبیعت‌گردی آشوراده در محدوده ۲۲ هکتاری مجوزی از سنوات گذشته صادر شده بود و با دستور رئیس جمهوری بحث اصلاح مجوز طبیعت‌گردی مطرح شد و «در دستور کار سازمان» قرار گرفت.

اکبری این را هم گفت که «تاکید سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم، اجرای طرح گردشگری آشوراده با در نظر گرفتن تمام مسائل محیط زیستی، بدون ایجاد سازه‌های اضافی و آسیب به محیط زیست است و این طرح به بهترین نحو و هم گام با حفاظت از محیط زیست اجرا خواهد شد.»

صفر تا صد ماجرای درگیری گردشگری گلستان با محیط زیست مازندران در آشوراده

رئیس سازمان محیط زیست

سلاجقه،‌ رئیس سازمان محیط زیست هم امروز با اشاره به درگیری مدیرکل میراث گلستان با محیط‌بانان جزیره آشوراده گفت: برای اینکه شان محیط‌بان ما حفظ شود، باید فضای محیط زیست از فضای مجازی جدا شود، اگر محیط‌بان ما با مشکل مواجه شود،به صورت قاطع از او حمایت می‌کنیم.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس هم ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود نوشت: فارغ از علت درگیری، برخورد مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان با ‎مامور قانون، ‎اخلاقاً کار درستی نبود. گرچه طی تماس تلفنی با آقای ‎ضرغامی مطلع شدم، فورا برخورد لازم را با مسئول خاطی داشته‌اند که جای تشکر دارد.»

وضعیت بناهای آشوراده که قرار است به مناطق بوم‌گردی تبدیل شود

شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده بخشی از پناهگاه حیات وحش ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری میانکاله هستند؛ میانکاله یا همان بهشت پرندگان طی سال‌های اخیر تراژدی‌های تلخی از جمله خشکسالی، آتش‌سوزی‌های مکرر، تلفات پرندگان را تجربه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    12 0
    جز ویرانی هنر دیگه ندارید
  • ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    5 0
    بعضی مسئولان ومدیران کشور متاسفانه بی سواد وبی فرهنگ هستند واخلاق چاله میدانی ولات بازی را جزو مدیریت کاریشان می‌دانند ومثالها وفیلمهایشان هم موجود میباشد حتی دست بزن هم دارند که همه می‌دانند موارد را،آقای رئیس جمهور باید در این مورد ورود کرده وقانونی محکم وبازدارنده را برای همیشه وهمه رده‌های مدیریتی تصویب کنند تا به این اعمال شنیع وزشت خاتمه داده‌ شود. والسلام
  • ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    دم جفتشون هم گرم ،کار جفتشون خوب بود که داشتن کارشون رو با تمام وجود انجام میدادن ،حالا اگه کس دیگری درست تعین حدود و مرز استانی نکرده اون مقصره، اینها وظایف خودشون رو داشتن انجام میدادن.
  • هاتف ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 1
    همچین نوشته درگیری گفتم شکم همدیگر رو سفره کردند حتی داد و بیداد هم نبود فقط با صدای بلند باهم حرف می‌زدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس