۷۴۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند

پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: ۷۴۵ نفر طی ۷ ماه امسال بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش مشرق، پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در هفت ماهه امسال ۷۴۵ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۱۵ نفر مرد و ۱۳۰ نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های مازندران با ۹۷، خوزستان با ۷۵ و اصفهان با ۵۹ فوتی بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را داشته اند. استان مازندران در حالی بیشترین تعداد فوتی‌های غرق شدگی را به خود اختصاص داده که آمار تلفات آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶.۶ کاهش یافته و از ۱۵۳ فوتی هفت ماهه سال قبل به ۹۷ فوتی در سال جاری رسیده است.

اما در مقابل استان اصفهان با رشد ۴۰ درصدی تلفات غرق شدگی در هفت ماهه امسال مواجه بوده و به همین دلیل جز سه استان دارای بیشترین آمار قرار گرفته است. رشد آمار غرق شدگی در این استان ناشی از افزایش آمار تلفات غرق شدگی در استخرهای کشاورزی است که عمدتاً به صورت غیر مجاز و بدون توجه به استانداردهای لازم حفر می‌شود.

کاهش قابل توجه متوفیان غرق شدگی در تابستان

از آنجا که در فصل تابستان همواره با افزایش سفرها و تمایل به شنا مواجه هستیم در این فصل آمار تلفات غرق شدگی نیز بیش از دیگر روزهای سال است و متأسفانه تعداد بیشتری از هموطنان جان خود را به دلیل بی احتیاطی و بی توجهی به نکات و توصیه‌های ایمنی در اثر غرق شدگی از دست می‌دهند.

در تابستان امسال نیز هرچند با بیشترین آمار غرق شدگی نسبت به دیگر روزهای سال مواجه بودیم، اما این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش قابل توجهی داشت و با ۲۹.۱ درصد کاهش از ۵۵۶ فوتی به ۳۹۴ فوتی رسید.

در این مدت؛ ماه مرداد با ۱۵۹ قربانی بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی را داشته است.

رشد مرگ‌های ناشی از غرق شدگی در استخرهای کشاورزی

با وجود کاهش تلفات غرق شدگی در بیشتر مکان‌های آبی، متأسفانه در هفت ماهه سال جاری تعداد تلفات غرق شدگی در استخرهای کشاورزی رشد ۵۶.۷ درصدی داشت و این رشد، استخرهای کشاورزی را از نظر تعداد قربانیان غرق شدگی بعد از رودخانه‌ها در رتبه دوم قرار داد.

در این مدت ۱۹۹ نفر در رودخانه‌ها جان خود را از دست دادند و مطابق با هر سال رودخانه‌ها در صدر تعداد تلفات غرق شدگی در کشور قرار گرفت؛ آمار تلفات رودخانه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد کمتر شده است.

در هفت ماهه امسال، پس از رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی بیشترین تعداد قربانیان غرق شدگی را داشته اند. در این مدت ۱۶۳ نفر (۱۳۲ مرد و ۳۱ زن)، بر اثر غرق شدگی در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست دادند.

این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ۱۰۴ نفر بود، ۵۶.۷ درصد بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش در هفت ماهه سال جاری، پس از رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی به ترتیب دریا با ۱۴۶، استخرهای شنا با ۷۰، کانال‌ها با ۴۳، دریاچه‌های مصنوعی و سد با ۴۱، حوض و حوضچه‌ها با ۲۳، چاه‌ها با ۱۸ و دریاچه‌های طبیعی با شش فوتی بیشترین تعداد تلفات غرق شدگی را داشته اند. در این مدت ۳۶ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان باخته اند.

بررسی چهار سال گذشته نشان می‌دهد که آمار تلفات غرق شدگی در کشور از سال ۱۳۹۸ تاکنون روندی کاهشی در پیش گرفته و از یکهزار و ۲۷۵ فوتی در سال ۱۳۹۸، به یکهزار و ۱۵۲ فوتی در سال گذشته رسیده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور به مردم و هموطنان عزیز توصیه می‌کند که در صورت سفر به استان‌های ساحلی و یا حضور در هر مکان آبی، حتماً نکات و توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند تا این روند کاهشی همچنان ادامه یافته و تعداد تلفات غرق شدگی به حداقل ممکن برسد.

همچنین به کشاورزان و باغداران عزیز توصیه می‌شود که در احداث استخرهای کشاورزی حتماً استانداردهای مربوط را رعایت کرده و بر اساس مجوزهای قانونی در این باره اقدام کنند تا شاهد کاهش بروز حادثه برای هموطنان عزیزمان در این مکان‌ها باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس